הארכת המעצר, היום
(צילום: אלי מנדלבאום)

איתמר בן אבו, בן 47 ממבשרת ציון, הוא ההרוג מפגיעת המכונית אמש (א') במהומות בשכונת מאה שערים בירושלים. הוא הותיר אחריו הורים ואחות. גופתו הועברה לניתוח במכון לרפואה משפטית באבו כביר.
הנהג הדורס, איברהים חאמד ממזרח ירושלים, נחקר בחשד להמתה בקלות דעת. הוא הובא תחילה לבית החולים הדסה הר הצופים, ולאחר מכן הועבר למעצר. בית המשפט השלום בירושלים האריך היום את מעצרו בשלושה ימים, ולפני הדיון אמר הנהג לעורך דינו כי "המפגינים נכנסו לתוך הרכב שלי וזרקו עלי אבנים". בחקירתו הראשונית טען כי חשש לחייו בשל זריקת אבנים מצד המפגינים, ולכן נסע במהירות ודרס את בן אבו.
תיעוד פגיעת הרכב בירושלים, אתמול
(צילום: יהוידע בן ציון, דוברות איחוד הצלה )

4 צפייה בגלריה
איתמר בן אבו
איתמר בן אבו
איתמר בן אבו, ההרוג בדריסה בירושלים
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
איברהים חמד
איברהים חמד
עד ראייה טען שנהג בפרעות. איברהים חאמד
(צילום: אלי מנדלבאום)
לפני הדריסה הקיפו עשרות בני אדם את רכבו של חאמד וניסו לתקוף אותו כשהבינו שמדובר בערבי. אחיו של איברהים אמר בדיון: "הם היו אלף על בן אדם אחד. מה הוא יכל לעשות?".
נציג המשטרה אמר בדיון הארכת המעצר כי "חאמד נקלע למהומת פורים שהייתה במקום. הייתה התנפלות על הרכב שלו, ובסרטונים רואים אותו דורס ונמלט מהמקום. הוא נחקר, מסר את גרסתו ובכוונתנו לבצע עוד 16 פעולות חקירה".
סנגוריו של חאמד, עורך הדין ג'אד קדמאני וחלדון נאג'ם, ביקשו מנציגי המשטרה לאשר ש"התנפלו על הרכב" - ואלה השיבו כי "הייתה מהומה סביב הרכב". סנגורי החשוד שאלו כמה מהמתפרעים שתקפו את החשוד נעצרו, והמשטרה השיבה כי הוא האדם היחיד שנעצר.
לטענת הסנגורים, חאמד לא ראה כלום בזמן שנסע ברחוב. "כולם תקפו אותו רק כי ניסה לברוח מהרכב, ובסוף הוא הצליח", אמרו. "במקום לבוא לבית המשפט עם חשודים להארכת מעצר, אנחנו מגיעים לבית המשפט כדי להאריך את מעצרו של הקורבן. אדם שהגיע למקום עבודתו ועבר לינץ' מטורף. כמעט הרגו אותו בתוך הרכב, והמשטרה מחליטה לעצור רק אותו. המשטרה גם לחצה על בית החולים לשחרר אותו. אף אחת מהפעולות של המשטרה לא מתייחסת לחשודים".
4 צפייה בגלריה
הזירה
הזירה
"כל מטרתו הייתה לצאת מהרכב". הזירה במאה שערים אחרי התאונה
(צילום: דוברות איחוד הצלה )
4 צפייה בגלריה
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
השופטים אמרו שלנסיבות "יש השלכה כבדת משקל על ההתנהגות". המהומות אתמול
(צילום: יהוידע בן ציון)
לדברי עורכי הדין, "אם היינו במקרה הפוך, שאותם עבריינים היו ערבים, המשטרה הייתה סוגרת את כל העיר עד שהיו עוצרים אותם. אין אפילו אינדיקציה שהם יזומנו לחקירה. חאמד נתן גרסה מאוד מסודרת שמתיישבת עם כל הסרטונים. היו עדי ראייה שכולם אמרו שהבחור הגיע למקום, ולאחר שנודעה זהותו כערבי בוצע בו לינץ'. רצו להרוג אותו בתוך הרכב והוא הצליח לברוח מהמקום בנס והתקשר למשטרה כדי שתגיע".
"דובר המשטרה שיקר ואמר שהוא אותר לאחר סריקות", הוסיפו עורכי הדין. "תודה לאל שיש את הסרטונים האלה. אנחנו נבקש צדק. אין לו עבר פלילי והוא יכול להיות עם אמא שלו בבית. בשנת 2014 אביו נדרס על ידי אדם במתכוון והלך לעולמו. הדבר האחרון שהוא יכול לחשוב עליו זה לדרוס אדם אחר. כל מטרתו הייתה לצאת מהרכב ולברוח".
שופט בית משפט השלום, אלעד לנג, אמר בהחלטתו כי "החומרים מצביעים על חשד סביר לביצוע העבירה המיוחסת על ידי המשיב. הוצגו בפניי כמה סרטונים, הן על ידי המשטרה והן על ידי הסנגורים. הסרטונים קלטו את האירוע המדובר שבמסגרתו הוקף הרכב שבו נהג חאמד על-ידי מספר רב של אנשים, בעת שהוא נצפה נוסע קדימה ואחורה ופוגע תוך כדי כך במכוניות. בסופו של דבר קופץ אדם שעמד לפני הרכב אל רכב נוסף. החומרים מצביעים על חשד סביר לביצוע העבירה המיוחסת למשיב, אם כי ברור הדבר שלנסיבות שבהן בוצעו המעשים המיוחסים לו יש השלכה כבדת משקל על ההתנהגות שתוצאתה למרבה הצער היא מותו של אדם".
תקיפת אוטובוס של אגד הלילה בירושלים
(צילום: אגד)

חבר של הנהג, מוחמד עלי מוואדי אל-ג'וז, אמר כי "אני מכיר אותו כמו אח, הוא רוצה לעבוד ולחיות. אבא שלו מת בפיגוע והוא עצמו עובד אצל חרדים. הוא מכיר אותם ומסיע אותם. הוא היה בדרך לקחת מישהו בהסעה, הייתי איתו ממש לפני. ברגע של הדריסה הוא פחד". לדבריו, מי שהזמין את הנהג להסעה היו חרדים.
האירועים האלימים ברחוב החומה השלישית, מקום משכנה של ישיבת שובו בנים שבראשה עומד אליעזר ברלנד, נמשכו אתמול שעות ארוכות לאחר התפרעויות של אנשים שחגגו פורים. לפי עדויות, המתפרעים גרמו נזק רב לרכבים שעברו במקום וחיפשו אחר נהגים ערבים.
עד ראייה שהיה במקום הדריסה סיפר: "צעקו שמדובר בנהג ערבי. הוא נהג בביריונות כדי להראות שהוא שולט בכביש. הוא נסע הלוך חזור כמה פעמים ואז בין נסיעה לנסיעה הוא מחץ אותו. יכול להיות שהנהג חש בסכנה, אבל זה לא מצדיק רצח. מצד שני, אני לא מצדיק את מה שהם עשו לו".
כמה שעות קודם לאירוע הותקף אמבולנס של מד"א באבנים. חובש מד"א אמר ל-ynet: "פירקו את האמבולנס. ברחנו משם. אם תקפו אמבולנס תאר לעצמך מה זה בשבילם לתקוף רכב הסעות".
גם באזור רחוב שמואל הנביא בבירה התקיימו התפרעויות הלילה, כאשר חבורה של נערים בגילופין תקפו אוטובוס של אגד. בסרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות נשמעים הצעירים אומרים לאחר שעצרו את האוטובוס: "הוא יהודי. תנו לו לעבור. הוא משלנו. חכו לערבים".
פורסם לראשונה: 09:50, 01.03.21