נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שב וזרע הערב (יום ד') ספקות בנוגע לאמינותן של תוצאות הבחירות, אחרי שיריבו הדמוקרטי, שמוביל 213-238 במניין האלקטורים, עלה ליתרון קל במישיגן, וויסקונסין ונבאדה, שלוש מדינות שמחלקות יחד 32 אלקטורים - מספר שיספיק לביידן לניצחון, משום שהמועמד שמגיע ל-270 אלקטורים מוכרז כנשיא. בקמפיין ביידן אמרו הערב כי הם מעריכים שהמועמד הדמוקרטי יגיע למספר האלקטורים הדרוש עוד היום או הלילה. בשעות הקרובות הוא מתכוון לנאום בפני העם האמריקני.
הנשיא טראמפ הבוקר, טוען שניצח
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאחר הנאום במהלך ליל הבחירות בחדר המזרחי של הבית הלבן בוושינגטון הבירה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאחר הנאום במהלך ליל הבחירות בחדר המזרחי של הבית הלבן בוושינגטון הבירה
טראמפ הבוקר. "מוזר מאוד", הוא טוען
(צילום: AFP)
הנשיא טראמפ צייץ הערב בטוויטר: "בלילה הובלתי, במקרים רבים בפער מוצק, במדינות מפתח רבות, כמעט בכל המקרים במדינות שהדמוקרטים מנהלים ושולטים בהן. ואז, אחד אחרי השני, הם (היתרונות) החלו להיעלם באורח פלא כשהצבעות-הפתעה נספרו. מאוד מוזר, וה'סוקרים' טעו באופן מוחלט והיסטורי!". ב"הצבעות-הפתעה" מתכוון טראמפ לקולות מההצבעה המוקדמת בדואר, שבמקרים רבים נספרים רק אחרי הקולות של מצביעים שבאו לקלפי ביום הבחירות.
שידור חי מפנסילבניה: ספירת הקולות בפילדלפיה

טראמפ, נזכיר, מיהר הבוקר - בצעד חסר-תקדים - להכריז על עצמו כמנצח בבחירות בשעה שקולות רבים עדיין לא נספרו ואף שגם אז לא הסתמן בבירור מיהו המועמד המוביל. במערכת הפוליטית ובכלי התקשורת האמריקניים נערכו לתרחיש הזה במשך שבועות: מכיוון שבמערכת הבחירות הזו הצביעו המוני אמריקנים דרך הדואר, ומכיוון שרוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים ובמדינות שונות נספרים הקולות מהדואר רק אחרי הקולות מהקלפיות, העריכו הפרשנים שבמדינות רבות יסתמן תחילה יתרון גדול ולא-משקף לטראמפ, וכשייספרו הקולות מהדואר היתרון הזה יימחק. כבר שבועות שבארה"ב מדווחים כי טראמפ עשוי לנצל יתרון מוקדם כזה כדי להכריז ללא בסיס על ניצחונו, ואז לטעון שהניצחון "נגנב ממנו" כשיירשם מהפך.
5 צפייה בגלריה
ג'ו בייד מדבר כשהוא עומד עם ד"ר ג'יל ביידן ב אירוע ליל ה בחירות שלו במרכז צ'ייס בווילמינגטון דלאוור ארה"ב על פי הדיווחים דונלד טראמפ זכה באוהיו וג'ו ביידן זכה במינסוטה
ג'ו בייד מדבר כשהוא עומד עם ד"ר ג'יל ביידן ב אירוע ליל ה בחירות שלו במרכז צ'ייס בווילמינגטון דלאוור ארה"ב על פי הדיווחים דונלד טראמפ זכה באוהיו וג'ו ביידן זכה במינסוטה
ביידן. מוביל ב-3 מדינות חשובות
(צילום: EPA)
זמן קצר אחרי הציוץ של טראמפ הערב הצהיר הקמפיין של ביידן שוב שדווקא ביידן נמצא בדרך לניצחון. בניגוד לטראמפ ואנשיו, אנשי המועמד הדמוקרטי לא טענו שביידן כבר ניצח. מנהלת הקמפיין של ביידן, ג'ניפר אומלי דילון, אמרה הערב בתדריך לכתבים כי היא מעריכה שביידן יגיע ל-270 האלקטורים הנחוצים לניצחון עוד הערב או הלילה. היא אמרה שלהערכתה ביידן כבר הבטיח את ניצחונו בוויסקונסין, וינצח גם בנבאדה.
בנאום הדרמטי שנשא הבוקר ושבו טען כי ניצח, טראמפ גם הודיע שהוא מתכוון לעתור לבית המשפט העליון כדי לעצור את ספירת הקולות. תרחיש האימים של המפלגה הדמוקרטית הוא שהעליון יעצור את ספירת הקולות וכך טראמפ יצליח "לגנוב" מהם את הנשיאות. טראמפ הצליח לאחרונה למנות לבית המשפט העליון שופטת שמרנית נוספת, איימי קוני בארט, וכעת יש שם לשמרנים יתרון מובהק: 6 שופטים שמרנים מול 3 שופטים ליברלים.
5 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
(צילום: AFP)
הדמוקרטים נזכרים במירוץ לנשיאות בשנת 2000, אז הגיע הקרב בין ג'ורג' בוש לאל גור לבית המשפט העליון. בוש גבר אז בבחירות על גור בזכות ניצחון בפער 537 קולות בפלורידה, ונדרשו 36 ימים של עתירות וערעורים לבתי משפט כדי לקבוע את התוצאה הסופית ואת זהות הנשיא הנבחר.
נאום הניצחון המוקדם של טראמפ הבוקר עורר עליו ביקורת גם במחנה השמרני, בין השאר מצד בכירים במפלגה הרפובליקנית וברשת החדשות השמרנית "פוקס ניוז", שנחשבת ל"ערוץ הבית" שלו. התקשורת האמריקנית מיהרה להבהיר כי אף שטראמפ רשם הישגים מצוינים הלילה, להכרזת הניצחון שלו אין בסיס לפי שעה.

ביידן ביתרון ב-3 מדינות שיכולות לתת ניצחון

אף שכבר כעת ברור כי טראמפ הצליח לזכות בתמיכתם של המונים - קרוב לחצי מהציבור האמריקני אם לא יותר - ואף שהוא גורר את ביידן לקרב צמוד משצפו הסוקרים, אחר הצהריים הוטב מעט מצבו של ביידן, כשבספירת קולות האמת הוא עלה ליתרון קל במדינת מישיגן: כעת הוא מוביל בשלוש מדינות שיכולות להעניק לו את 32 האלקטורים החסרים לו לניצחון - מישיגן (16), וויסקונסין (10) ונבאדה (6).
5 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב צפון קרוליינה
בחירות לנשיאות ארה"ב צפון קרוליינה
מטפלים בקולות בצפון קרוליינה
(צילום: gettyimages)
במדינות שבהן לפי רשתות הטלוויזיה בארה"ב אפשר להכריז על זהות המנצח כבר עכשיו, ביידן צועד ביתרון 213-238 במניין האלקטורים. כדי לנצח בבחירות יש להשיג 270 אלקטורים, ולכן הוא זקוק לעוד 32. הם יכולים לבוא ממישיגן, שבה הוא מוביל ב-0.6% אחרי ספירת 92% מהקולות; מוויסקונסין, שבה הוא מוביל ב-0.7% אחרי ספירת 97% מהקולות; ומנבאדה, שבה הוא מוביל ב-0.6% אחרי ספירת 86% מהקולות. בנבאדה נעצרה הספירה, והיא תתחדש רק מחר.
הסיכויים של ביידן לנצח אמנם מעט טובים יותר משל טראמפ, אבל חשוב לציין כי הישגיו טובים הרבה פחות משציפה: האלקטורים שלו לא הגיעו למעשה משום מדינת מפתח שבה קיווה להפתיע. רשתות הטלוויזיה בארה"ב קבעו הלילה שטראמפ גבר עליו בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה. במדינות אחרות, שבהן חזו לביידן ניצחון מובהק, הוא מוצא את עצמו נאבק בפועל על ניצחון דחוק ביותר.
5 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
וויסקונסין. ביידן חייב לנצח שם
(צילום: AFP)
אם ביידן לא יצליח לנצח במישיגן, וויסקונסין ונבאדה - והכוונה היא לכל השלוש - תעבור כנראה ההכרעה לפנסילבניה, שבה הספירה יכולה להימשך יום או יומיים, ובמקרה של קרב צמוד שיגרור מאבק משפטי, אף יותר מכך.
לפי הרשתות בארה"ב, בשורה של מדינות אפשר כבר לקבוע שטראמפ ניצח: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3) ודרום דקוטה (3). ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), ורמונט (3), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3) ונברסקה (1).
בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.