5 צפייה בגלריה
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
תושבי מזרח ירושלים חוגגים באזור שער שכם
(צילום: AFP)
יממה לאחר ההחלטה של המשטרה להסיר את הגדרות ברחבת שער שכם, אמש (יום ב') נרשמו עימותים נקודתיים באזור. המשטרה פיזרה חלק מהמתפרעים ופחים הובערו. ליד שער האריות נפצעו קל שתי שוטרות מג"ב לאחר שהותקפו בעת מעצר חשודים.
במשך רוב הזמן האווירה במתחם השער עצמו הייתה רגועה בהשוואה לעימותים האלימים בין צעירים ערבים למשטרה שנראו בימים האחרונים. חלק מהצעירים במקום רקדו ושרו: "מי שאוהב את אל-אקצא לא מפחד". הם קראו גם "לאל-אקצה צועדים מיליוני שהידים".
5 צפייה בגלריה
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
שוטרים באזור שער שכם
(צילום: AFP)
במשטרה הסבירו שלשום את הסדרת הגדרות ברחבת השער כ"מתן הזדמנות" להורדת מפלס האלימות והרגעת המהומות במזרח ירושלים וביהודה ושומרון בימים האחרונים. לטענת התושבים הערבים, הצבת המחסומים לפני כשבועיים הציתה את המהומות והביאה לאי-שקט בקרב הפלסטינים במזרח ירושלים, עם תחילתו של חודש הרמדאן.
שתי השוטרות שנפצעו קל בשער האריות הותקפו לאחר שהושלכו עליהם שולחן וחפצים נוספים. הן פונו לבית החולים שערי צדק שבעיר וזמן קצר לאחר מכן נעצרו שישה חשודים במעשה. גם בחברון נרשמו ביממה האחרונה עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון וצמיגים הובערו.
5 צפייה בגלריה
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
השוטרים מפנים את שער שכם בירושלים
כוחות המשטרה מפזרים צעירים ברחבת שער שכם
(צילום: AFP)
מוחמד אבו חומוס, תושב עיסאוויה ופעיל חברתי בולט במזרח ירושלים, בירך על הסדת הגדרות: "יותר טוב ככה. כבר מזמן היה צריך להגיע למצב כזה. למה לקחו החלטה להעניש את כל הירושלמים? אני מרגיש שנגמר הבלגן. אנשים יחזרו להתפלל, לנוח, לאכול ארוחה על המדרגות. ככה זה ברמדאן. צריך רק לעשות ועדת חקירה למה סגרו לנו את המדרגות ככה".
אבו נאג'ח, תושב ראס אל עמוד, ישב על המדרגות שנחסמו במשך שבועיים: "אני מקווה שעכשיו זה נגמר. רצינו לשבת על המדרגות. אל-אקצה זה החיים שלנו. הכל התחיל בטיקטוק. לפעמים לצעירים שלנו אין מוח". מוחמד, תושב נוסף משכונת עיסאוייה, ישב עם אבו נג'אח על המדרגות ואמר: "אנחנו רוצים שקט. זהו, נגמר הבלגן ברוך השם. אפשר לחזור לשגרה".
5 צפייה בגלריה
חיילים בחברון
חיילים בחברון
עימותים בין פלסטינים לחיילי צה"ל בחברון
(צילום: רויטרס)
לשקט בירושלים חשיבות עשוי להיות השפעה מכרעת גם על המצב בדרום. במערכת הביטחון העריכו כי מטחי הרקטות שנורו לעבר ישראל החל מהסופ"ש האחרון הם תוצאה של המהומות בירושלים. הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס אמש אישר עקרונית תוכנית לתקיפה אווירית משמעותית נגד יעדי חמאס, למקרה שהירי מרצועת עזה יתחדש. "הכדור בידיים של חמאס", אמרו בכירים בישראל אחרי הישיבה.
צה"ל יורה פצצות תאורה בכדי לפזר מפגינים פלסטיניים מהגדר בעזה

לעומת זאת, מקורות בחמאס אמרו לעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי הארגון הודיע למתווכים המצרים ולאו"ם שהוא מתנגד לרגיעה עם ישראל, כל עוד היא תמשיך ב"מדיניותה בירושלים". במסגרת קרב ההתשה ממשיך חמאס, ערב שלישי ברציפות, לשלוח עשרות צעירים לגדר המערכת של רצועת עזה עם ישראל כדי להטריד את כוחות צה"ל, לחבל בגדר ולהבעיר צמיגים. כל זאת ברקע המתיחות בדרום והחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני על תגובה עוצמתית אם יתחדש ירי הרקטות.
פורסם לראשונה: 22:58, 26.04.21