דרעי: לא משנים את שיטת המשטר"
(צילום: ערוץ כנסת )

שבועיים ויום נשארו לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, וכעת השחקנים הפוליטיים המרכזיים מעבירים את המסרים - חלקם לאחר תקופה ממושכת יחסית של שתיקה. בישיבות הסיעה שהתקיימו בצהריים (יום ב') לפני פתיחת המליאה נדרשו ראשי המפלגות להתייחס להצעת החוק של ש"ס להביא לבחירות ישירות לראשות הממשלה תוך שבועות ספורים.
לקריאת הצעת חוק הבחירה הישירה שהגישה ש"ס - לחצו כאן
בישיבת הסיעה של ש"ס התייחס היו"ר אריה דרעי להצעת החוק שהגישה מפלגתו: "הצעת החוק הזו לא משנה את המשטר, היא גם לא משנה את הכללים. היא רק נותנת פתרון למבוי סתום שישראל נקלעה אליו. ארבע פעמים הלכנו לבחירות, אין ממשלה בישראל ואנחנו לקראת בחירות חמישיות ששוב לא יביאו הכרעה ויהיו הכנה לבחירות שישיות ומי יודע עוד לאיפה. יש דיבורים על ממשלה חלופית אחרת שנראית לי הזויה, ממשלה עם כל כך הרבה קטבים. אין לה שום מכנה משותף חוץ מרק לא ביבי והיא תחזיק מעמד זמן קצר מאוד ומי יודע מה הנזקים שתביא".
דרעי הוסיף: "לכן הצענו דבר פשוט וברור: לא מפזרים את הכנסת ולא משנים את שיטת המשטר. אלא העם, שהוא הריבון, יגיד את דברו לגבי מי הוא רוצה בתור ראש ממשלה. אותו ראש ממשלה יצטרך את אמון הכנסת גם בתקציב וגם בהצגת הממשלה. אני מעריך שאם אכן החוק יעבור, נלך תוך 30 יום לבחירות".
על האפשרות שישתף פעולה עם ממשלה אחרת אמר: "אני לא מסתיר. אנחנו עקביים. סיעת ש"ס תתמוך בביבי נתניהו כמו שתמכנו עד עכשיו".
מנסור עבאס נואם בישיבת בישיבת סיעת רע"מ
(צילום: גיל יוחנן )

לפיד: אלה לא בחירות אישיות אלא בחירות 5"
(צילום: ערוץ כנסת )

סער בישיבת הסיעה: "לא נכון לשנות את כללי המשחק"
(צילום: גיל יוחנן )

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התייחס לבחירה ישירה של ראש הממשלה ללא בחירות בכנסת. זאת, לאחר שש"ס הגישה הצעת חוק שכזו, שתאפשר לנתניהו להתמודד מול מועמד אחר. "יש שתי חלופות להקמת ממשלה: ממשלת ימין בראשות מועמד אחר (שאינו נתניהו) ממשלה שניתן להקים בקלות ובמהירות. האפשרות השנייה היא ממשלת אחדות פריטטית עם הסדרים שיאפשרו לתקווה חדשה לעמוד על העמדות, העקרונות והשקפת העולם שלנו. שתיהן עדיפות על בחירות נוספות", אמר סער.
"בין אם יהיו אלה בחירות ישירות לראשות הממשלה ובין אם בחירות לכנסת, זה לא הזמן לקחת את ישראל לבחירות. לא נכון לשנות את שיטת הבחירות הנהוגה - הדבר דומה לשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק", הוסיף יו"ר תקווה חדשה.
גנץ: אסור לבנט ועבאס ליפול למלכודת של נתניהו
(צילום: גיל יוחנן )

5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה רע"מ
ישיבת סיעה רע"מ
ח"כ מנסור עבאס. "יש מפלגות שנמצאות באזורים חשוכים"
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הציונות הדתית
ישיבת סיעה הציונות הדתית
סמוטריץ'. "לא להיות בני ערובה"
(צילום: עמית שאבי)
בישיבת סיעת רע"מ הבהיר היו"ר עבאס כי הרעיון של בחירות אישיות מתגלגל כבר כמה ימים: "הונח על שולחננו ביום חמישי שעבר החוק לבחירה ישירה לראשות הממשלה".
הוא הוסיף: "חלק גדול מהחברה והמפלגות בישראל מקבלות את רע"מ ואת מה שהיא מציגה ומייצגת וחלק נמצא באזורים חשוכים. רע"מ לאחרונה מותקפת על ידי גורמים שמנסים להכתים אותה כתומכת טרור. רע"מ עומדת איתנה מול השיח הזה, אנו בזים לשיח הזה שאין לו מקום בישראל של 2021. אנחנו מצפים מכל המפלגות לגנות את השיח הזה". עבאס, שנאם לצד דגלי ישראל, הוסיף: "הונח על שולחננו בשבוע שעבר החוק לבחירה ישירה. אנחנו בוחנים את החוק ואת השלכותיו ועמדתנו תקבע לפי טובת החברה הערבית וטובת רע"מ".
בישיבת הציונות הדתית אמר היו"ר בצלאל סמוטריץ': "קרוב לשנתיים אנחנו נמצאים בפלונטר פוליטי. אני מתחייב לעשות הכל למנוע את איוולת הקמתה של ממשלה עם רע"מ. קולות מבולבלים קוראים להקים ממשלה שכזאת. ראש הממשלה אמר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שזה לא יקרה. כמוהו בנט וסער. כמדינה יש לנו בהחלט אחריות לאזרחינו הערבים. נחזיר את המשילות ואת הסדר, נטפל בפשיעה אבל לא נהפוך בדרך את מדינת ישראל לבת ערובה שלהם.
"אנצל את הבמה לקרוא לחבריי ראשי מפלגות המחנה הלאומי לשנות את נתיב המלחמות הפנימיות ולהקים ממשלת ימין יציבה שתעבוד למען אזרחי ישראל. גדעון, אני מתייצב לימינך, נעבוד יחד ונמצא את הדרך להקים ממשלת ימין טובה עבור אזרחי ישראל. נפתלי, התעתוע הפוליטי והמשחק המקביל שלך עם השמאל ועם הימין משמר את הכאוס הפוליטי. אדוני ראש הממשלה, אני קורא לך, עשה כל שביכולתך לבנות גשרים ואמון עם חבר הכנסת סער. העם מצפה מאיתנו להתגבר על המשקעים, לעשות ויתורים הדדים ולהצליח להקים ממשלה טובה לעם ישראל".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "עוד שיתוק פוליטי"
(צילום: עמית שאבי)
בישיבת הסיעה של יש עתיד אמר היו"ר יאיר לפיד: "שמעתי על ההצעה של דרעי ונתניהו לבחירות אישיות. בואו נקרא לזה בשם האמיתי, זה בחירות 5. במקום ממשלת אחדות, עוד בחירות. עוד חודשים של שיתוק פוליטי, שנאת אחים, אלימות, קלפיות וסרטי פולחן של נתניהו. במקום כלכלה, תקציב והשקעה בבתי הספר. הסיבה להצעה הזו היא שנתנהו לא יכול להרכיב ממשלה והוא הולך בין טריקים לשטיקים לרמאויות. לא צריך עוד בחירות. היו, והן נגמרו בזה שבפעם הרביעית אין לו ממשלה. אם הוא לא יצליח נבקש את המנדט כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית שתשים קץ לקטסטרופה".
על הפגישה עם חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי מהרשימה המשותפת אמר לפיד: "נפגשנו לדון בשאלה איך מקדמים את זה שתהיה ממשלה אם המנדט יעבור אלינו. יש גם דיון אמיתי על נושאים אמיתיים כמו האלימות בחברה הערבית, הצורך בשינוי או הקפאת חוק קמיניץ".
- אתה אמור להיפגש גם עם ח"כ מנסור עבאס. יש הבדל מהותי בין המשותפת לעבאס מבחינתך? "שתי מפלגות מאוד שונות. אם הן לא היו שתי מפלגות של מצביעים ערבים - לא היית שואלת את השאלה. יש ביניהם יותר הבדלים מאשר בין חלק מהמפלגות היהודיות".
ח"כ מיכאלי על הבחירה הישירה: "ספינים, ספינים"
(צילום: גיל יוחנן )

5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
"לא נאפשר טריקים ושטיקים". הורוביץ בישיבת סיעת מרצ
(צילום: ערוץ כנסת)
יו"רית העבודה מרב מיכאלי התייחסה לאפשרות הבחירות הישירות: "מה אתן יודעות, מזמן לא היו בחירות. ספינים, ספינים וספינים בזמן שהכנסת משותקת הזמן הארוך ביותר אי פעם".
על האפשרות שלפיד ובנט דנים בממשלת אחדות אמרה: "לא ידוע לי כרגע. כל זמן שהמנדט אצל נתניהו ובנט לא החליט מה הוא רוצה, אני לא מנהלת מו"מ תיאורטי על אופציות שלא נראות קיימות".
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ קרא לנשיא לתת את המנדט להרכבת הממשלה ללפיד "אחרי שנתניהו לא יצליח". הורוביץ הוסיף: "לא נאפשר טריקים ושטיקים במגעים להקמת ממשלה. זה אומר: נתניהו נשיא, חוק צרפתי, כל מיני דברים שאנחנו שומעים. זה לא להועיל לחברה הישראלית אלא להעניק הישרדות לנתניהו ולא נאפשר את כל הדברים האלה".
הורוביץ אמר עוד כי "אנחנו כן יכולים להקים ממשלה של הסכמות. גם בהקשר הזה אני רוצה לומר: זאת לא תהיה ממשלת ימין עם קול עודף למישהו אלא ממשלה שמבוססת על הסכמות ואנחנו נהיה חלק מההסכמות".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן. "לא לשבירת חוקי המשחק"
(צילום: עמית שאבי)
הבוקר התייחס יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ליוזמת שינוי שיטת הבחירות, וכתב בטוויטר: "כן לשינוי שיטת הממשל, לא לשבירת כללי המשחק. רק לפני שנה נעשו שינויים בחוקי היסוד לטובת קיום ממשלת חילופים בין גנץ לנתניהו, אבל בשנייה שזה לא התאים לנתניהו דבר לא הפריע לו כדי לגרור את מדינת ישראל לסבב בחירות רביעי ומיותר.
"עכשיו, כשהלחץ של נתניהו הולך ומתעצם, הוא שוב רוצה להשתמש באותה שיטה קלוקלת כדי להשאיר אותו ואת המפלגות החרדיות זמן נוסף בשלטון", כתב ליברמן. "שינוי חוקי יסוד כתכנית כבקשתך הוא צעד פסול ובמקרה כזה ישראל ביתנו תתנגד לו".
בצהריים נפגש לפיד עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וח"כ אחמד טיבי. בהודעה שנמסרה לאחר הפגישה נכתב כי הם דנו "באפשרויות להקמת ממשלה חדשה שתמנע ממשלת נתניהו, בן גביר וסמוטריץ'".
לפי ההודעה, "בפגישה נמשך הדיון במגוון הסוגיות הכואבות לחברה הערבית, לרבות האלימות והפשיעה, ביטול חוק קמיניץ ונושאים בוערים נוספים, וכן בפתרונות אפשריים לסוגיות הללו. השלושה קבעו להמשיך את השיח בזמן הקרוב".
אחד הקרבות המרכזיים שניטשים כרגע הוא הקרב על הוועדה המסדרת. היום המאבק על השליטה בוועדה - הקריטית לתפקוד הכנסת בתקופת הביניים שבה עדיין אין ממשלה - יעלה להצבעה במליאה, כשעל הפרק שתי הצעות שונות שיובאו להצבעה ונוגעות להרכב הוועדה.
לפי הצעת הליכוד, לשון המאזניים בוועדה יהיו חברי סיעת ימינה וחברי סיעת רע״מ. לפי ההצעה הנגדית, של גוש מתנגדי נתניהו, רק חברי ימינה ישמשו כלשון המאזניים. בשבוע שעבר לא התקיימה הצבעה בשל היעדר הסכמות וסירוב הליכוד להעלות להצבעה את הצעת "גוש השינוי".
פורסם לראשונה: 14:03, 19.04.21