הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים
(צילום: ניברן ברודקאסט)

שש שעות וחצי כולל הפסקות. זה הזמן שארך דיון ההוכחות הראשון במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי האלפים שהתקיים היום (ב'). במרכז הדיון היום עמדו דברי הפתיחה של התובעת ליאת בן ארי, ועדותו של העד הראשון בתיק 4000 – אילן ישועה. כך נראו עיקרי הדיון, שצפוי להתחדש מחר בבוקר.
בית המשפט המחוזי בירושלים, שבו מתנהלים הדיונים, הפך משעות הבוקר ל"יעד מבוצר" שאובטח באופן חסר תקדים. נתניהו עצמו הגיע לבית המשפט תחת אבטחה כבדה וכשברקע מתנהלות הפגנות תמיכה והפגנות נגדו במורד הרחוב. גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיע לזמן קצר לבית המשפט כדי להביע תמיכה בנתניהו, אולם הוא עזב כדי להוביל את נציגי הליכוד בבית הנשיא.
הדיון בבית המשפט נפתח בדברי הפתיחה של התובעת ליאת בן ארי, דבר מקובל בתיקים גדולים. היא אמרה כי כולם שווים בפני החוק ובפני המשפט, וטענה כי התיק שהובא בפני השופטים הוא "תיק משמעותי וחמור בתחום השחיתות השלטונית", כלשונה.
נתניהו: "הפרקליטות במסע ציד. מקווה שהמשפט יתנהל אחרת"
(צילום: הליכוד)

8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו באולם בית המשפט. עזב אחרי נאום התובעת
(צילום: אורן בן חקון)
8 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי
ליאת בן ארי
התובעת ליאת בן ארי. הסנגורים טענו לדברים לא-מקובלים
(צילום: אורן בן חקון)
"נאשם 1 הוא ראש ממשלת ישראל אשר על פי כתב האישום עשה שימוש פסול בכוח השלטוני הרב שהופקד בידיו, בין היתר, על מנת לדרוש ולהפיק טובות הנאה פסולות מבעלים של כלי תקשורת מרכזיים בישראל, לשם קידום ענייניו האישיים לרבות עת לנגד עיניו עמד רצונו לשוב ולהיבחר", הסבירה בן ארי.
היא הוסיפה לפרט בעניין הנאשמים האחרים – שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס, שכדבריה "ביקשו מנתניהו בקשות שרק הוא יכול היה להיענות להן, ואין עובד ציבור או נבחר ציבור בלתו שהיה בכוחו השלטוני לספק להם את מה שהיה דרוש להם". נתניהו עצמו האזין לדברי התובעת ולאחר מכן עזב את בית המשפט. לאורך דבריה של בן ארי צחקק נתניהו כמה פעמים והנהן לשלילה.

ישועה העיד: לחץ כבד להטיית הסיקור

עם תום דבריה של התובעת בן ארי, עלה להעיד העד הראשון במשפט, אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. הוא סיפר על לחץ כבד ומתמשך שהופעל עליו מצד בני הזוג אלוביץ', כדי שהוא, מתוך עמדתו, ישפיע על העורכים והעיתונאים באתר וואלה להטות את הסיקור לטובת משפחת נתניהו.
ישועה קישר בין הלחץ שהפעיל עליו שאול אלוביץ' לכך שהאחרון היה זקוק להחלטות רגולטוריות של ראש הממשלה בעניינו. "בהתחלה זה היה קשר קורקטי", הוא העיד. "לקראת סוף 2012 התחיל העניין הגובר שלו במה שקורה במערכת החדשות. הוא התחיל לבקש אם ניתן להעלות ידיעה מסוימת, למתן, או להוריד מהאוויר. בקשות שנגעו לשיקולי עריכה בתחום החדשות באתר".
8 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
ישועה בבית המשפט. "אמרו שזו לא עיתונות. ידעתי לבד"
(צילום: אורן בן חקון)
ישועה ציין כי במקרים רגישים, הלחץ הפך אינטנסיבי – כמו בתקופת בחירות. "לפעמים איריס אמרה להוריד משהו כי 'השבוע הוא (נתניהו – ג"מ) צריך לחתום, הוא צריך לאשר לי'. נאמר במילים ברורות שיש עניינים רגולטורים וזאת 'תקופה רגישה במיוחד'".
הוא טען כי קיבל דברים מלמעלה – והוריד למטה, כלשונו. "כלפי מטה זה היה דיאלוג מאוד קשה ואינטנסיבי מול העורכים. "כל העורכים, במילים כאלה ואחרות, אמרו לי שזאת לא עיתונות, שזה טירוף, שלא ייתכן שאנחנו עושים כאלה דברים. הם לא היו צריכים להסביר לי את זה, אני יודע לבד", אמר.
בהמשך ציין ישועה כי לא שוחח עם ראש הממשלה ועם רעייתו, וכי במקרה אחד שוחח עם בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. "האמירות נאמרו על ידי המתווכים השונים", אמר. "המתווכים – שאול ואיריס (אלוביץ'), ניר (חפץ) וזאב (רובינשטיין) - אמרו 'תעלה'. היו מקרים לא מעטים ששאול אמר 'הוא דיבר איתי עכשיו, ה'גדול', כלומר ביבי, והוא כועס מאד על איילת שקד או על אורי אריאל וזה חשוב לו מאוד. היה ברור לי שזה נתניהו - לא יכול להיות מישהו אחר".
עדות ישועה: "שאול אמר: 'הגדול דיבר איתי עכשיו, והוא כועס על איילת שקד או אורי אריאל. זה חשוב לו מאוד'. היה לי ברור"
ישועה תיאר גם כי התבקש לייצר כתבות מכפישות על נפתלי בנט, וכי נדרש לפטר את העורכת הראשית טלי בן עובדיה, מאחר שהיא נתפשה כמתנגדת לנתניהו. "פוליטיקאי לא מרוצה מבקש לתקן. כאן קיבלתי עריכה מלאה באותו יום. אין גוף תקשורת שלא לוחצים עליו, אבל אין מה להשוות", אמר ישועה, שטען ללחץ חריג שהופעל עליו. בתגובה, התפרצה לעברו איריס אלוביץ' וצעקה: "כמה אתה יכול לשקר?".
כשנשאל מה הוביל אותו להסכים לדרישות, השיב: "אהבתי את התפקיד. זה היה מפעל חיים. אהבתי את החברה וקיוויתי להצליח לנהל את זה, ושזה זמני. שאול ואיריס אמרו שזו תקופה רגישה ושאחר כך יהיה בסדר ונשחרר. סיפרתי לעצמי סיפור ובהמשך הבנתי שזה לא ייגמר לעולם. לפעמים אתה לא מבין מה קורה לך, כמו צפרדע בתוך המים".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת עם פתיחת שלב ההוכחות במשפטו
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת עם פתיחת שלב ההוכחות במשפטו
הצהרת נתניהו, הערב
(צילום: הליכוד)
8 צפייה בגלריה
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'. התפרצה לעבר ישועה
(צילום: אורן בן חקון)
8 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'. ישועה טוען שאמר לו שזו תקופה קשה וזמנית
(צילום: אורן בן חקון)
8 צפייה בגלריה
ארנון מוזס
ארנון מוזס
נוני מוזס. טענות לפרשנות שגויה של התביעה
(צילום: אורן בן חקון)
נתניהו הגיב במתקפה חריפה על מערכת אכיפת החוק, בהצהרה לתקשורת שנשא אחר הצהריים. בתגובה לאמירתה של התובעת בן ארי לפיה "סחר בכוחו השלטוני", אמר כי "כל ההליך שהתנהל נגדי היה שימוש פסול בכוח השלטוני של הפרקליטות". הוא טען כי הפרקליטות מנהלת "מסע ציד נגדי ונגד משפחתי, לא אבליג", ואמר עוד: "השימוע בענייני היה הצגה, משחק מכור. מקווה שהמשפט יתנהל אחרת".
עדות ישועה, כאמור, צפויה להימשך גם מחר – ובישיבות נוספות בהמשך, שכן מדובר בעד מרכזי שעדותו צפויה להיות ארוכה. הסנגורים ביקשו למחות מול ראש הרכב השופטים רבקה פרידמן-פלדמן על דברי הפתיחה של התובעת וטענו כי הם חרגו מהמקובל, אולם זו סירבה לשמוע אותם בשלב זה של המשפט.
בתום הדיון הסנגורים, למעט אלה של נוני מוזס, לא התייחסו לנאום הפתיחה. "האישום מבוסס על פרשנות של המאשימה לגבי מקטע מסוים בשיחה. מדובר בפרשנות שגויה, מלאכותית ומאולצת, שאינה תואמת את מכלול הנסיבות", אמרו עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, שמייצגות את מוזס. "מדובר בפרשנות שגויה, מלאכותית ומאולצת, שאינה תואמת את מכלול הנסיבות".
עוד מסרו: "המאשימה כרכה בדבריה בין פרשת 2000 ופרשת 4000. מדבריה, עולה כי האישום בפרשת 2000 הוגש כדי לתמוך באישום בפרשת 4000. אלא שמדובר בשתי פרשות שונות לחלוטין".