דונלד טראמפ מסרב להכיר בניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, שהוכרז הערב (שבת) על-ידי רשתות הטלוויזיה האמריקניות, אבל בכירי המנהיגים בעולם אינם נשארים על הגדר, ומבהירים כיצד הם רואים את הדברים: שטף של ברכות זורם בשעות אלה לכיוונו של הנשיא הנבחר ביידן. מישראל בינתיים לא יצאה הודעה רשמית.
CNN מכריזה על ניצחון ביידן
(צילום: CNN)

4 צפייה בגלריה
(ג'ו ביידן, הנשיא ה-46 של ארה"ב )
4 צפייה בגלריה
טראמפ ומקרון. יחסים שידעו מתיחות
טראמפ ומקרון. יחסים שידעו מתיחות
טראמפ ומקרון. יחסים שידעו מתיחות
(צילום: רויטרס)
ג'סטין טרודו, ראש ממשלתה של השכנה מצפון קנדה, היה מראשוני המברכים. טרודו, שספג בארבע השנים האחרונות כמה וכמה עלבונות מטראמפ, מסר פחות משעה אחרי הכרזת הרשתות האמריקניות על ניצחונו של ביידן: "אני מצפה לעבור עם הנשיא הנבחר ביידן ועם סגנית הנשיא האריס, עם הממשל שלהם ועם הקונגרס האמריקני, כדי שנוכל להתמודד יחד עם האתגרים הגדולים ביותר של העולם".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שיחסיו עם טראמפ דווקא טובים למדי, מסר גם הוא: "ברכות לג'ו ביידן על בחירתו לנשיא ארה"ב ולקמלה האריס על הישגה ההיסטורי. ארה"ב היא בעלת הברית החשובה ביותר שלנו, ואנו מצפים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק לקידום האינטרסים המשותפים שלנו, משינויי האקלים ועד הסחר והביטחון". שר החוץ הבריטי דומיניק ראב התייחס לעובדה שטראמפ מערער על התוצאות, ואמר: "אף שההליכים עדיין בעיצומם, ברור עכשיו שג'ו ביידן ניצח".
קמלה האריס: "עשינו את זה, ג'ו!"

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פסגת נאט"ו לונדון
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו פסגת נאט"ו לונדון
טרודו עם טראמפ. היה מראשוני המברכים את ביידן
(צילום: EPA)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מסרה גם היא את ברכותיה לביידן והאריס והוסיפה שהיא מצפה לשיתוף הפעולה העתידי איתם. "הידידות הטרנס-אטלנטית שלנו בלתי ניתנת להחלפה", מסרה מרקל. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שגם יחסיו עם טראמפ ידעו תקופות של מתיחות, בירך אף הוא: "האמריקנים בחרו את הנשיא שלהם. ברכות לג'ו ביידן וקמלה האריס! יש לנו הרבה עבודה כדי להתגבר על האתגרים הקיימים. בואו נעבוד יחד!".
ראש משלת ספרד, פדרו סנצ'ס, מסר בברכתו: "העם האמריקני בחר את הנשיא ה-46 של ארה"ב. ברכות לג'ו ביידן וקמלה האריס. אנו מאחלים לכם מזל טוב ואת כל ההצלחה שבעולם. אנחנו מצפים לשתף פעולה אתכם ולהתמודד עם האתגרים המצפים לנו". גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך את ביידן ואמר שהוא מצפה לשתף פעולה עמו.
והיה מי שבירך לא על ניצחון ביידן, אלא על כאוס הבחירות האמריקני: "המצב בארה"ב ומה שהם עצמם אומרים על הבחירות שלהם הוא מחזה של ממש!", מסר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. " זו דוגמה לפניה המכוערות של הדמוקרטיה הליברלית בארה"ב. בלי קשר לתוצאה, דבר אחד ברור לחלוטין – דעיכתו הפוליטית, האזרחית והמוסרית המוחלטת של המשטר האמריקני".
4 צפייה בגלריה
טראמפ עם אנגלה מרקל. "הידידות עם ארה"ב בלתי ניתנת להחלפה"
טראמפ עם אנגלה מרקל. "הידידות עם ארה"ב בלתי ניתנת להחלפה"
טראמפ עם אנגלה מרקל. "הידידות עם ארה"ב בלתי ניתנת להחלפה"
(צילום: רויטרס)
טראמפ מיהר הערב להודיע שוב כי הוא אינו מכיר בניצחונו של ביידן. בהודעה שפרסם מיד אחרי ההכרזה הבטיח טראמפ ש"הבחירות האלה רחוקות מלהיגמר" וטען כי ביידן "ממהר להכריז על עצמו באופן שקרי כמנצח". בהודעה מסר טראמפ כי הקמפיין שלו יתחיל לקדם הליכים משפטיים בעניין ביום שני. זמן קצר לפני ההכרזה הספיק טראמפ לצייץ בטוויטר: "ניצחתי בבחירות האלה, בפער גדול!".
תומכי ביידן חוגגים בפילדלפיה את הניצחון

טראמפ יצא והכריז על ניצחונו – ללא שום בסיס – כבר בליל הבחירות, כשהספירה הייתה בעיצומה והסתמן לו יתרון גדול בכמה מדינות. מדובר ביתרון שלכול היה ברור שיצטמק ובחלק מהמקרים יימחק, משום שבמדינות רבות נספרים תחילה הקולות מהקלפיות של יום הבחירות, שרוב המצביעים בהן היו רפובליקנים, ורק אחר כך הקולות שנשלחו בדואר בהצבעה המוקדמת, שיטה שרוב המעדיפים אותה השנה היו דמוקרטים (הסבר על כך תמצאו כאן).
מאז מקדם טראמפ את הטענה שהבחירות מושחתות, ושהדמוקרטים מזייפים קולות וגונבים ממנו את הניצחון. לטענות של טראמפ אין שום הוכחות, יתרה מכך: עיתונאים ופרשנים הזהירו במשך חודשים כי הוא ינצל את הפער הראשוני והצפוי כדי לזרוע ספקות בנוגע לטוהר הבחירות. מאז תחילת הספירה הספיק קמפיין טראמפ להגיש כמה עתירות לבתי משפט נגד ניהול הספירה במדינות שונות, והוא כבר ביקש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם הפסיד בפער של של 0.6%. במדינה זו רשאי כל אחד מהמועמדים לבקש ספירה חוזרת אם הפסיד בפער של פחות מאחוז. ספירה חוזרת צפויה גם בג'ורג'יה, שם צפויים להפריד בין ביידן לטראמפ לכל היותר אלפים בודדים של קולות.