הריאיון עם השר שי באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)

שר המדע יזהר שי (כחול לבן) התייחס הבוקר (יום ב') בריאיון באולפן ynet לפרסום ההקלטה שבה הוא נשמע אומר: "אני מצדיע למורים ולמנהלים שהפרו את הוראות הממשלה". לדברי השר שי, "אמרתי דברים באירוניה וכאב, בהצדעה אמיתית למורים ולמנהלים שהלכו לפגוש את התלמידים בפארקים, חופי הים, במקומות מותרים על פי מתווה מסודר עם מסכות וריחוק חברתי".
בהקלטה המדוברת שפורסמה בתאגיד כאן, ציין השר שי: "זה לא נכון להחזיק ילדים שלא יראו את המורים שלהם. יש 25 אלף תלמידים חרדים שחזרו ללימודים, ויש עוד עשרות אלפי ילדים בממלכתי שראו את המורים בניגוד לחוק, בניגוד להוראות של משרד החינוך – אך בהתאם להיגיון הצרוף ואני מצדיע להם. קצת קשה לי להגיד את זה, אבל אני מצדיע למורים ולמנהלים שהפרו את הוראות הממשלה, והלכו לפגוש את התלמידים שלהם למרות שהם לא מבוטחים בניגוד להוראות משרד החינוך. זה קרה כמעט בכל מקום".
2 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
"אמרתי דברים באירוניה ומכאב". השר שי באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר אמר ל-ynet השר בתגובה לפרסום: "אמרתי באירוניה 'אנחנו הממשלה אסרנו עליהם והם הפרו את הוראות הממשלה'. הם לא הפרו שום דבר, הם בסדר, ואני חלילה לא קורא לאף אחד להפר את הוראות הממשלה".
- אתה מצדיק את זה באירוניה, אבל זה בניגוד להחלטת הממשלה. "הממשלה החליטה שבתי הספר סגורים, בניגוד להוראות הממשלה שאין חינוך הם הלכו ופגשו את התלמידים. הם לא עשו שום דבר רע ולא הפרו את הוראות הממשלה. הכול בסדר. עשו כותרת גדולה ממשהו שלא הבינו אותו כמו שצריך והנה אני מסביר לך: אף אחד לא קורא להפר את הוראות הממשלה. אני מצדיע למורים ולמנהלים כי הם עשו דבר נפלא בניגוד להוראות, בתי הספר באמת סגורים".
- זה נשמע תירוץ, כי אחרי הכול אתה בעצמך אמרת שהמורים והמנהלים הפרו את החלטת הממשלה. "הממשלה סגרה את בתי הספר. נשאלתי איך משווים את מצב המורים בחינוך הממלכתי לעומת החרדי שפוגשים את התלמידים שלהם בבתי הספר במוסדות החינוך כי לא טיפלנו באופן אכיפתי במה שקורה שם, ועניתי לכאורה 'הם הפרו את הוראות הממשלה והלכו ופגשו את התלמידים שלהם איפה שאפשר לפגוש אותם - בחורשות, בפארקים ובחוף הים'".
- אז מורה בכיתה ה' יכול לפגוש את התלמידים שלו בכל מקום? "אז זאת האירוניה. הם עשו את זה במסגרת ספורטיבית, מפגש חברתי פחות מ-20 איש, בחורשה, בריחוק חברתי זה בהחלט מותר - אפשר לפגוש עד 20 איש במקום פתוח. יכול להיות שיש עניין של ביטוח והסתדרות המורים צריכה לבדוק את זה.
"אמרתי משהו באופן סמלי כדי להמחיש את הגבורה ואני מצדיע למורים ולמנהלים שלא השאירו את התלמידים מאחור. המציאות חזקה יותר והנושא החינוכי חזק יותר מכל דבר אחר. שוב, אני מצדיע לכל מורה שבמקום לשבת בבית הלך לפגוש תלמידים שלו באופן בטיחותי-בריאותי. חלילה לא סיכן את התלמידים אבל עשה מעשה חינוכי שראוי להצדיע לו, לא רק אני - כולנו".
- יכול להיות שאתה מנסה לעדן את הדברים והדעה שלך היא יותר חותכת על כך שתלמודי התורה פתוחים וצריך לספק לאחרים ביישובים החילוניים? "חייבים לציית להוראות הממשלה, נקודה. גם בחינוך הממלכתי וגם תלמודי תורה ובכל מערכת חינוך אחרת. דבר שני, צריך להחזיר את החינוך לעבודה כמה שיותר מהר ואני עובד בצמוד עם שר החינוך וגם עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת רם שפע כדי ליצור מתווה דיפרנציאלי, כדי שאיפה שאפשר יחזרו ללימודים כמה שיותר מהר".
- זה איזשהו קול בראש שחושב "גם אני צריך לעגל פינות"? "אם עיגול הפינות שלך זה להיות מורה ולפגוש תלמיד בהתאם להוראות משרד הבריאות ובהתאם לחוק, תעגלי איזו פינה שאת רוצה, בהתאם לחוק, ואני אצדיע לך. אם את חלילה הולכת להפר את הוראות הממשלה אני בעד העלאת הקנסות בצורה שוויונית לכולם - לתלמודי תורה, לחברות הייטק, למסעדות. כל מי שמפר את הוראות הממשלה צריך לשלם על כך גם בכספו וגם אם צריך באופן פלילי כי אנחנו מדברים על בריאות הציבור".
- אז אתה לא קורא להפר הנחיות אבל להפעיל היגיון. "או שחיים במדינת חוק וסדר וכולנו מכבדים את החוקים והכללים או שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. דרך אגב, מה שעשה משרד הבריאות עם משרד החינוך זה להתאים את עצמם למציאות שדיברנו עליה ואפשרו למורים לפגוש את התלמידים שלהם בשטח. הם ראו מה שקורה, והם בעצמם הצדיעו למורים בכך שהם יצאו במתווה מסודר שאפשר לעשות את זה".
- אמירה כזאת מנבחרי ציבור לא תגרום לאנשים להפר הנחיות ולאבד עוד קצת אמון בהחלטות הממשלה? "אם חלילה מישהו לוקח שמץ מדבריי שנאמרו בכאב ובהצדעה למורים ולמנהלים של ניגוד להוראות הממשלה - אז בשום אופן לא. מי שיפר את הנחיות הממשלה ויסכן את בריאות הציבור ייענש בחומרה בקנסות ובכל דין פלילי אפשרי".
2 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
מוסד חינוכי שנפתח בביתר עילית בניגוד להנחיות. "בעד הגדלת הקנסות"
(צילום: מחאת החרדים הקיצוניים)
השר שי, שחבר בקבינט הקורונה, אמר בהתייחסו להחלטה מאמש להחזיר מתחילת השבוע הבא את הלימודים בכיתות א'-ב' בשתי קבוצות שיפוצלו לחצי שבוע כי "זה אילוץ שהוא הרבה יותר טוב מכלום. אני חושב שאילו יכולנו לקחת סיכון גבוה יותר - היינו מאפשרים לכיתות א' לחזור ל-100% תפוסה בבתי הספר בכיתות שלהם.
"לצערי, משרד הבריאות שינה את דעתו בשבוע האחרון ואני מכבד את זה. ההוראות של משרד הבריאות שאליהן נערכנו היו שתלמידי א'-ב' חוזרים ללא קפסולות. הם שינו את דעתם וזה בסדר. לממשלה אין זמן להיערך לזה, הם דרשו חמישה שבועות והיה צריך להחליט אם כן או לא".
- מה אתם אומרים להורים המתוסכלים? "דיברתי עם הרבה הורים ולמרות שאף אחד לא מאושר מזה הם יותר מרוצים כי זה יותר טוב מכלום. האם זה האידיאלי? בהחלט לא. אגב, אמרנו שבמקומות שאפשר לעשות יותר מ-50% - יעשו את זה. אני יודע על הרבה תלמידים שיחזרו למתכונת מלאה בשבוע הבא".
- למה ילדי כיתות ג'-ד' יחזרו לשבוע מלא? "כי ג'-ד' ערוכים כבר בקפסולות ולכן הם יכולים לחזור בצורה מלאה. א'-ב' קיבלו את ההוראה הזאת רק בשבוע האחרון. בסוף הבריאות מעל הכול ואם צריך לחכות - נחכה".

"הכול תלוי בנתוני התחלואה"

בנוגע להקלות נוספות בסגר אמר השר שי: "אני מקווה שנסיר חלק מההגבלות אבל זה תלוי בתנאי מצב התחלואה. הייתי מאפשר מסחר, חנויות רחוב לא גדולות מדי שאפשר לקבל בהן אנשים עד כמות מסוימת, את כל הטיפולים האלטרנטיביים אחד מול אחד וגם מספרות וקוסמטיקה. בדיון שייערך היום בקבינט נקבל החלטה עקרונית שבכפוף לנתוני התחלואה נפתח את הדברים האלה, כולל צימרים.
"הנתונים רגישים כי אנחנו ברמת תחלואה גבוהה, באזור אלף נדבקים ביום שזה הרבה לגודל המדינה וגם עוד לא התייצבנו. יש עוד שבוע עד ליום ראשון הבא, נתנו התרעה שאכן כיתות א'-ד' יכולות להיערך לחזרה מהסגר, ונשתדל להודיע כמה שיותר מוקדם בנושא העסקים והמסחר".
- אנחנו רואים שבחברה החרדית שולחים ילדים לבית ספר, מה אתה אומר להורים שנמצאים המון זמן בבית עם ילדיהם? "אני מרגיש עם זה מאוד לא בנוח, דרשנו גם צעדי אכיפה וגם קנסות מאוד גבוהים לכל מי שמפר את הוראות הממשלה. מי ששולח היום את ילדיו לבית הספר עובר על החוק. דיברנו על העלאה משמעותית של הקנסות, זה צריך לעבור חקיקה. זה הרבה כסף, במיוחד אם אתה מדבר על בתי חינוך קטנים כמו תלמודי תורה".
- ומה קורה עם תלמידי כיתות ה'-ו', חטיבות ביניים, תיכונים? "התחלתי בשיח בנושא עם שר החינוך. אנחנו במגמה לשנות את מה שמתוכנן עכשיו שהם חוזרים ללימודים רק בעוד שלושה-ארבעה חודשים. הם צריכים לחזור מיידית בכפוף לנתוני התחלואה ביישובים שבהם הם נמצאים. אנחנו חושבים על מתווה שיאפשר להם לחזור כמה שיותר מהר, אבל לא להתפשר על הבריאות - לא שלהם ולא של הקהילה שהם חיים בה".