אלימות רבה ומכת"זיות: המחאה בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש, ידידיה אפשטיין)

מותו של אהוביה סנדק בן ה-16 מההתנחלות בת עין הצית מחדש את המתח בין המשטרה לנערי הגבעות, והוביל לגל מחאות שכולל רבנים, פוליטיקאים ובכירים בהתנחלויות. אז מה בדיוק קרה, כיצד מתמודדים במשטרה עם הכעס הגדול ומה המטרות שלשמן יוצאים הנערים להפגין?
התקרית החלה לאחר שלמוקד של מחוז ש"י (שומרון ויהודה) במשטרה הגיעו כמה דיווחים על רכב שממנו מיידים צעירים אבנים לעבר רכבים פלסטיניים, על ציר סמוך ליישוב כוכב השחר שבבנימין. השוטרים - בהם שני קצינים ובלשים של ימ"ר ש"י (היחידה המרכזית במחוז) שהיו בפעילות אחרת - הגיעו למקום ופרסו מחסום, אך לפי החשד הנערים לא שעו להוראותיהם ועקפו את המחסום. בשלב זה החל המרדף.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה מול המטה הארצי
ההפגנה מול המטה הארצי
המפגינים דורשים את סגירת המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י. המחאה בירושלים, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה במטה הארצי
ההפגנה במטה הארצי
אלימות רבה וזריקת אבנים. שוטר שנפצע במחאה
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
במשטרה מספרים שהשוטרים לקחו קשה את ההאשמות. ההפגנה אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השוטרים, לפי גרסתם, ניסו לעקוף את הרכב של הנערים כמה פעמים - אך האחרונים חסמו אותם וניסו להימלט. בשלב מסוים, כך לפי השוטרים, באחד מניסיונות העקיפה - התנגשו כלי הרכב והאירוע הסתיים בתוצאה הטרגית. למעשה, בדיון הראשון בהארכת המעצר של הנערים בבית המשפט, המשטרה טענה שהנערים נהגו בפראות ולא הזכירה כלל את המגע בין שני כלי הרכב. רק לאחר כמה ימים נחשף ב-ynet שהשוטרים שמעורבים בתקרית סיפרו על ההתנגשות, שהנערים טענו מלכתחילה שהתרחשה.
לפי גרסת השוטרים, הם יצאו מהניידת מיד לאחר התאונה ומיהרו למכונית, שבתוכה היו ארבעה צעירים - אפרים יוסף גוזלן (19), צבי יהודה קטן (18) ושני קטינים. השוטרים טענו כי כששאלו אם יש עוד אנשים ברכב, הנערים השיבו בשלילה. רק לאחר כשעה מצא אחד השוטרים בזירה את אהוביה סנדק מתחת לרכב, כשהוא ללא רוח חיים.
9 צפייה בגלריה
מכתב ראשי המועצות ביו"ש
מכתב ראשי המועצות ביו"ש
מכתב ראשי המועצות לשר אוחנה
מאז התקרית השוטרים שהיו מעורבים בה לא שבו לפעילות. במשטרה מספרים שהם "לקחו את הסיפור קשה" ומרגישים רע מאוד, אף שהדעה הרווחת במחוז ש"י היא שהשוטרים עשו את עבודתם. עם זאת, ההפגנות, הפוסטים ובעיקר הנאצות משפיעות באופן מהותי, ובמשטרה אומרים כי כשקוראים לשוטר "רוצח ילדים", יש לכך אפקט משמעותי על השוטרים ועל המפלג עצמו. גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי "עוברים על השוטרים המעורבים ימים לא פשוטים בכלל, אבל הם בטוחים שפעלו לפי הנהלים".
המחאה מתנהלת מאז התאונה ביתר שאת וכוללת הפגנות, כרזות ומעורבות של אנשי ציבור ובכירים בהתנחלויות. ארגון חוננו מסייע להם משפטית, ותרומות מועברות לנערי הגבעות. מאות נערים, שזו לא המחאה הראשונה שלהם, מפיצים התארגנות לכל הפגנה דרך הוואטסאפ. הם גם פונים לחברי כנסת ורבנים, ומגייסים אותם כדי שיתמכו במאבק.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
שלט מתוך אחת ההפגנות בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
שלט מתוך אחת ההפגנות בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול המטה הארצי של המשטרה בעקבות מותו של אהוביה סנדק  במהלך מרדף משטרתי
הפגנה מול המטה הארצי של המשטרה בעקבות מותו של אהוביה סנדק  במהלך מרדף משטרתי
שלט מתוך אחת ההפגנות בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
מטרת העל המוצהרת של הנערים היא לפרק את המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י, שלטענתם מתנכל להם. המטרה המשנית היא הקמת ועדת חקירה חיצונית לבירור נסיבות מותו של אהוביה, מלבד חקירת מח"ש שכבר מתנהלת כעת. עד כה חתמו עשרות רבנים וראשי מועצות על דרישה להקמת ועדת החקירה חיצונית נגד המפלג. משפחת הנער שנהרג אף עתרה לבג"ץ בדרישה שיורה לימ"ר תל אביב, היחידה שאליה הועבר התיק, להפסיק מיד את החקירה, בשל העובדה שגם שוטרים חשודים בו.
ההפגנות בעקבות מותו של סנדק מאופיינות באלימות רבה, ובכל אחת מהן נפצעים שוטרים ונעצרים מפגינים רבים. אתמול, למשל, הגיעו כ-2,000 מפגינים אל המטה הארצי של המשטרה בירושלים, וחלקם חסמו את הכביש ואת מסילת הרכבת הקלה בצומת גבעת התחמושת לזמן ממושך. עשרות מהמפגינים המשיכו לצומת גשר המיתרים שבכניסה לירושלים. מוקד הפגנה נוסף היה מול ביתו של שוטר מימ"ר ש"י במעלה אדומים, כאשר בין היתר המתקהלים צעקו במקום "רוצח ילדים".
כמה מתפרעים השליכו אבנים על מכוניות חולפות ועל כוחות המשטרה, ו-11 שוטרים נפצעו. שניים מהם, בהם רוכב אופנוע ושוטר נוסף שנפגעו מאבנים, פונו לבית חולים. 21 מפגינים נעצרו במהלך ההפגנה מול המטה הארצי והובאו לאוטובוס שהמתין שם מבעוד מועד - כשקבוצת נערות שניסתה לחסום את האוטובוס פונתה משם בכוח. בהפגנה תועד גם שוטר יס"מ מכה באגרופים את אחד המפגינים לאחר מהומה שהתפתחה במקום. במח"ש בודקים את המקרה שתועד (בסרטון שבראשית הכתבה).
9 צפייה בגלריה
ההפגנה מול המטה הארצי
ההפגנה מול המטה הארצי
"המשטרה מאבדת פרופורציות כשמדובר בציבור הלא נכון". חסימת הרכבת הקלה
(צילום: דניאל גילו, TPS)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהפגנה הושמעה הקלטה של אברהם סנדק, אביו של אהוביה שנהרג בתאונה. "יהי רצון שהמקרה הזה יוביל למהפכה, מהפכה בכל אחד מאיתנו ובכל עם ישראל, שנהיה נאמנים לעצמנו", אמר האב. "אנחנו דורשים ועדת חקירה חיצונית, שיהיו בה גם חוקרים יראי שמים. כל אחד מהאנשים שעומדים היום בשלטון צריך להרגיש שהוא היה בשלטון בתקופה של עוול, שאלטלנה של הדור שלנו נעשתה בתקופתו. נחמה קטנה תהיה אישור של 200 יחידות דיור במקום שאהוביה מסר את כל חייו כדי לבנות".
ישי אלדר, שהגיע מאלון מורה עם אשתו ובנו בן השנה, סיפר ל-ynet: "עמדנו במתחם המאושר של ההפגנה ושמענו את הנאומים. במהלך ההפגנה המשטרה התיזה עלינו מים בצבע כחול בכיוון מדויק לתוך הקהל. עומדות כאן משפחות עם ילדים קטנים ונרטבות בקור המקפיא של ירושלים ללא שום סיבה. מעניין אם בבלפור המשטרה הייתה מעזה להתנהג ככה. זו הסיבה שבגינה הגענו להפגנה, כי המשטרה מוכיחה שהיא מאבדת פרופורציות כשמדובר בציבור הלא נכון".
נערי הגבעות הפגינו בימים האחרונים גם מול ביתו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, למען סגירת המפלג והקמת ועדת החקירה. הפגנות קטנות נרשמו במוקדים רבים נוספים ברחבי הארץ, כולן החלו דרך התארגנות ברשתות החברתיות. גם שחרורם של ארבעת הנערים שנעצרו למעצר בית לא הקל על המחאה.