מנכ"ל משרד החינוך בריאיון ל-ynet
(צילום: אבי חי, אלכס בורטמן)

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, בירך הבוקר (שלישי) את תלמידי ישראל שהחלו את שנת הלימודים בצל אתגרי הקורונה. בראיון לאולפן ynet התייחס אדרי להחלטה שהתקבלה אמש שלא לפתוח את שנת הלימודים ברשויות המקומיות שמוגדרות "אדומות", למורת רוחו של שר החינוך יואב גלנט: "נבנתה תוכנית, הגדרנו אותה לימודים תוך כדי מניעה בשנת קורונה. התקבלה החלטה ואנחנו נערכים לקיומה. אנו מוכנים ללימוד מרחוק וקרוב. מערכת החינוך נפתחת, חלקה פיזית וחלקה בלמידה מקוונת. לא כולם מגיעים אמנם לבתי הספר, אבל כולם מתחילים ללמוד".
3 צפייה בגלריה
משרד החינוך פותח את חדר המצב - מטה פתיחת שנת הלימודים
משרד החינוך פותח את חדר המצב - מטה פתיחת שנת הלימודים
חדר המצב של משרד החינוך
(צילום: מוטי קמחי)
אדרי ציין את התגייסותה של כלל המערכת באופן שאפשר את קיום הלימודים, חרף האתגר הגדול וסימני השאלה שליוו את החודשים האחרונים: "כל מערכת החינוך עשתה מאמץ גדול מאוד להגיע לבוקר הזה ואני שמח לומר שהיא מוכנה לתמוך בתלמידי ישראל".
בנוגע למחסור באמצעים שיאפשרו למידה מקוונת עבור תלמידים רבים, אמר מנכ"ל משרד החינוך כי "מגייסים קרוב ל-40 אלף תומכי הוראה שיגיעו למוסדות החינוך בערים הסגורות, ויסייעו במקומות שבהם חסרים אמצעי למידה מרחוק. יש פתרונות אחרים, נערכנו להם, יש צוות שעובד במשרד כרגע יחד עם המחוזות ויינתנו פתרונות לכל ילדי ישראל".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי
(צילום: מוטי קמחי)
גם המשנה למנכ"ל משרד החינוך, גילה נגר, ציינה את התרגשותה בפתח שנת הלימודים: "במשך ארבעה עשורים במערכת בתור מורה, מנהלת ומפקחת, לא חוויתי שנה כזו מאתגרת. אני מאוד שמחה להיות כאן ולפתוח שנה מיוחדת כזו, יש בה אתגר גדול והניסיון שיש לי עזר לי להתמודד. אנחנו אנשי מקצוע, מתיישרים לגבי כל החלטה שמתקבלת בדרגים המדיניים, עושים את כל המאמצים כדי לצלוח כל סיטואציה ואני בטוחה שאנחנו עושים את זה טוב. אני רוצה להרגיע את ההורים, אנחנו רואים את הילדים, אנחנו איתם והם תמיד בראש מעיינינו".
שנת הלימודים תשפ"א נפתחה הבוקר ו-2,400,000 תלמידים החלו את לימודיהם בגנים, בבתי הספר ודרך המחשב. 169 אלף תלמידי כיתה א' פקדו לראשונה את בתי הספר.
עבור 132 אלף תלמידים זוהי שנת הלימודים האחרונה במערכת החינוך. בשורה משמחת קיבלו אתמול ההורים של תלמידי כיתה א' ושל 529 אלף הילדים שלומדים בגנים, שיוכלו ללוות את ילדיהם ביום הראשון של שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בראשון לציון
נוחזרה ללימודים בראשון לציון
חוזרים ללימודים
(צילום: סיון חילאי)

המתווה של משרדי החינוך והבריאות קבע אמנם הגבלות לגבי ליווי הורים ביום הראשון, דבר שהטריד וקומם את ההורים. שר החינוך יואב גלנט הודיע כי לאחר התייעצויות עם גורמי מקצוע נקבע שאפשר ללוות את הילדים לכיתות הגן ובית הספר.
הקו המנחה שמוביל את מערכת החינוך הוא מזעור נזקים במסגרת מתווה הלמידה שנכפה על המערכת. השנה אמנם תיפתח בכל מערכת החינוך, אך רק התלמידים בגני הילדים ובכיתות א' עד ד' יגיעו באופן קבוע לגנים ולבתי הספר. המשמעות – מאות אלפי תלמידים יחלו את השנה דרך ה"זום".
אמש קבע קבינט הקורונה סמוך לשעה 23:00 כי הלימודים ב-23 הרשויות המקומיות שמוגדרות "אדומות" בשל נתוני תחלואה גבוהים לא ייפתחו היום. ההחלטה, שהתקבלה בקבינט פה אחד, תקפה עד יום חמישי - אז יתכנסו השרים שוב וידונו אם להטיל סגר על חלק מאותן רשויות. בכל מקום שבו יוטל סגר לא יהיו לימודים.
משרד הבריאות פרסם את רשימת 23 הרשויות, שלפי תוכנית "הרמזור" של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו יוטלו עליהן הגבלות רבות. הרשימה כוללת את דליית אל-כרמל, טירה, עין מאהל, עמנואל, כפר קאסם, עוספיה, לקיה, בית ג'ן, אעבלין, כפר ברא, ג'לג'וליה, קיבוץ כפר עזה, מועצה אזורית אל-בטוף, מעלה עירון, כעבייה-טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה-מכר, אום אל-פחם, ג'ת, טבריה, ביתר עילית, כפר כנא, רכסים וזמר.
במהלך הדיון בקבינט הקורונה אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי יש קונצנזוס בקרב המומחים לסגור את מערכת החינוך בערים האדומות. בהמשך הסביר גמזו שבגל הראשון סגרו בית ספר בכל פעם שהתגלה מקרה של קורונה וכרגע "אין סיכוי שבערים אדומות לא יימצא לפחות חולה קורונה אחד". לדבריו, הילדים אמנם לא סימפטומטיים, אך הם מקדמי הדבקה וזה עלול להוביל להתפרצות גדולה.
שר החינוך יואב גלנט תקף את אדלשטיין ואמר כי הוא פועל מ"מניעים לא ענייניים", הוא תקף גם את הפרויקטור גמזו וטען "אתם יוצרים פאניקה שלא לצורך".
בבוקר פתיחת הלימודים עומד מספר חולי הקורונה במערכת החינוך על 963 תלמידים ועובדי הוראה. 5,519 תלמידים ומורים נתונים בבידוד.