האיחוד האירופי נאלץ אתמול (יום ו') לחזור בו מהאיום להגביל ייצוא של חיסוני קורונה לצפון אירלנד, במסגרת "מלחמת החיסונים" באירופה. במקביל למתיחות ביבשת הזהיר ארגון הבריאות העולמי מ"לאומנות חיסונים": המזכ"ל, טדרוס אדהנום גברייסוס, אמר שהקרב על החיסונים עלול להחריף את הפערים בין המדינות המפותחות למתפתחות. בכירה בארגון מתחה ביקורת על החלטת האיחוד האירופי להגביר את הפיקוח על ייצוא החיסונים.
מספר קורבנות הקורונה ברחבי העולם מתקרב ל-2.2 מיליון בני אדם. בשעה שהמדינות העשירות נלחמות על מספר מוגבל של חיסונים, ורבות מהן לא עומדות ביעדים, החשש הוא שהמדינות העניות והנחשלות יקבלו גישה נרחבת לחיסונים רק בעוד זמן רב.
3 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
גרטרוד, בת 101, מתחסנת בגרמניה
(צילום: רויטרס)
השבוע, כשמבצע החיסונים באיחוד מקרטע, הודיעה חברת התרופות הבריטית-שבדית "אסטרה-זניקה" שכרגע היא יכולה לספק רק חלק ממנות החיסון שהבטיחה לאיחוד האירופי ולבריטניה, בגלל תקלות בייצור. שני הצדדים דורשים מהחברה לעמוד בהתחייבויות שלה.
בעקבות מחסור במנות חיסון איים אתמול האיחוד האירופי להגביל את ייצוא החיסונים מאירלנד – שחברה באיחוד – לצפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה. כדי לעשות זאת צריך האיחוד לפעול בניגוד להסכם הברקזיט, שמאפשר מעבר חופשי של סחורות בגבול האירי, ולהכריז על "הגבלות לשעת חירום" שיאפשרו לעקוף את ההסכם. במקביל הודיע האיחוד על מנגנון שיאפשר לו למנוע ייצוא של חיסונים שמיוצרים בשטח האיחוד, במסגרת פיקוח על הייצוא וצמצום פערים במבצע החיסונים.
3 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
אמילי בת ה-95 מקבלת חיסון לקורונה בפראג
(צילום: AP)
לונדון זעמה על האיום שהגיע מבריסל, ואמרה שהיא מצפה שאספקת החיסונים שלה לקורונה לא תיפגע. מניעת הפיקוח על מעבר הסחורות בגבול היה הנושא המרכזי במו"מ המתיש בדרך לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי - מו"מ שהושלם רק אחרי חמש שנים.
כעבור כמה שעות האיחוד האירופי חזר בו, וגורמים באיחוד הודו שהצעד היה שגוי. "הרבה יותר טוב להבין בשלב מוקדם שמשהו עלול להיות בעיה ולשנות אותו, מאשר לחפור לעצמך בור", אמר גורם באיחוד. "ברגע שהיה ברור שיש כאן עניין בעל רגישות פוליטית, במיוחד באירלנד ובצפון אירלנד, החלטנו לבטל את זה".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר מתחסנים
(צילום: MCT)
"הם הודו שהם עשו טעות ואני מאמין שעכשיו אנחנו יכולים להתרכז בלהבטיח שתוכנית החיסונים שלנו מצליחה", אמר מייקל גוב, שר הקבינט הבריטי. שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, אמר בנושא: "הבהירו לי שלאיחוד האירופי אין רצון למנוע מהספקים לעמוד בחוזים של הפצת החיסונים לבריטניה. העולם מסתכל, ורק באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי נוכל לנצח את המגפה".
האיחוד האירופי מפגר מאחורי בריטניה וארה"ב במבצע החיסונים, ובכירים באיחוד נמצאים בלחץ גדול. פוליטיקאים בבריסל נדרשים להסביר מדוע המדינות שלהן לא עומדות בקצב החיסונים. גורמים באיחוד זעמו החודש כש"אסטרה-זניקה" הודיעה שרוב החיסונים שאותם הבטיחה להעביר לאיחוד עד מרץ יתעכבו – בגלל בעיות בייצור בבלגיה. האיחוד האירופי דרש מ"אסטרה-זניקה" להעביר אליו חיסונים שיועדו לבריטניה, אך חברת התרופות סירבה. בינתיים, לנוכח המחסור, ייבאה בריטניה חיסונים של "פייזר" שיוצרו באיחוד האירופי.
החיסון של "אסטרה-זניקה" יצא לדרך בבריטניה
(צילום: רויטרס)
החיסון של "אסטרה-זניקה" הפך רק אתמול לחיסון השלישי שמקבל את אישור האיחוד האירופי, אחרי החיסונים של "פייזר" ו"מודרנה". על רקע הסכסוך הדיפלומטי סביב הפצת החיסון, שמסבך עוד יותר את מבצע החיסונים המקרטע באירופה, אמרה נציבת האיחוד אורסולה פון דר ליין: "אני מצפה מהחברה להעביר את 400 מיליון מנות החיסון כפי שסוכם".
בניגוד למדינות המערב, מדינות רבות באסיה ובאפריקה החלו רק כעת במבצע החיסונים שלהן. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, שהזהיר מ"לאומנות חיסונים", אמר אתמול כי "יש חשש אמיתי שהחיסונים - שיכולים לעזור לסיים את המגפה - עלולים להחמיר" את אי-השוויון בעולם. בארגון הבריאות מתחו ביקורת על הגברת הפיקוח של ייצוא החיסונים מהאיחוד האירופי: מריאנג'לה סימאו, סגנית המזכ"ל שאחראית על גישה לתרופות ולחיסונים, אמרה שמדובר ב"מגמה מדאיגה מאוד". היא אמרה כי "בשלב הזה, זה לא עוזר שיש מדינה כלשהי שמטילה איסורים או הגבלות על ייצוא – שלא יאפשרו תנועה חופשית של מרכיבים שיהפכו את החיסונים והתרופות לזמינים ברחבי העולם".