ההודעה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי נדבק בקורונה, והעובדה שאושפז בבית החולים ושבסביבתו אומרים שהעניין רציני, גם אם לפי שעה מצבו אינו חמור, שולחת את מערכת הבחירות – הסוערת גם כך – לטלטלה שכמותה טרם ידעה. חודש בדיוק נשאר עד ליום הבחירות בארה"ב, 3 בנובמבר, ובמצב העניינים הנוכחי הפרשנים אינם יכולים שלא לעסוק גם בשאלה מה יהיה על המערכת הפוליטית אם טראמפ לא יוכל להמשיך לתפקד, או אם חלילה ימות.
אלה הכללים שיש – או אין – בחוק האמריקני ובחוקי המפלגות בארה"ב בנוגע למצב שבו מועמד לנשיאות חדל מלתפקד ערב הבחירות או מעט אחריהן.
טראמפ פונה לביה"ח: "אמצעי זהירות"
(צילום: רויטרס)

האם אפשר לדחות את הבחירות מ-3 בנובמבר?

כן, אבל מאוד לא סביר להניח שזה יקרה. חוקת ארה"ב נותנת לקונגרס את הסמכות לקבוע את מועד הבחירות, ולפי החוק האמריקני הן צריכות להיערך אחת לארבע שנים, ביום שלישי הראשון של חודש נובמבר.
המפלגה הדמוקרטית נהנית כעת מרוב גדול בבית הנבחרים, וכמעט בטוח שהדמוקרטים שם יתנגדו לדחיית הבחירות, אפילו אם הסנאט, שנמצא בשליטת הרפובליקנים, יצביע בעד דחייה שכזו. חשוב לציין גם: מעולם לא קרה שהבחירות לנשיאות ארה"ב נדחו.

מה קורה אם מועמד מת במהלך קמפיין הבחירות, אבל לפני ההצבעה?

למוסדות הפנימיים של שתי המפלגות הגדולות, הרפובליקנית והדמוקרטית, יש חוקים הנוגעים למקרה שכזה, והם קובעים שחברי הוועידה המפלגתית יבחרו בהצבעה מועמד חלופי. עם זאת, אם ייווצר מצב שכזה, סביר להניח שהפעם יהיה זה מאוחר מדי עבורן להחליף את המועמד.
אף שיום הבחירות הרשמי הוא 3 בנובמבר, בארה"ב ניתנת לבוחרים האפשרות להצביע בהצבעה מוקדמת, ובשלל מדינות שם ההצבעה הזו כבר יצאה לדרך: 2.2 מיליון מצביעים כבר נתנו את קולם. נוסף על כך, ברוב מדינות ארה"ב כבר חלף המועד האחרון שבו אפשר להחליף את הרישום בטופסי הבחירות שבהם מוצגים לבוחר מועמדי המפלגות.
6 צפייה בגלריה
2.2 מיליון כבר הצביעו. קלפי בארה"ב
2.2 מיליון כבר הצביעו. קלפי בארה"ב
2.2 מיליון כבר הצביעו. קלפי בארה"ב
(צילום: EPA)
פירוש הדבר הוא שאלא אם הקונגרס ידחה את הבחירות, הבוחרים יתבקשו בבואם לקלפי לבחור בין טראמפ לביידן גם אם בינתיים טראמפ מת חלילה מהנגיף או הפך למי שאינו מסוגל להמשיך להיות מועמדה בפועל של המפלגה הרפובליקנית.

מה קורה אם מועמד מת אחרי הצבעת האזרחים, אבל לפני שחבר האלקטורים מתכנס ומצביע רשמית בעד מינויו לנשיא?

בבחירות בארה"ב, נזכיר, יש שיטה ייחודית לקביעת המנצח – שיטת האלקטורים. בשיטה זו תושבי כל מדינה בארה"ב מצביעים רק-לכאורה בעד המועמד הרצוי מבחינתם: בפועל הם מצביעים לאיזה מועמד לתת את קולות האלקטורים (הנציגים-המצביעים) המוקצים למדינתם. אחרי שמתברר איזה מועמד ניצח במדינה כלשהי, האלקטורים מאותה מדינה משתתפים בהצבעה הרשמית של חבר האלקטורים הכלל ארצי, ובה הם נותנים את קולם לאותו מועמד שהעדיפו הבוחרים במדינתם (לפירוט על שיטת הבחירות הזו – לחצו כאן).
ההצבעה הרשמית של האלקטורים על הנשיא נערכת רק כמה שבועות אחרי יום הבחירות, ופירוש הדבר שעשוי להיווצר מצב שבו מועמד ניצח בהצבעת כלל-האזרחים – אבל מת אחריה, לפני שחבר האלקטורים התכנס כדי לבחור בו רשמית. השנה אמור חבר האלקטורים להתכנס ב-14 בדצמבר.
די נדיר שאלקטור מצביע בחבר האלקטורים בניגוד לבחירה שעשו הבוחרים במדינתו, וגם כשקרו מקרים כאלה – הם מעולם לא היו רבים מספיק כדי להכריע מערכת בחירות. ברוב מדינות ארה"ב יש חוקים המאפשרים להעניש "אלקטור בוגדני", כזה שנוהג כך, אבל ברובן אין כללים העוסקים בשאלה כיצד על האלקטורים לנהוג אם בזמן שעבר מאז יום הבחירות ועד ההצבעה שלהם הלך אחד המועמדים לעולמו.
חוקים אחדים כן יש. במישיגן, למשל, החוק מחייב מפורשות את האלקטורים להצביע למועמד שניצח במדינה וששמו מופיע בטופסי ההצבעה, ולא לשום מועמד אחר. החוק באינדיאנה, מנגד, קובע מפורשות כי אם המפלגה שמועמדה לנשיאות ניצח באינדיאנה מחליפה אותו במועמד אחר משום שהלך לעולמו, על האלקטורים להצביע למועמד החדש הזה.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
טראמפ וביידן. מתי בעצם אתה הופך ל"נשיא-נבחר"?
(צילום: AFP, gettyimages)
אם נגיע למצב כזה במקרה של טראמפ, המפלגה הדמוקרטית בהחלט עשויה לגרור לבית המשפט את הדיון בשאלה אם לאלקטורים מותר להצביע למחליפו של מועמד שמת. לארה בראון, מומחית לניהול פוליטי באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אומרת: "השאלה המעניינת ביותר הולכת להיות איך בית המשפט העליון יטפל במחלוקת כזו. ג'סטין לוויט, פרופסור מבית הספר למשפטים לויולה, אומר שלא סביר להניח שמפלגה כלשהי תנסה לקרוא תיגר על רצון הבוחרים אם מועמד מסוים רשם בבחירות ניצחון ברור.

מה קורה אם מועמד מת לפני שחבר האלקטורים הצביע, אבל לפני שהקונגרס אישר את תוצאות ההצבעה הזו?

אחרי שחבר האלקטורים מצביע, הקונגרס חייב להתכנס ב-6 בינואר כדי לאשר את תוצאות הצבעתו. אם מועמד לנשיאות זכה ברוב קולות האלקטורים ואז מת, לא ברור לגמרי כיצד הקונגרס יפתור את המצב.
התיקון ה-20 לחוקה קובע כי סגן-הנשיא המיועד הוא שמחליף את הנשיא אם זה הולך לעולמו לפני יום ההשבעה, שיהיה ב-20 בינואר. עם זאת, נותרת פתוחה לקרב משפטי השאלה אם מועמד יכול להיחשב כ"נשיא הנבחר" – ולפיכך סגנו כ"סגן-הנשיא הנבחר" – מיד אחרי שניצח בהצבעת האלקטורים או רק אחרי שהקונגרס מאשר את תוצאות ההצבעה הזו.
6 צפייה בגלריה
ה נשיא דונלד טראמפ נאום מצב האומה ב קונגרס וושינגטון ארצות הברית ארה"ב
ה נשיא דונלד טראמפ נאום מצב האומה ב קונגרס וושינגטון ארצות הברית ארה"ב
הקונגרס. 435 מושבים, אבל רק 50 קולות
(צילום: EPA)
אם הקונגרס יפסול את הקולות שניתנו בחבר האלקטורים למועמד שהלך בינתיים לעולמו, ולפיכך יקבע ששום מועמד לא זכה לרוב הדרוש בחבר האלקטורים כדי להפוך לנשיא (270 קולות, משום שבחבר האלקטורים יש 538 חברים), בית הנבחרים הוא שאמור לבחור את הנשיא הבא – ועליו לבחור אותו מבין שלושת המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר (בבחירות, זה המקום לציין, יש כמה מועמדים נוספים שמתחרים על הנשיאות מלבד טראמפ וביידן, כמו מועמדי המפלגה הליברטריאנית והמפלגה הירוקה. הם זוכים בסקרים לאחוזים בודדים בלבד).
במקרה שבו בית הנבחרים הוא שנדרש להכריע מי יהיה הנשיא הבא, נערכת בו הצבעה שבה למשלחת הנציגים מכל מדינה ניתן קול אחד, בלי קשר לגודל המשלחת. בבית הנבחרים, נזכיר, יש 435 מושבים, כשלכל מדינה מוקצה מספר מושבים התואם את גודל אוכלוסייתה (למשל 36 לטקסס ורק אחד למונטנה).
לפיכך תוצאות הצבעה כזו יהיו תלויות מאוד בתוצאות הבחירות לקונגרס, שייערכו גם הן ב-3 בנובמבר הקרוב. כיום, אף שהדמוקרטים נהנים מרוב מוצק בבית הנבחרים, בחלוקה מדינתית הם דווקא בפיגור: הרפובליקנים שולטים ב-26 משלחות-מדינתיות לקונגרס, והדמוקרטים רק ב-24. התמונה עשויה להשתנות לכאן או לכאן בבחירות הקרובות, ובמקרה של הצבעה בקונגרס על זהות הנשיא הבא – כשלכל משלחת יהיה קול אחד בלבד, בלי קשר לגודלה – הדבר יכול להכריע את גורל הבחירות לנשיאות.
מעולם לא קרה שמועמד מת אחרי הבחירות אבל לפני ההשבעה לנשיא. המקרה הקרוב ביותר לתחריש שכזה היה ב-1872, כשהורס גרילי מת ב-29 בנובמבר, שבועות אחרי שהפסיד בבחירות ליוליסס גרנט. 66 האלקטורים שצבר גרילי חולקו בחבר האלקטורים בין סגנו לבין כמה מועמדים זוטרים.

מה קורה אם הנשיא הנבחר מת או מאבד את היכולת לתפקד אחרי שהקונגרס אישר את תוצאות ההצבעה בחבר האלקטורים אבל לפני ההשבעה?

לפי חוקת ארה"ב, הנשיא הנבחר מושבע לתפקיד ב-20 בינואר, שבועיים אחרי אישור התוצאות בקונגרס. אם בזמן שעובר בתווך הולך הנשיא לעולמו, סגנו – במקרה של טראמפ מייק פנס – הוא שיושבע ב-20 בינואר.