רשת מנהרות שקרסה בהפצצות הלילה באזור סג'אעיה בעזה

"זה לא עוד סבב של לחימה. הנושאים המוטלים על הכף חשובים במיוחד. החמאס לא מנסה עוד להשיג רווח כלכלי או לקנות לעצמו דריסת רגל ברשות הפלסטינית ובמוסדות הפלסטיניים. זוהי תנועת טרור שמנסה לחטוף את השיח הפלסטיני ולמצב את עצמה בקרב הפלסטינים והעולם המוסלמי כמגינה על ירושלים בכלל, ושל הר הבית ומסגד אל אקצה בפרט. אין דבר שקרי ומתועב מהטענה הזו. החמאס ושאר ארגוני הטרור לא הביאו דבר לפלסטינים מלבד סבל ואומללות".
כך כתב שר החוץ גבי אשכנזי באיגרת לכל עובדי משרד החוץ בארץ ובחו"ל. אשכנזי הוסיף: "סיפורה של התנועה הזו הוא סיפור של שנאה, רצח וטרור, ולא של דאגה וקידום של בני עמם". אשכנזי קיים בימים האחרונים שיחות עם למעלה מ-30 שרי חוץ ביניהם גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בעקבות השיחות של אשכנזי ושל שגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן מול הממשל האמריקני – סיכלה ארה"ב פרסום הצהרת גינוי נגד ישראל במועצת הביטחון שיזמו תוניסיה וסין.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"חמאס הביא לפלסטינים רק סבל ואומללות". שר החוץ גבי אשכנזי
(צילום: אבי מועלם)
לגבי האירועים הקשים בתוך מדינת ישראל אמר אשכנזי: "מיגור מוחלט ומלא של האלימות בין יהודים וערבים בישראל הוא אתגר לאומי חשוב של רשויות אכיפת החוק, ושלנו כאזרחים. לא נאפשר לקומץ של קיצונים לפרק לנו את המדינה ואת החברה שנבנתה כאן בעמל ובמחיר כבד".
אשכנזי שיבח את עובדי משרד החוץ על עבודתם בחזית המדינית כ"חיילים ללא מדים" וכתב: "אני יודע שאתם משרתים את ישראל במסירות ובמקצועיות, תוך המתקדמות במטרות, ועל מנת להשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו, כמשרד המוביל את המערכה הדיפלומטית. החזרת השקט וחיזוק ההרתעה לא יתקיימו ללא מעטפת דיפלומטית, שתספק זמן ולגיטימציה למהלכיה של ישראל. זוהי המשימה שלנו וזה המקצוע שלנו: לייצג, להסביר, לרתום ולהשפיע. התרשמתי מאוד מהמעבר המהיר והיעיל של המשרד לעבודה בחירום ומהיכולת המרשימה להגיע למקבלי ההחלטות ומההצלחה לגייס את תמיכתם – במקרים רבים גם בפומבי. גם הטיפול המתמשך והמצוין באתגרים במועצת הביטחון, העבודה הדיפלומטית הציבורית החשובה, שבאה לידי ביטוי במאות ראיונות בכלי התקשורת בעולם וביותר מ-120 מיליון חשיפות לעמדותינו ברשתות החברתיות".
צה"ל תקף חוליית משגרי רקטות בעת הכנות לשיגור
(צילום: דובר צה"ל)

ההספד של אביו של עידו אביגל בן ה-5 שנהרג מפגיעת רקטה בשדרות

שר החוץ ערך אתמול הערכת מצב עם הנהלת משרד החוץ והשגרירים ממדינות הליבה באירופה, המדינות הערביות, ארה"ב והאו"ם, במהלכה עמד מקרוב על המאמץ המדיני והדיפלומטי הישראלי בהובלת משרד החוץ. אשכנזי ביקש מהשגרירים להדגיש בשיחותיהם עם גורמי משרדי החוץ במדינות היעד, הסגל הדיפלומטי ובתקשורת כי ישראל פעלה בכל דרך להכיל את האירועים, גילתה איפוק וריסון מול ניסיונות החמאס וארגוני הטרור להבעיר את השטח וכן ניסתה למנוע הידרדרות, תוך שהיא מאפשרת חופש פולחן.
"העובדה שרוב הקהילה הבינלאומית תומכת בעמדת ישראל להגן על עצמה, היא תוצר של פעילותכם הדיפלומטית הענפה והחשובה מיד עם פרוץ האירועים, והשיחות שקיימתי עם עשרות שרי החוץ בעולם. פעילותכם חשובה וקריטית למתן המעטפת התומכת והשגת הלגיטימציה העולמית".
2 צפייה בגלריה
בניין הרוס בעזה
בניין הרוס בעזה
בניין הרוס בעזה
(צילום: AFP)
משרד החוץ הקים את "גשר" - מטה ההסברה המאוחד שפועל להסברת המבצע בתיאום דובר צה"ל, השב"כ, המשרד לנושאים אסטרטגיים וגורמים נוספים. בימים האחרונים קיימו השגרירויות 75 ראיונות לתקשורת, 37 תדרוכים לעשרות עיתונאים, יזמו 45 כתבות ומאמרי דעה; כמו כן התקבלו 21 בקשות של השגרירויות לדוברים, הפצת ותדרוך ל-1,300 איש באמריקה הלטינית. פעילות משרד החוץ והנציגויות זכתה ל-120 מיליון חשיפות: 48 מיליון בערבית; 37 מיליון באנגלית; 23 מיליון בפרסית; 10 מיליון בספרדית; 1.5 מיליון ברוסית; מעורבות הגולשים מאוד גבוהה ומגיעה עד 30% בזירות מסוימות.
מניתוח 87 מדינות עולה כי ב-34% מהמדינות ההתבטאויות חיוביות ויש גיבוי מוחלט למדיניות הישראלית; ב-48% ההתבטאויות ניטרליות (כלומר מאוזן. גיבוי לישראל ולזכות להגנה עצמית לצד גיבוי לפלסטינים ודרישה לעצירת המהומות בירושלים ולאפשר חופש דת ופולחן). ב-18% - התבטאויות שליליות ואי מתן גיבוי. המשמעות של הנתונים ש-82% תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולא דורשים בשלב זה עצירת הפעולה הצבאית אלא מעניקים לישראל לגיטימציה להמשיך את הלחימה ולהגן על עצמה ואזרחיה. בכירים במשרד החוץ שהיו בתפקיד בתקופת צוק איתן אומרים שאין מה להשוות בין נתוני מרחב הלגיטימציה הבינ"ל בהשוואה לשבוע הראשון של מבצע צוק איתן.
דוגמה לגיבוי הזה הייתה אתמול בציוץ של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל שאינו ידוע כאחד מאוהדי ישראל. אפילו בורל צייץ, לאחר שיחה עם שר החוץ אשכנזי, כי "הייתה לי שיחה ארוכה וכנה עם שר החוץ גבי אשכנזי. אישרתי את תמיכת האיחוד האירופי בביטחון ישראל וגיניתי את ירי הרקטות חסר האבחנה של החמאס. חשוב שכל תגובה תמנע נפגעים אזרחים. אני פונה לשחקנים אזוריים כדי לתרום למניעת ההסלמה".