נשיא סרביה האשים היום את מוסקבה במתקפה "וולגרית ופרימיטיבית", אחרי שדוברת משרד החוץ הרוסי השוותה אותו לשחקנית שרון סטון - בסצנה הפרובוקטיבית מהסרט "אינסטינקט בסיסי".
סרביה היא בעלת הברית הקרובה ביותר של רוסיה בבלקן. הנשיא הסרבי, אלכסנדר ווצ'יץ', שומר על קשרים כלכליים, צבאיים ופוליטיים עם רוסיה (וגם עם סין). במקביל רוצה ווצ'יץ' לשפר את הקשרים עם המערב ומעוניין לצרף את מדינתו לאיחוד האירופי. ההתקרבות הזאת מכעיסה את רוסיה כבר תקופה ארוכה.
3 צפייה בגלריה
דוברת משרד החוץ של רוסיה תגובה להסכם של נשיא סרביה
דוברת משרד החוץ של רוסיה תגובה להסכם של נשיא סרביה
הפוסט של דוברת משרד החוץ הרוסי
בשבוע שעבר עשה ווצ'יץ' צעד גדול בהתקרבות למערב, כשחתם על הסכם לשיפור היחסים עם קוסובו, בטקס בבית הלבן בנוכחותו של דונלד טראמפ. קוסובו הכריזה על עצמאותה מסרביה ב-2008. סרביה ורוסיה סירבו להכיר בה.
מריה זחרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, פרסמה בפייסבוק שתי תמונות: בראשונה הופיע ווצ'יץ' בטקס בבית הלבן. בשנייה הופיעו רגליה החשופות של שרון סטון בסצנת החקירה ב"אינסטינקט בסיסי". בפוסט כתבה זחרובה: "אם הזמינו אתכם לבית הלבן, אבל הכיסא ניצב כאילו שאתם בחקירה, אתם צריכים לשבת כמו בתמונה מספר 2. לא משנה מי אתם. פשוט תסכמו עליי".
3 צפייה בגלריה
החתימה בבית הלבן
החתימה בבית הלבן
החתימה בבית הלבן
(צילום: AFP)
בביקור בבריסל הגיב ווצ'יץ' לפרסום של זחרובה ואמר ש"הפרימיטיביות והוולגריות" של זחרובה מעידות עליה - וגם על מי שנתן לה את התפקיד. אלכסנדר וולין, שר הביטחון הסרבי, אמר בתגובה: "האויבים של סרביה ורוסיה מאושרים היום מהרשעות הקטנונית של זחרובה".
בהמשך עדכנה זחרובה את הפוסט ופרסמה התנצלות. היא אמרה שדבריה לא הובנו כהלכה. בלגרד ומוסקבה מסרו שווצ'יץ' שוחח בטלפון עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. בשיחה עם ווצ'יץ' הדגיש לברוב את חשיבות הקשרים ההדוקים בין המדינות.
נשיא ארה"ב טראמפ הודיע בשישי שסרביה וקוסובו הסכימו לכונן יחסים ביניהן, במסגרת הסכם בתיווך אמריקני. ההסכם כולל את העברת השגרירות הסרבית לירושלים, וכינון יחסים של ישראל וקוסובו. ההסכם גם קרא לסרביה לגוון את אספקת האנרגיה שלה - תחום שבו היא תלויה לחלוטין ברוסיה.
כשביקר בוושינגטון הגן ווצ'יץ' על הקשרים הקרובים עם רוסיה - ועל עסקאות הנשק איתה - וכן על החלטתו לסרב להצטרף למערב ולהטיל סנקציות על רוסיה בגלל פעילותה באוקראינה.