2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
ה"באג" במערכת של משרד הבריאות, שהוביל לטענות שלפיהן השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לא אמרה לכאורה אמת בחקירתה האפידמיולוגית, לא השפיע על תוצאות של חקירות אחרות. כך עולה מתגובת משרד הבריאות שנמסרה ל-ynet. בתגובה מסביר המשרד לראשונה מה אופי התקלה בתוכנה שהובילה לכך שבמערכת הממוחשבת צוין כי גמליאל התפללה בבית כנסת בתל אביב ולא בטבריה כפי שאירע.
במסגרת בדיקה שנערכה על ידי יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה, התקבל מידע קונקרטי מידי הגורם הרפואי שביצע את החקירה האפידמיולוגית לשרה גמליאל. ביום שני השבוע הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי גמליאל לא תיחקר במשטרה, לאחר שממצאי הבדיקה בעניינה העלו כי אין בסיס בדבר דיווח שאינו אמת.
בהמשך התברר כאמור כי כשל בתוכנת המחשב שבה משתמשים אנשי משרד הבריאות גרם לטעות בנתונים על אודות מקום הימצאותה של השרה גמליאל ביום הכיפורים. השרה מסרה בחקירה האפידמיולוגית כי שהתה בטבריה, אולם המערכת זיהתה את עיר מגוריה ולכן עודכן כי היא הייתה באותו הזמן בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
הכיסא של חמיה של גילה גמליאל
הכיסא של חמיה של גילה גמליאל
בית הכנסת בטבריה שבו שהתה השרה ביום הכיפורים
(צילום: אביהו שפירא)
לטענת משרד הבריאות, לתקלה אין כל השפעה על נתוני החקירה ועל תוצאותיה, מכיוון שהיא מופיעה אך ורק בשדה עזר לחוקר, "שיועד לקיצור תהליך איתור מקומות חשיפה (מקום שמאומת נדבק בו) תוך כדי חקירה אפידמיולוגית".
ומה קרה שם? להלן ההסבר של משרד הבריאות: "על מנת לקצר את זמן איתור המקום, ומתוך הבנה שמרבית ההדבקות מתרחשות ביישוב המגורים של המאומת - הוגדרה לוגיקה במערכת לפיה השדה יאוכלס באופן אוטומטי בערך יישוב המגורים, ותוך אפשרות לשינוי ידני (על ידי החוקר) של ערך ברירת המחדל בערך של יישוב אחר.
"בשדה אותרה תקלה לפיה מתבצע אכלוס אוטומטי של יישוב המגורים - גם בעת שמירת טופס החקירה על ידי החוקר. כך שאם חוקר שינה באופן ידני את ערך ברירת המחדל ליישוב שאינו ישוב המגורים, בעת שמירת הטופס יישמר אוטומטית מקום המגורים שהמחשב הזין".
חמיה של השרה לאחר פרסום הטענות נגדה
(צילום: אביהו שפירא)

במשרד הבריאות מדגישים כי השדה הזה אינו מהווה חלק מפרטי החקירה עצמה, אלא כאמור נועד רק לעזור לחוקרים. מעבר לכך במשרד טוענים כי באמצע חודש ספטמבר הושק כפיילוט טופס חקירה חדש, שנפרש כעת ואינו כולל את השדה המדובר.
ברקע הדברים יצוין כי אף על פי שהיועץ המשפטי לממשלה החליט שלא תיפתח חקירה פלילית נגד השרה גמליאל, הועבר נושא הפרת הסגר מצדה לטיפולה של משטרת ישראל על מנת שתברר עמה את נסיבות המקרה.

ההדבקה והגרסאות

בתחילת החודש עדכנה השרה גמליאל כי נדבקה בקורונה. כעבור כמה ימים דווח כי גמליאל ניסתה להטעות לכאורה את אנשי משרד הבריאות שערכו לה חקירה אפידמיולוגית. גמליאל, כך נטען, אמרה להם כי נדבקה מהנהג שלה, אך במקביל דווח כי היא שהתה בבית כנסת בטבריה - כ-150 קילומטרים מביתה בתל אביב ובניגוד להנחיות הסגר.
אחר כך התברר כי גמליאל נסעה לפני יום כיפור למשפחתו של בעלה, חובב דמרי, והתפללה בבית הכנסת עץ החיים בשיכון ד' בטבריה. לבסוף הודתה גמליאל שביקרה עם משפחתה ביום כיפור בבית כנסת. בעקבות המידע בדקו במשרד הבריאות כמה אנשים היו בבית הכנסת, ואם מספר המתפללים היה גבוה מהמותר.
גמליאל עצמה טענה לאחר הדיווחים בעניינה כי "פעלתי במגבלות הסגר כדי להמשיך בפעילותי הציבורית השוטפת ולאור היותי במקביל אם לבנות קטנות והרצון שלי לשלב בין השניים. אני מבינה שבתקופה זו שבה קיימת חשיבות רבה לשמירה על אמון הציבור בהנחיות הממשלה, טעיתי בשיקול דעתי והיה מקום לנהוג אחרת. אני מבקשת להתנצל על כך בפני הציבור, ומודיעה שאשלם את הקנס הנדרש".