ארצות הברית גירשה היום (שבת) לגרמניה קשיש בן 95 שהתברר כי שימש כשומר במחנה ריכוז נאצי במלחמת העולם השנייה. האיש, פרדריך קארל ברגר, חי בארה"ב – רוב הזמן באין מפריע – במשך יותר מ-60 שנה, מאז 1959. הערב כבר נחת בגרמניה. הוא צפוי לעבור שם תשאול, אבל לא יעמוד לדין משום שהתיק נגדו שם נסגר מחוסר ראיות.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פרידריך קארל ברגר היה שומר ב מחנה ריכוז נאצי גורש ל גרמניה
ארה"ב פרידריך קארל ברגר היה שומר ב מחנה ריכוז נאצי גורש ל גרמניה
תמונה ישנה של ברגר שפרסם משרד המשפטים האמריקני
(צילום: AFP)

גירושו של ברגר נעשה אחרי שבפברואר אשתקד הורה בית משפט בממפיס, טנסי, לסלקו. ההחלטה לגרשו התקבלה בעקבות הידיעה שגרמניה החלה לחקור אם הוא היה שותף לרצח אסירים במחנה ריכוז שבו שימש כשומר במשך כמה שבועות ב-1945, בסמוך לסיום המלחמה.
ברגר שימש כשומר במחנה ליד מפן, סמוך לגבול ההולנדי. מחנה זה היה חלק מרשת מחנות הריכוז נוינגמה שליד המבורג. הוא טוען כי לא היה עד למעשי רצח או התעללות באסירים במחנות, ובדצמבר אשתקד סגרה גרמניה את התיק נגדו, אחרי שהתובעים לא הצליחו לאסוף ראיות שיאפשרו להרשיעו.
2 צפייה בגלריה
גרמניה מחנה ריכוז נוינגמה
גרמניה מחנה ריכוז נוינגמה
נוינגמה. ברגר שמר על אסירים שהועבדו עד מוות
(צילום: shutterstock)
בית המשפט האמריקני, לעומת זאת, קבע כי יש לגרש את ברגר, משום שבמחנה שבו שמר הוחזקו אסירים בתנאים מחרידים. הם הועבדו בכפייה עד מוות, וברגר הודה כי שמר על אסירים כדי למנוע מהם לברוח במהלך העבודה, בדרכם אליה ובשובם למחנה בערב. במחנה הוחזקו יהודים, הולנדים, רוסים ופולנים.
אף שברגר עשוי להתבקש לעבור בקרוב תשאול במשטרה, הרשויות בגרמניה הבהירו כי לא מתנהלת נגדו חקירה פעילה, וכי מבחינתן הוא אדם חופשי.
כמו ניצולי השואה, גם מספרם של הפושעים הנאצים שעדיין בחיים הולך ופוחת, אבל מעת לעת מגלות הרשויות בגרמניה עדויות חדשות נגד קשישים שהיו מעורבים בפשעים ומעמידה אותם לדין. רק החודש הוגש שם כתב אישום נגד אישה בת 95 המואשמת במעורבות ברצח 10,000 בני אדם, משום ששימשה כמזכירתו של מפקד מחנה הריכוז שטוטהוף. יומיים אחר כך מסרה גרמניה כי הגישה כתב אישום נגד קשיש בן 100 ששימש כשומר במחנה זקסנהאוזן שבו נערכו ניסויים מוקדמים בהמתה בגז. הוא נאשם בסיוע לרצח 3,518 בני אדם.
ארה"ב, מצדה, מגלה מעת לעת את עברם האמיתי של פושעים נאצים שברחו אליה אחרי מלחמת העולם השנייה ופתחו בה בחיים חדשים. בשנים האחרונות גירשה בחזרה לגרמניה כמה פושעים שכאלה, על אף גילם המתקדם.