3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ
(צילום: אלעד מלכה, חורחה נובומינסקי)
גורמים בליכוד מציבים אולטימטום לכחול לבן ואומרים הערב (יום ב') כי אם חברי המפלגה של גנץ יתמכו בהצעת החוק של לפיד, לפיה נאשם בפלילים לא יוכל לכהן בראשות ממשלה, הדבר יוביל מיידית לבחירות.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב כי הרוטציה המתוכננת לאוקטובר 2021 תלויה אך ורק בשר הביטחון בני גנץ, כינה את מפלגתו "ממשלה בתוך ממשלה" והאשים את אנשיו של גנץ בעיכוב התקציבים.
בראיון לערוץ 20 אמר נתניהו כי "אם גנץ יפסיק לכהן כראש סיעה שהיא ממשלה בתוך ממשלה, ממשלה נגד הממשלה שמתעמתת איתנו בכל דבר, שמעכבת תקציבים ודברים אחרים שאנחנו צריכים לעשות כרגע, אז הוא יהיה ראש ממשלה".
נתניהו על גנץ: "הרוטציה תלויה בו"

לדבריו, "אם הוא ימשיך בזה, אז זה יתפרק מאליו. אני מנסה למנוע את זה כרגע. באופן פרדוקסלי, בממשלת המעבר עשינו דברים במהירות, קיבלנו החלטות נכונות ובזמן. כרגע אין לנו כזאת, אבל האלטרנטיבה של הבחירות היא לא אלטרנטיבה טובה".
נתניהו אמר כי הוא "עושה מאמץ אדיר בשני כיוונים: להילחם בקורונה מבחינת הסכנה הבריאותית ולפתוח את כלכלת ישראל במקביל למאמץ הבלתי פוסק בתחום הביטחון". לדבריו, כדי להצליח במאבק בקורונה דרושה "ממשלה יציבה ולהימנע ככל האפשר מבחירות".
ראש הממשלה הוסיף כי "כרגע, הצרה היא שהממשלה הזאת היא לא הממשלה הקודמת שהייתה לנו, שהייתה רזה ויעילה. קיבלנו החלטות וזה עזר לנו לנצל את הגל הראשון של הקורונה. זו ממשלה יותר מורכבת".
נתניהו נשאל גם לגבי סוגיית הסיפוח והמהלך שטרם יצא לפועל - והשיב: "מלכתחילה היה ברור שהחלת הריבונות תיעשה בהסכמה אמריקנית, כי אם לא - הרי הייתי עושה את זה כבר מזמן. גם ראשי ממשלה אחרים היו עושים את זה. כרגע הנשיא טראמפ עסוק בדברים אחרים. זה לא בראש מעייניו - ואני אומר את זה ביושר. אני מקווה שנוכל לקדם גם את ההכרה בריבונותנו, החלת הריבונות ואולי גם עוד אינטרסים חשובים אחרים למדינת ישראל בזמן הקרוב".
מוקדם יותר היום קרא גנץ לאשר את דחיית התקציב ב-24 שעות ואמר כי "מי שאוהב את מדינת ישראל - לא לוקח אותה לבחירות בעת הזו. אני קורא לנתניהו להעביר החלטת ממשלה עוד הערב ולתת תוקף אמיתי להבטחתך מאמש – לדון ולאשר את תקציב המדינה תוך 100 ימים מהיום".
גנץ: "מי שאוהב את מדינת ישראל - לא לוקח אותה לבחירות"
(צילום: ערוץ כנסת)

נתניהו הזכיר את יוזמתו של חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) שהציע להתפשר בעניין התקציב ולדחות את העברתו בכמה חודשים, אך התעקש שהפתרון היחידי הוא העברת תקציב רק עד סוף השנה.
"לא צריך בחירות. יש תקציב מוכן, ממש עכשיו, ואפשר להעביר אותו ביומיים ולתת למדינת ישראל פשוט להזרים משאבים", אמר ראש הממשלה. "אי אפשר לחזות כרגע יותר מחודש-חודשיים קדימה. אני אומר נלך על תקציב של חמישה-שישה חודשים קדימה. לחשוב שאנחנו יכולים ללכת על תקציב של שנה-שנה וחצי קדימה זו פשוט חוסר אחריות".
נתניהו הוסיף כי "העברתי 15 תקציבים בחיי, אני לא בטוח שיותר מכל מנהיג דמוקרטי אחר, אבל יכול להיות שאני בראש הרשימה, וזה הדבר הנכון לעשות. הסיבה היחידה שלא מעבירים את זה היא משיקולים פוליטיים של כחול לבן והעומד בראשה. להעביר עכשיו את התקציב הזה זה הדבר הנכון מבחינה כלכלית. זה מה שיעזור לכלכלת מדינת ישראל. 7.5 מיליארד שקל מחכים בגלל כחול לבן. להעביר עכשיו את התקציבים ולהעביר עכשיו את התקציב".
נתניהו נשאל על טענות האופוזיציה, שגורסת כי היוזמה של האוזר נועדה כדי "למסמס" את הצעת החוק של יש עתיד-תל"ם, לפיה נאשם בפלילים לא יוכל לכהן בראשות ממשלה, וכינה את היוזמה "צפון קוריאנית".
"האנשים האלה מדברים על דמוקרטיה?", שאל נתניהו שהזכיר את פיטוריה של חברת הכנסת לשעבר עדי קול שהצביעה נגד סיעתה. "קול העיזה להגיד מילה בניגוד ליאיר לפיד והוא סילק אותה מיד מהסיעה, אז עכשיו הוא בא לרמוס את רצונם של אזרחי ישראל שבחרו בליכוד יותר ממה שמפלגה אחרת קיבלה בתולדות מדינת ישראל? הוא רוצה להעביר חוק שמונע ממני להתמודד, כשהציבור יודע בדיוק שכתבי האישום מפוברקים?".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
נתניהו על לפיד: "מפסיד פעם אחר פעם"
(צילום: אופיר יצחק )
נתניהו אף בירך על החלטת בג"ץ שדחה את העתירות נגד הרכבת הממשלה והמשיך לתקוף את לפיד: "בא לפיד, שלא יכול לנצח בבחירות ומפסיד פעם אחר פעם, אף אחד לא רואה אותו כראש ממשלה ובצדק, ואומר 'אני אמצא דרך מלאכותית כדי להוריד את נתניהו. אלה חוקים צפון קוריאניים, איראניים".
כשנשאל על ההפגנות ההמוניות בבלפור מדי שבוע, אמר נתניהו כי מרבית המפגינים הם כלל לא נאנקים תחת המעמסה הכלכלית, ורמז למעורבותו של אהוד ברק, אותו כינה "שותפו של הפדופיל ג'פרי אפשטיין", בארגון המחאה.
על הזינוק בתחלואת הקורונה וההיערכות לחודשי החורף אמר נתניהו כי "המצב של התמותה והתחלואה הקשה בישראל הוא יחסית יותר טוב מהעולם בגלל ההחלטות שקיבלנו בגל הראשון, וגם בגלל הטיפול הטוב שיש בבתי החולים. החשש שאנחנו מדברים עליו הוא מהאפשרות שבתי החולים יגיעו לקצה גבול היכולת שלהם, ואז מספר המתים יגדל באופן משמעותי.
"לכן, אנחנו בונים כרגע יכולת, ממש מפעל תעשייתי, לאיתור החולים ולבידודם ולקטיעת השרשרת של ההדבקה. זה ייקח לנו עוד כמה שבועות, אני רק יכול להגיד לך שאני עושה מאמץ ועובד סביב השעון כדי שנוכל להילחם בקורונה מבחינה בריאותית, וכדי שבמקביל לא נפגע בכלכלה. אנחנו יודעים ששני הדברים האלה, יש איזון ביניהם. אני מנסה למצוא את האיזון הנכון".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
נתניהו על בנט: "קל מאוד להיות ביציע"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה מתח ביקורת גם על חבר הכנסת נפתלי בנט, שותפו לשעבר בקואליציה שמנהל "קבינט צללים" משלו בעניין הקורונה, ואמר כי "קל מאוד להיות ביציע, קשה הרבה יותר להיות במגרש". על עלייתו בסקרים אמר כי "בנט הוא מלך הסקרים, אני זוכר שהוא עבר אותנו בסקרים וראינו אחר כך מה קרה. הרבה אנשים תומכים בו, אך בסוף מצביעים חוזרים אלינו כי הם יודעים שצריך ידיים מנוסות שהוכיחו יכולת פעולה במשבר".
נתניהו בכל זאת אמר כי הוא היה רוצה את בנט בממשלתו: "אמרתי לו מהרגע הראשון, 'תבוא, תצטרף'. לצעוק מהיציע אפשר, להקליד ציוצים זה קל. לעבוד בזירה עצמה? יותר קשה. זה מה שנחוץ, ואני אשמח אם הוא יצטרף".
עם זאת, כשצוין בפניו שגם הוא מדבר על הקושי שבניהול הממשלה, אמר נתניהו כי הסיבה לכך שלא מספיק מצביעים תמכו בו בבחירות. "אם היינו מקבלים מנדט או שניים מהימין, כל הסיפור הזה היה נראה אחרת".