ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, אמר היום לפרלמנט שהמדינה נכנסה לגל השלישי של מגפת הקורונה. לראשונה מאז 20 בנובמבר הגיע ממוצע הנדבקים בשבעת הימים האחרונים ליותר מ-25,000 ביממה. הרשויות דיווחו היום על 29,975 נדבקים חדשים.
צרפת מתמודדת עם עלייה הדרגתית במספר חולי הקורונה שמאושפזים בבתי החולים. מחלקות הקורונה, במיוחד באזור פריז, סובלות מעומס כבד. בימים האחרונים דווח שפריז מעבירה מאושפזים לבתי חולים באזורים אחרים בצרפת כדי להקל את העומס. לפי מומחים רק סגר ארצי נוסף, שלישי במספר, יכול להקל את המצב. הממשלה מעדיפה כרגע את הסגר הלילי, שחל מ-18:00 עד 06:00. קסטקס אמר הערב שהגיע הזמן לחשוב על ההגבלות החדשות שדרושות באזור פריז, ושסגר בסוף השבוע הוא התרחיש הסביר ביותר.
2 צפייה בגלריה
חולה קורונה בצרפת
חולה קורונה בצרפת
עומסים במחלקות לטיפול נמרץ בצרפת: מעבירים חולים לאזורים אחרים
(צילום: AFP)
בנאומו בפרלמנט הצרפתי אמר קסטקס למחוקקים: "כפי שאנחנו יודעים, גבירותיי ורבותיי, אנחנו נמצאים במה שנראה כמו סוג של גל שלישי. הוא מאופיין בכמה וריאנטים, ובכל אופן הווריאנט שמכונה 'הבריטי' הופך להיות יותר ויותר נוכח". בפרלמנט נערכה דקת דומייה לזכר קורבנות הקורונה בצרפת. היום מתו עוד 408 חולי קורונה. מספר קורבנות הנגיף בצרפת הגיע היום ל-91,170 בני אדם - רק בשש מדינות בעולם מתו יותר נדבקים.
משרד הבריאות דיווח שבמחלקות בטיפול נמרץ מאושפזים 4,239 חולי קורונה במצב קשה - שיא של קרוב לארבעה חודשים. מספר חולי הקורונה המאושפזים הגיע ל-25,492 - הכי הרבה מאז 24 בפברואר. עד כה נדבקו 4.11 מיליון צרפתים בנגיף – מקום שישי בעולם.
כמו מדינות אחרות באיחוד האירופי, גם מבצע החיסונים של צרפת לא עומד ביעדים והיא מפגרת אחרי ישראל, בריטניה וארה"ב. הנשיא עמנואל מקרון מקווה ששיפור בקצב החיסונים יצמצם את הסכנות של הגל השלישי של המגפה, וימנע מצרפת להטיל סגר שלישי. עם זאת, השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" – בעקבות דיווחים על מתחסנים שסבלו מקרישי דם ודימומים – צפויה להאט עוד יותר את קצב החיסונים בצרפת.
גם איטליה סובלת מהתפשטות הווריאנטים של הנגיף, ואתמול היא הטילה סגר בכמה אזורים "אדומים" שבהם התחלואה גבוהה - כולל בבירה רומא. באיטליה מתו ביממה האחרונה 502 חולי קורונה - הנתון היומי הגבוה ביותר מאז סוף חודש ינואר. משרד הבריאות אמר שמניין המתים עלה ל-103,001 – הכי הרבה באירופה אחרי בריטניה.
רומא, אזור "אדום"
(צילום : רויטרס)

ביממה האחרונה דיווחה איטליה על קרוב ל-20,400 נדבקים חדשים. מספר המאושפזים בבתי החולים ממשיך לעלות, ומתחילת המגפה נדבקו בנגיף 3.2 מיליון איטלקים. בימים האחרונים יש שיפור בקצב של מבצע החיסונים, אחרי האטה שנגרמה כתוצאה מתקלות בייצור ובעיות לוגיסטיות אחרות. עם זאת, אתמול הצטרפה איטליה לרשימת המדינות שמשעות את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" - מה שצפוי להאט את קצב החיסונים. 13 מדינות באיחוד האירופי הודיעו על השעיית השימוש בחיסון של החברה השבדית.
סוכנות התרופות האירופית, EMA, הבהירה היום שאין סימנים שמצביעים על קשר בין החיסון לאירועים הרפואיים שמהם סבלו כמה עשרות מתחסנים. חוקרים מטעם הסוכנות ממשיכים לבחון את המקרים המדוברים, ויפרסמו את המסקנות ביום חמישי.