ח"כ רוטמן: "הפתרון היחיד הוא ממשלת ימין יציבה"
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

הפלונטר הפוליטי רק מסתבך והולך, וגם ההצבעה על הוועדה המסדרת בכנסת וההצעה לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה לא מתירות את הסבך. היום (רביעי) הגיעו חברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), רם שפע (העבודה), ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ויצחק פינדרוס (יהדות התורה) לאולפן ynet וניסו להסביר לאן הולכים מכאן.
ח"כ רוטמן הבהיר כי האופציה של ממשלת ימין בתמיכת רע"מ ירדה למעשה מהשולחן: "נתניהו עצמו אמר כמה וכמה פעמים כי לא יקים ממשלה עם תומכי טרור. רע"מ הם תומכי טרור שהתנגדו להסכמי אברהם. אנחנו לא מונעים ממשלת ימין, אלא הודענו שבממשלה בה רה"מ בפועל יהיה עבאס - אנחנו לא מעוניינים לשבת. יש לנו מחויבות לבוחרים".
לדברי רוטמן, "התנועה האיסלאמית, הפלג הדרומי ועבאס לא נולדו אתמול ולא נחתו אתמול ממאדים או מהירח. אנחנו מכירים את פעולתם ורק אתמול התראיין ראש הפלג הדרומי ביפו והסביר לכולנו למה התייצב בהפגנה שבה צעקו 'בדם וברוח נפדה אותך יפו'. אני לא מצליח להבין איך האמירה שהייתה ועדיין קונצנזוס ישראלי - שאומרים לא לתומכי טרור ולא למי שלא מקבל את ישראל כמדינה יהודית - הפך למשהו שניתן לנהל עליו משא ומתן ושיח, ואילו האמירה ש'אני לא אשב עם נתניהו' זה ברזל יצוק שאי אפשר לדבר עליו".
הוא הוסיף כי הדרך היחידה להקים ממשלה מתפקדת בישראל היא ממשלת ימין יציבה. "זו האופציה היחידה. היא עדיין קיימת וכל השחקנים צריכים לעבוד כדי שהיא תצא אל הפועל. מי שאומר לי שזו לא אופציה - טועה", אמר ח"כ רוטמן - והוסיף: "הרי גם בנט וגם סער שללו ישיבה עם תומכי טרור ואני בטוח שכל האנשים הטובים במפלגות הללו לא יתנו יד לממשלה כזאת ולכן אני לא רואה גוש ולא שינוי, אני רואה סיטואציה עגומה מאוד של ללכת לבחירות חמישיות או סיטואציה טובה של ממשלת ימין יציבה".
ח"כ רם שפע באולפן
(צילום: ירון ברנר)

ח"כ רם שפע אמר כי אם המנדט יעבור לגוש שלו - ניתן יהיה להקים ממשלה: "כבר מתקיימים מגעים קונקרטיים על עקרונות ממשלת האחדות הזאת, ברור שיש בינינו פערים לגיטימיים. בכל ממשלה שקמה יש פערים, אבל הדבר שהאזרחים כל כך מייחלים לו זה שתקום ממשלה שתטפל בדברים בסיסיים כמו מערכת הבריאות הכושלת ומערכת החינוך שצריכה שיקום אדיר. יש דברים שסוף סוף צריך להתחיל לדבר עליהם כמו שוויון. יש הרבה הסכמות שממשלת השינוי יכולה להסכים עליהן".
לדברי שפע, ממשלה כזאת יכולה להחזיק מעמד. "צריך להבדיל בין הקמת הממשלה לבין פעולות אחר כך שלא צריך כל פעם להסכים לכל דבר. יש פערים ומפלגת העבודה רחוקה מאוד מהתפיסות של ימינה וגם מיש עתיד".
שפע טען כי כל התייחסות רצינית לרעיון לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה "זה ליפול לנרטיב הציני ביותר שהליכוד יורד אליו. החוק מדבר על לתת מנדט אך ורק לבן אדם אחד, ואם הוא לא מצליח - אז לצאת שוב לבחירות. זה בעצם לשנות את המשטר הדמוקרטי שלנו ולעשות רק מה שמתאים לליכוד. ברור שלא משנים את כללי המשחק באמצע המשחק. גם אנשים מהליכוד מסתובבים לידי בכנסת ואומרים שזה רק ספין".
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי טענה כי ההתקרבות בין נתניהו לרע"מ היא מהלך ציני. "בגלל שחסרים לנתניהו קולות אז הוא הולך לציבור הערבי, שלא שכח לו את ה'נעים לקלפיות' ולא שכח את חוק הלאום".
ח"כ זועבי באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

זועבי התייחסה לאפשרות שמפלגתה תשב תחת בנט כראש ממשלה. "נשקול כל אופציה, אבל גם לנו יש קווי יסוד ונרצה לא רק להזיז את ביבי - אלא להקים קואליציה שפויה שיוויונית וצודקת", אמרה. "בסופו של דבר, כדי שנציל את הדמוקרטיה, לכולנו יש משימה אחת והיא להביא קואליציה שכולם יתגמשו - כולל בנט. קו היסוד העקרוני של כל גוש השינוי אומר שקודם כל צריך לקדש את הדמוקרטיה וחוקי היסוד של המדינה".
"אני שמחה היום שסוף סוף גם הציבור היהודי רואה בציבור הערבי שותף אמיתי", הוסיפה ח"כ זועבי. "זה שנתניהו הכשיר את זה נובע לצערי מהחולשה שקיימת במפלגות המרכז, ואני רוצה להגיד שאני שמחה שלפיד גם עבר תהליך שינוי וגם מבין עכשיו שמפלגות ערביות וחברי כנסת ערבים יכולים להיות שותפים".
ח"כ מלכיאלי: "הפתרון היחיד זה בחירה ישירה"
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס טען כי הפתרון היחיד לפלונטר הפוליטי הוא בחירה ישירה לראשות הממשלה. "לפי ההצבעות שהיו בכנסת, מי שחשב שבנט עם גוש לפיד גילה ההפך ומי שחשב שעבאס עם ביבי גם גילה את ההפך. אף אחד לא יכול להסביר מה היה כאן חוץ מבלבול בגושים. כל אחד מנסה להוביל למקום אחר והפתרון היחיד כדי שנדע מי אמור לעמוד בראש הממשלה זה רק בחירה ישירה", אמר מלכיאלי. "אני מבין שיש אנשים שקשה להם כי הם חוששים להפסיד ומעדיפים להקים קואליציה של סער עם זנדברג".
לדבריו, "לא משנים את כללי המשחק. חוזרים לאותו ריבון עם אותו ספר בוחרים ולא הולכים לבחירות חדשות. נקודת ההנחה שלנו אומרת שברגע שרוב העם יבוא ויגיד אני רוצה את נתניהו כרה"מ, יהיה יותר קל לראשי סיעות בכנסת לבוא ולהיכנס לקואליציה".
מלכיאלי הדגיש כי ש"ס תלך עם נתניהו לאורך כל הדרך: "הגשנו את הצעת החוק אחרי הרבה מחשבה, לא חיפשנו ספין ולעשות כותרות, חשבנו על ישימות פוליטית ועל ליישם את זה למען קואליציה יציבה. ש"ס עקבית - אנחנו הולכים עם נתניהו עד הסוף, מי שחושב שיכול להקים קואליציה עם מספר ראשי ממשלה שאין דבק שמאחד ביניהם, וזה יביא יציבות לישראל, כנראה טועה". לדבריו, "ההצעה הובאה על-ידי דרעי למזכירות הכנסת מתוך הבנה שנוכל להשיג לזה רוב".
ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

ח"כ יצחק פינדרוס העריך כי למרות הפגישה של יו"ר מפלגתו משה גפני עם לפיד, יהדות התורה בדרך לאופוזיציה עם נתניהו. "גפני כבר נפגש בעבר עם לפיד ומיכאלי ואחרים, בכנסת אתה נפגש עם כולם ובסופו של דבר השאלה היא עם מי אתה נכנס לממשלה, ואנחנו נכנסים עם הליכוד ומפלגות הימין. כרגע זה נראה שדרכנו או לבחירות חמישיות או לאופוזיציה, אלא אם יקרה נס".
פינדרוס דחה את התפיסה לפיה החרדים יילכו עם מי שייתן להם תקציבים לחינוך רווחה וחברה. "אני מזכיר שהשמאל מאז 1992, כולל ב-1999 וב-2006, הציע לנו תמיד הרבה יותר מהליכוד בתקציבים, כולל ציפי לבני למשל. הציעו לנו יותר והלכנו על פחות מאותה סיבה - מעניינת אותנו זהותה היהודית של מדינת ישראל".
פינדרוס אמר כי "ברור שה-DNA של ממשלה בראשות בנט עם שבעה מנדטים זה מרצ ולפיד, והתפיסה היהודית שלהם שונה. הנושא הוא לא אישי סביב נתניהו או בנט, אולי אצלכם זה אישי. זה לא אם אני אוהב את בנט יותר מנתניהו, אלא זה איך המשרדים יתנהלו ומה יהיה רוח המפקד של כל שר ושר".
"בג'ונגל הזה קשה להעריך וכל האופציות פתוחות. נשארו לנתניהו שבועיים למצוא פתרון לפלונטר הזה, נשאר לבנט לנסות להקים ממשלה בצד השני ויש מצב שהכנסת תתפזר אוטומטית אם שני הדברים האלה לא קורים", סיכם.