איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, שכלוא במושבת עונשין, הופיע היום בדיון בבית המשפט במוסקבה. זו הייתה הופעתו הראשונה מאז שהכריז על שביתת רעב במחאה על תנאי מאסרו. נבלני השתתף בדיון באמצעות שיחת וידאו ונראה כחוש וחלש.
נבלני הוא יריבו הגדול ביותר של ולדימיר פוטין. בפברואר הוא נשפט למאסר של שנתיים וחצי. במושבת העונשין התלונן נבלני על כאבים חזקים בגב ועל חוסר תחושה ברגליים. ב-31 במרץ הכריז על שביתת רעב ודרש לקבל את הטיפול הרפואי שמגיע לו. נבלני השיל קילוגרמים רבים ממשקלו, וברוסיה פורסמו דיווחים שמצבו הבריאותי מידרדר ושהוא נמצא בסכנת חיים. בשבוע שעבר הודיע על סיום שביתת הרעב, אחרי שקיבל את הטיפול הדרוש.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שימוע בית משפט הופעה ראשונה מאז שביתת הרעב
אלכסיי נבלני שימוע בית משפט הופעה ראשונה מאז שביתת הרעב
נבלני מופיע בדיון בבית המשפט
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה רעייתו של אלכסיי נבלני ב קהל בית משפט מוסקבה
יוליה נבלניה רעייתו של אלכסיי נבלני ב קהל בית משפט מוסקבה
יוליה נבלניה באולם בית המשפט במוסקבה
(צילום: רויטרס)
בדיון סיפר נבלני בן ה-44 שהוא חוזר לאכול בהדרגה. "עשיתי אתמול אמבטיה. הייתה שם מראה. הסתכלתי על עצמי – אני שלד נוראי". הוא שוחח עם רעייתו יוליה נבלניה, שהייתה בקהל באולם בית המשפט במוסקבה, וסיפר לה פרטים על מצבו. "אני אכלתי ארבע כפות של דייסה ביום. היום אכלתי חמש, מחר אני אוכל שש. הפעם האחרונה שבה שקלתי 72 ק"ג הייתה כנראה בכיתה ז'". אחד מעורכי דינו סיפר שבחודש ינואר, כשנבלני חזר לרוסיה מגרמניה (שם התאושש מניסיון ההתנקשות שמיוחס לקרמלין) הוא שקל 94 ק"ג.
הדיון של בית המשפט במוסקבה עסק בערעור שהגיש נבלני אחרי שהורשע בתביעת דיבה, שהגיש נגדו קשיש רוסי שלחם במלחמת העולם השנייה. נבלני אמר בדיון שהוא דורש להעמיד לדין את התובעים, ואת מי שחתמו על עצומה נגדו. במקביל הודיע הצוות שלו שהוא צפוי לעמוד לדין על עבירות נוספות: לפי הצוות נפתח נגד נבלני תיק פלילי חדש, בטענה שהקים ארגון ללא מטרות רווח שמפר את זכויות האזרחים.
הכלא של נבלני
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני ומושבת העונשין שבה הוא כלוא
(צילום: רויטרס)
אחרי שבועות של לחץ הולך וגובר, בעלי בריתו של נבלני הודיעו על פירוק רשת הסניפים הארצית שפעלה ברחבי רוסיה. הסיבה היא שבית המשפט ברוסיה שוקל להכריז על הרשת של נבלני - ועל הקרן ללוחמה בשחיתות שנבלני עומד בראשה - כארגונים קיצוניים. אם הרשת תוגדר קיצונית לרשויות תהיה הסמכות המשפטית לגזור עונשי מאסר על הפעילים, ולהקפיא חשבונות בנק. בית המשפט אמר שהשימוע הבא בנושא יתקיים ב-17 במאי.
"לתחזק את עבודת הרשת של נבלני במתכונת הנוכחית זה בלתי אפשרי: זה יוביל מיד לעונשים נגד מי שעובד בסניפים האלה, נגד מי שמשתף פעולה איתם ונגד מי שעוזר להם", אמר ליאוניד וולקוב, אחד ממקורביו הבולטים של נבלני.