תיעוד האירוע

בשבוע שעבר הגיעה בל בר, אישה טרנסג'נדרית בת 23 מיפו, לחדר המיון בבית החולים איכילוב שבתל אביב. במהלך הטיפול בה, היא התלוננה על כך שאחד מאנשי הצוות הרפואי פנה אליה בלשון זכר בניגוד לבקשתה. התקרית הסתיימה כשבבית החולים החליטו להזעיק מאבטח למקום. בתיעוד שהגיע לידי ynet (בפתח הכתבה) נראה המאבטח מבקש מבל למחוק את הסרטונים שתיעדו את התקרית. בבית החולים הביעו צער על המקרה והבטיחו כי יתחקרו אותו.
תחילת הסיפור לפני כשבועיים. אז, לדברי בל, היא נקעה את רגלה. "במשך שבוע שלם התעכבתי עם הפנייה לבית החולים בשל יחס משפיל שספגתי בעבר", אמרה. "כשהגעתי לאיכילוב, הופניתי לצילום. במחלקת הרנטגן ידעתי שההמתנה תהיה ארוכה בשל העומס, ובשל הכאבים העזים שמהם סבלתי - חלצתי נעל".
בשלב זה, מספרת בל, "ראיתי אדם לבוש במדי בית החולים שדוחף מיטה. פניתי אליו בנימוס וביקשתי ממנו כיסא גלגלים. הוא אמר לי: 'שב בשקט על הכיסאות הרגילים'. ניסיתי להבין מדוע אני לא יכולה לקבל כיסא גלגלים ובמקביל תיקנתי אותו וביקשתי ממנו לפנות אליי בלשון נקבה. הוא גיחך, הרגשתי מושפלת. שוב ושוב הוא דיבר אליי בלשון זכר ואמר דברים כמו 'לך, לך'.
3 צפייה בגלריה
הרופא באיכילוב
הרופא באיכילוב
מתוך התיעוד
"כשהבנתי שהוא לא מעוניין לכבד את בקשתי ואת עצם היותי אישה - גם אני בחרתי לדבר אליו בצורה לא מכבדת. עם זאת, לא איימתי ולא פעלתי באלימות בשום שלב. הוא, בתגובה, בחר ללכת לאבטחה ולטעון שאני מאיימת עליו. לאחר מכן ניגש אליי מאבטח וביקש ממני למחוק את הצילומים והתיעוד. הוא אף איים שיתבעו אותי ושמה שעשיתי פלילי. המאבטח גם אמר ששום דבר לא יעזור לי כי אותו אדם הוא מתנדב, אז אין לי מה להתלונן".
"ביקשתי ארבע פעמים לפנות אליי בלשון נקבה ותיקנתי אותו", אמרה בל למאבטח. "הוא לא ידע", השיב איש האבטחה וחזר על בקשתו למחוק את הסרטון.
בל מספרת על המציאות העגומה שעמה נאלצות להתמודד נשים טרנסג'נדריות בבואן לקבל טיפול רפואי: "הן מונעות מעצמן טיפול רפואי כי בתי החולים ומערכת הבריאות לא מכשירים את הצוותים הרפואיים כך שיידעו איך להתמודד עם הקהילה הטרנסג'נדרית. כאן אנחנו מדברים על בית חולים שנמצא במרכז תל אביב. אין מודעות בעניין הזה. כשמדברים אליי בלשון זכר אני לא נפגעת, אבל ביקשתי פעם אחר פעם לפנות אליי בלשון נקבה ועשו לי דווקא. למה לנהוג כך?".
3 צפייה בגלריה
בר בל
בר בל
"הרגשתי מושפלת". בר בל
(צילום: סטודיו סיסו)

"טרנסג'נדרים נמנעים מלהגיע לבתי חולים מחשש ליחס פוגעני"

החברה לרפואת להט"ב בהסתדרות הרפואית מסרה כי היא "מצרה מאוד על המקרה ומחזקת את ידיה של המטופלת. אנשים מהקהילה הטרנסג'נדרית מוצאים עצמם שוב ושוב מודרים ממערכת הבריאות עקב מחסור בידע רפואי ובעקבות יחס לא הולם ופוגעני.
"פניה בלשון המגדר הנכון היא אבן יסוד בטיפול רפואי נכון ויכולה פעמים רבות אפילו להציל חיים. אנו שמחים מאוד על תגובת בית חולים איכילוב ובטוחים , כפי שכבר קרה בעבר, שיוסקו המסקנות הנכונות. הכשרת צוותים לטיפול בלהט"בים היא קריטית לשם טיפול נכון בקהילה. בית חולים איכילוב הוכיח כבר בעבר את מחויבותו לקהילה ולהכשרת הצוותים בו ואנו בטוחים כי כך ימשיך לפעול גם בעתיד".
בתוך כך, בסקר שנערך לאחרונה בקרב הקהילה הטרנסג'נדרית על-ידי האגודה למען הלהט"ב יחד עם מרפאת לוינסקי, ובהתייעצות עם ארגוני הקהילה הטרנסית "פרויקט גילה" ו"מעברים", שבו השתתפו כ-350 חברים מהקהילה הטרנסג'נדרית, עולה כי כ-10% מהגברים הטרנסים מגדירים את מצבם הבריאותי "גרוע" או "גרוע מאוד", וכ-32% מגדירים את מצבם הבריאותי "סביר". כמו כן, כ-12% מהנשים הטרנסיות מגדירות את מצבן הבריאותי "גרוע" או "גרוע מאוד' וכ-22% מגדירות מצבן כ"סביר". נתונים אלה צורמים ובולטים במיוחד על רקע גילם הממוצע הצעיר יחסית של חברי הקהילה.
3 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
בית החולים איכילוב
(צילום משי בן עמי)
"אנשים על הקשת הטרנסית נמנעים מלהגיע לבתי החולים בשל חשש מיחס פוגעני או בורות שחוו בעבר מצד חברי הצוותים הרפואיים או עקב זה שהמרחבים אינם בטוחים עבורם", מסבירה נינה הלוי, פעילה ב"פרויקט גילה: להעצמת נשים טרנסיות. "מה שקורה זה שבעיני העולם אנחנו נתפסות כסוג של מתחזות וזה נותן להרבה אנשים 'לגיטימציה' לחשוף אותנו כ'מתחזות'".
היא הוסיפה כי "במערכת הבריאות קיימת בורות, וזה אומר שכשמגיע בן אדם ומציג את עצמו בשם ובמגדר שאינו תואם את מה שמופיע במסמכי הזיהוי, למשל, יש סיכוי מאוד גבוה לכך שלא יכבדו את המגדר ולא ירצו לטפל בו בכלל. נעשו לא מעט הכשרות בשנים האחרונות, ובמסגרת הפרויקט שלנו ערכנו כ-200 הרצאות. להרבה מקומות עוד לא הגענו. אנשי מקצוע רבים מרגישים שהם לא כשירים לטפל בנו, כשלמעשה כל מה שצריך זה יחס אנושי וראש פתוח. כל מה שצריך זה לכבד את מי שעומד מולנו, ולהכיר בכך שאנחנו מי שאנחנו מציגות את עצמנו - מה שטריוויאלי עבור מי שאינו טרנסג'נדר".
מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "בית החולים מצר על אופן הטיפול והשיח שהופנה כלפי המטופלת. אנו מטפלים בכבוד וברגישות בכלל המגזרים ללא הבדל דת, גזע ומין. אנו נתחקר את פרטי המקרה על מנת שמקרים מסוג זה לא ישנו".