2 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ראשונה בתפקיד
נשיא ארצות הברית ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ראשונה בתפקיד
נשיא ארצות הברית ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ארצות הברית אישרה בימים האחרונים העברת עשרות מיליוני דולרים נוספים לפלסטינים, לאחר שהנשיא החדש ג'ו ביידן חידש את התמיכה שנפסקה בימי הנשיא הקודם דונלד טראמפ.
ביום חמישי האחרון הודיעה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד על העברת 15 מיליון דולר לאוכלוסיות פגיעות בגדה המערבית וברצועת עזה והערב (ד') דיווחה סוכנות הידיעות AP כי יום לאחר מכן עדכן הממשל האמריקני את הקונגרס על סכום של 75 מיליון דולר שיועברו לפלסטינים.
בניגוד לתמיכה הראשונית, ממשל ביידן לא פרסם את דבר העברת אותם 75 מיליון דולר ועדיין לא ברור אם 15 מיליון הדולר כלולים בתוכם או שמדובר בתמיכה נוספת. על פי הודעת הממשל לקונגרס, חלק מהכספים הועברו או יועברו בקרוב. הם לא יגיעו ישירות לרשות הפלסטינית, אלא מיועדים לפרויקטים הומניטריים וכלכלים דחופים בגדה וברצועה.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה במחסום קלנדיה
חיסון קורונה במחסום קלנדיה
מתחם חיסונים במחסום קלנדיה
(צילום: AP)
מדובר בחלק משינוי המגמה של ארצות הברית ביחסה אל המזרח התיכון תחת הנשיא ביידן. התמיכה הכלכלית מיועדת ככל הנראה על מנת לעודד את הפלסטינים לשוב אל שולחן המשא ומתן עם ישראל, אם יהיה כזה.
ביום חמישי כינתה השגרירה תומס גרינפילד את הסיוע כחידוש המחויבות עבור העם הפלסטיני: "הסיוע יעזור לפלסטינים במצוקה קשה ויביא יותר יציבות וביטחון גם לישראלים וגם לפלסטינים. זה תואם את האינטרסים שלנו ואת הערכים שלנו וזה מתיישב עם המאמצים שלנו למגר את המגפה ואת חוסר הביטחון התזונתי ברחבי העולם".
במהלך כהונת טראמפ קיצצה ארה"ב משמעותית בתמיכה הכלכלית לפלסטינים. באוגוסט 2018 הודיע הממשל על קיצוץ של יותר מ-200 מיליון דולר בכספי הסיוע בתחילת ספטמבר באותה שנה הורה הממשל על ביטול המימון לכל קרנות סיוע האו"ם לפליטים הפלסטינים, בהן אונר"א. מאוחר יותר פורסם כי כספי הסיוע האמריקניים יקוצצו גם מקרנות סיוע לטיפולים אונקולוגיים בבתי חולים במזרח ירושלים. אחרי כמה ימים הודיע טראמפ על ביטול התוכנית האחרונה שמומנה על-ידיו במסגרת סיוע לפלסטינים - ליוזמות שמטרתן לקרב בין ישראלים לפלסטינים.