בימים אלו מוקם פרויקט חסר תקדים וייחודי של מכשול הנדסי טבעי מול הגבול עם ירדן: ביוזמת חטיבת יואב של פיקוד הדרום מוקמת חומת מלח ענקית, בגובה שבין 9 עד 13 מטרים, ולאורך של 40 קילומטרים, באזור שבין היישוב נאות הכיכר מדרום לים המלח, עד לקצה הבריכות. באזור הזה אין גדר, בדומה לרוב החלקים של הגבול עם ירדן בערבה, ומסתננים רבים ניצלו זאת לאורך השנים, בעיקר להברחות פליליות או לצורכי עבודה.
על 240 ק"מ בגבול הירדני מאילת ועד מצדה, אמון גדוד אחד בלבד, לרוב במילואים או של פיקוד העורף או תותחנים. כל פלוגה מאבטחת גזרה של 40 ק"מ - הרבה יותר מהמקובל ביהודה ושומרון או בעזה. החשש בצה"ל שנתיבי ההברחה האלה, שרחוקים מתשומת הלב המטכ"לית ונמצאים במקום האחרון בסדר העדיפויות, ינוצלו על ידי חוליות טרור שיגיעו מכיוון ירדן. בדומה לפיגוע בעין נטפים בשנת 2011, כשהמחבלים הגיעו מסיני וירו על אוטובוס ישראלי.
בחטיבת יואב זיהו שלמפעלי ים המלח נשארים מיליוני טונות של מלח שנערמים בחוסר שימוש. כעת, הצבא עורם אותו לסוללה גבוהה שתקשה מאוד על הסתננות מירדן. "זה לא בלתי עביר אבל זה יקשה את החדירה ומתווסף לשכבות הגנה נוספות שאנו מתכננים", הסביר ל-ynet מח"ט יואב, אל"מ יוגב בר ששת. "זה כמעט לא עולה כסף לצה"ל", הוסיף.
על הפרויקט קיבלה החטיבה מהרמטכ"ל אביב כוכבי את פרס החדשנות. זאת, לצד פרויקטים נוספים לחיזוק ההגנה על הגבול שתוכננו בניגוד לדלות המשאבים, כמו אוטובוס מדלג למעבר מהיר של מחלקות ופלוגות בין הגזרות לאורך הגבול.
לפי שעה נבנו שני הקילומטרים הראשונים של החומה והמטרה לסיים את הבנייה בחצי שנה. כלי הנדסה של צה"ל ושל מפעלי ים המלח עמלים על הקמת המכשול וגורמי ההנדסה של המפעלים ושל החטיבה מפקחים על העבודות, שבסיומן מוקם הקיר בשיפוע חד. רשות הטבע והגנים מאשרת כל שלב בפרויקט כדי לא לפגוע בערכי הטבע והחי באזור. "אנו שופכים את המלח ואז מהדקים, זה נראה כאילו אתה בונה הר", הוסיף המח"ט, "זה חומר שהוא קשה יותר מחול".
נעם גולדשטיין, נשיא חטיבת האשלג ב-ICL הוסיף כי "זהו פרויקט שאפתני וחדשני המשלב פיתרון יעיל לשמירה על ביטחון המדינה תוך שימוש בחומרים טבעיים הנוצרים באזור ומשתלבים באופן טבעי בנוף".
בשנה החולפת נרשמו עשרות ניסיונות לחדור מירדן לישראל, לרוב של מהגרי עבודה טורקיים וגיאורגים, אך בצה"ל אומרים שכולם סוכלו. לצד אלו נרשמו גם סיכולי הברחות אמצעי לחימה בין ירדן לישראל, ובהם של רובי קלאצ'ניקוב ואקדחים. זאת, על רקע שיתוף הפעולה והתיאום הטקטי המצויין עם הצבא הירדני.
המקום היחיד שבו כבר הוקמה גדר חדשה וגבוהה מול ירדן הוא ב-40 הק"מ שבין אילת לנמל התעופה החדש רמון. החשש במערכת הביטחון באשר לגבול בערבה הוא פחות של חוליה מאורגנת או קבוצת מחבלים של דאעש, ויותר ממתווה של מפגע בודד, שלא עולה במודיעין, ומגיע מקרב מיליון וחצי הפליטים הסורים שעברו לירדן בעקבות מלחמת האזרחים.