3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי? "פייק ניוז"
דונלד טראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי? "פייק ניוז"
טראמפ, אתמול: "פייק ניוז"
(צילום: AFP)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שילם מס הכנסה פדרלי בגובה של 750 דולר בלבד בשנה שבה נבחר לנשיאות וסכום דומה בשנתו הראשונה בבית הלבן – וב-10 מתוך 15 השנים שלפני כן הוא לא שילם כלל מס הכנסה פדרלי. כך נחשף אתמול ב"ניו יורק טיימס", כחודש לפני הבחירות בארצות הברית ורגע לפני העימות הראשון בין טראמפ לבין יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן.
החשיפה מסבכת את טראמפ, הנשיא היחיד בעידן המודרני שלא פרסם את תשלומי המיסים שלו. אל מול הניסיון שלו להציג תדמית של איש עסקים מצליח, הפצצה שהטיל "ניו יורק טיימס" מגלה כי רבות מהחברות שלו מפסידות כסף, ולצד זאת הוא נהנה מהכנסות מחו"ל שעלולות להעמיד אותו בניגוד עניינים. כך, לדוגמה, בשנת 2018 הכנסותיו של טראמפ היו 434.9 מיליון דולר, אבל הנתונים מצביעים כי באותה שנה הפסיד 47.4 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מגיב לדיווח במסיבת העיתונאים בבית הלבן
דונלד טראמפ מגיב לדיווח במסיבת העיתונאים בבית הלבן
טראמפ מגיב לדיווח בבית הלבן
(צילום: AFP)
במסיבת עיתונאים בבית הלבן טראמפ כינה את הדיווח "פייק ניוז מוחלט". הוא טען כי שילם מיסים, אם כי לא מסר פרטים שמוכיחים זאת: "זה מומצא. עברנו בדיוק את אותו סיפור לפני שלוש שנים". הנשיא אף התחייב כי יחשוף בהמשך מידע על מס ההכנסה ששילם, לדבריו, אך לא ציין מתי. הבטחות דומות נתן טראמפ במהלך הקמפיין שלו ב-2016, אך הוא לא קיים אותן.
לפי הנתונים שעולים מהחשיפה, בשנתיים הראשונות שלו כנשיא קיבל טראמפ כ-73 מיליון דולר מעסקיו מחוץ לארצות הברית. בנוסף להכנסות ממגרשי הגולף שלו בסקוטלנד ובאירלנד, אלו כללו בין היתר שלושה מיליון דולר שקיבל מפעילותו בפיליפינים, 2.3 מיליון דולר מהודו ומיליון דולר מטורקיה. ב-2017 שילם טראמפ 145,400 דולר מיסים לרשויות בהודו ו-156,824 דולר לרשויות בפיליפינים - בזמן שכאמור בארצות הברית לא שילם כלל מיסים.
בנוסף, לפי החשיפה, טראמפ אישית אחראי להלוואות שמגיעות לסכום של 421 מיליון דולר, ואמורות להיפרע בארבע השנים הקרובות.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
ג'ו ביידן המועמד הדמוקרטי ב בחירות ב ארה"ב בביקור ב וויסקונסין
החשיפה - רגע לפני העימות הראשון מול ביידן
(צילום: רויטרס)
לפי ה"טיימס", בשנים האחרונות טראמפ הצליח להפחית את תשלומי המס שלו בכמה דרכים. הוא ביקש ניכויי מס על הוצאות כמו הבתים שלו ואפילו על עיצוב שיער ב-70 אלף דולר לתוכנית הריאליטי שלו, "המתמחה". בחשיפה צוין כי בתיו, מטוסיו הפרטיים ומסלולי הגולף שלו הם חלק מעסקי משפחת טראמפ, וככאלה טראמפ סיווג אותם כ"הוצאות עסקיות" - וכך הצליח להפחית את תשלום המיסים, או לא לשלם כלל.
החל משנת 2010 טראמפ קיבל החזרי מס הכנסה בסך 72.9 מיליון דולר, שלפי ה"טיימס" נמצאים במוקד הביקורת של רשות המיסים האמריקנית. העיתון טען כי החלטה נגד טראמפ עלולה להוביל אף לדרישת תשלום של יותר מ-100 מיליון דולר.
אחד מעורכי דינו של טראמפ, אלן גרטן, אמר בתגובה לחשיפה כי "נראה שרוב העובדות, אם לא כולן, אינן מדויקות". הוא טען כי "הנשיא שילם מיסים בגובה של עשרות מיליוני דולרים, כולל תשלום של מיליונים מאז שהודיע ​​על מועמדותו בשנת 2015".
קלינטון ב-2016: "נראה שטראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי שני עשורים"
(רויטרס)

נראה שמי שחזתה את חשיפת ה"טיימס" כבר ב-2016 היא יריבתו של טראמפ בבחירות באותה עת, הילרי קלינטון. בעימות הבחירות הראשון ביניהם היא אמרה כי ייתכן שטראמפ לא מפרסם את תשלומי המס שלו משום ש"הוא לא שילם דבר". טראמפ קטע אותה ואמר: "זה הופך אותי לחכם". בנאום בחירות מאוחר יותר אמרה קלינטון: "בשנות התשעים טראמפ הפסיד לכאורה מיליארד דולר בשנה אחת, דרך השקעות גרועות ובתי קזינו כושלים. לא נראה לי שהוא שילם סנט של מס הכנסה פדרלי כבר שני עשורים".
"בזמן שהמשפחה שלי ושלכם משלמות את חלקן, מסתמן שהוא לא תרם כלום", הוסיפה אז קלינטון. "כל הסיפור כולו מלמד אותנו כל מה שאנחנו צריכים לדעת על הדרך שבה טראמפ עושה עסקים. הוא לקח מאמריקה בשתי ידיים והשאיר את כולנו עם החשבון". המתקפה הזו לא סייעה לקלינטון לנצח בבחירות, וכעת השאלה היא עם החשיפה הנוכחית תעזור לביידן לגבור על טראמפ ב-3 בנובמבר.