(רויטרס)
איראן החלה היום (ג') בשלב הראשון של הניסויים הקליניים בחיסון שפותח במדינה לנגיף הקורונה. התקשורת הממלכתית ציינה שמדובר רק באחד החיסונים שאיראן מפתחת נגד הנגיף, והראשון שמגיע לשלב הניסויים הקליניים. נשיא איראן חסן רוחאני אמר שטהרן "משתפת פעולה עם מדינה זרה" בפיתוח חיסון נוסף, ששלב הניסויים בו יתחיל בפברואר.
לחיסון Coviran, שהניסוי בו החל היום, אחראית חברת "שיפא פארמד". היא שייכת לקונגלומרט "סטאד" שנשלט על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי. בהודעת "סטאד" נאמר שהיעד הוא ייצור 12 מיליון מנות בחודש, כחצי שנה אחרי ששלב הניסויים יסתיים בהצלחה.
3 צפייה בגלריה
קורונה איראן עובדת בריאות מציגה מנה של חיסון שפיתחה איראן לקורונה עכשיו מתחילים לנסות על בני אדם
קורונה איראן עובדת בריאות מציגה מנה של חיסון שפיתחה איראן לקורונה עכשיו מתחילים לנסות על בני אדם
אחות בטהרן מציגה את החיסון המקומי
(צילום: EPA)
לפי הטלוויזיה הממלכתית 56 מתנדבים יקבלו את החיסון, בהפרש של שבועיים בין שתי המנות הנדרשות. כחודש אחרי המנה השנייה יתפרסמו תוצאות הניסוי. "החיסון הראשון שפיתחו מדענים איראנים לנגיף הקורונה נחשף" הודיעה התקשורת האיראנית, וציינה ששלושה מתנדבים קיבלו היום זריקה ראשונה במלון בטהרן.
שניים מהמשתתפים הראשונים בניסוי הם בכירים בקונגלומרט שאחראי לפיתוח החיסון. השלישית היא טייבה, בתו של היו"ר מוחמד מוכבר. המטרה היא לגרום לציבור האיראני לבטוח בחיסון. "המסר הוא שמבחינתנו אנחנו לא נבדלים מהעם", אמר שר הבריאות סעיד נמאקי. "הבאנו קודם כל את המשפחות שלנו כדי לבדוק את החיסון הזה".
3 צפייה בגלריה
טהרן ניסוי קליני ב חיסון ל קורונה שפותח ב איראן
טהרן ניסוי קליני ב חיסון ל קורונה שפותח ב איראן
בתו של יו"ר "סטאד" מקבלת את החיסון
(צילום: AFP)
מבין מדינות המזרח התיכון איראן נפגעה מהקורונה בצורה הקשה ביותר. לפי הנתונים שפורסמו ברפובליקה האיסלאמית יותר מ-1.2 מיליון איראנים נדבקו בקורונה וקרוב ל-55,000 מתו מהנגיף.
טהרן טוענת שהיכולת שלה לרכוש חיסונים מחו"ל נפגעה בצורה משמעותית כתוצאה מהסנקציות האמריקניות. הסנקציות שהוטלו בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין לא כוללות איסור על מכירת מזון ותרופות לאיראן, אך באוקטובר החליט הממשל האמריקני להטיל סנקציות על 18 בנקים איראניים. המהלך נגד הבנקים הללו, שחמקו מהסנקציות עד אז, איים להעניש גורמים לא-איראנים שיעשו איתם עסקים, ולמעשה ניתק אותם מהמערכת הכלכלית העולמית.
3 צפייה בגלריה
טהרן ניסוי קליני ב חיסון ל קורונה שפותח ב איראן
טהרן ניסוי קליני ב חיסון ל קורונה שפותח ב איראן
היעד: ייצור 12 מיליון מנות בחודש
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר הודיעה טהרן שבעקבות לחץ בינלאומי היא קיבלה אישור מארה"ב לרכוש חיסונים לקורונה. נגיד הבנק המרכזי של איראן אמר שארצו תעביר כספים לבנק חיצוני בשווייץ, כדי שדרכו היא תרכוש חיסונים נגד נגיף הקורונה מחברות ברחבי העולם.
הנגיד האיראני אמר שטהרן תשלם כ-244 מיליון דולר עבור ייבוא ראשוני של 16.8 מנות חיסון מ-COVAX, מיזם של ארגון הבריאות העולמי שמממן רכישת חיסונים למדינות עניות. גורמים באיראן אמרו בכמה מקרים שהסנקציות האמריקניות מונעות מהם לשלם ל-COVAX, אליו נרשמו כבר 190 מדינות ברחבי העולם. הסהר האדום באיראן, ארגון שמספק סיוע ועזרה ראשונה, הודיע שבמקביל לרכישת החיסונים של הממשלה הוא ירכוש את החיסון הסיני לנגיף.