גנץ: "כחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת"

נאומו התקיף של שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמנם הותיר פתח להידברות עם הליכוד לפני פיזור סופי של הכנסת ה-23, אולם בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא לא התקבל כך. במפלגתו של נתניהו פירשו את דבריו של גנץ אחרת, ובמקום לגבש הצעת פשרה בחרו כמה מחברי הכנסת בליכוד להכריז אמש (שלישי) שמערכת הבחירות לכנסת ה-24 החלה.
אחרי שגנץ אמר בין היתר בנאומו "לא לי שיקר נתניהו - לכם הוא שיקר", העריכו גורמים פוליטיים בכירים כי פיזור סופי של הכנסת הוא רק עניין של זמן, וכי אין בכוונתו של נתניהו לרסן את המשבר הפוליטי העצום ולעלות לפסים של משא ומתן רציני לאישור תקציב המדינה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ דוהרים לבחירות
(צילום: אלעד מלכה)
בליכוד החלו כבר בהערכות ובניתוחים אפשריים לגבי תאריך אפשרי לבחירות, מאחר שלדבריהם האמירות הקשות שהטיח גנץ בנתניהו לא הותירו פתח להידברות. "נתניהו הפך את המלחמה בקורונה לקמפיין אישי להאדרת שמו כשהוא מציג כל תהליך כהישג שלו", האשים גנץ. "נתניהו פועל רק כדי להיחלץ מהמשפט הממתין לו".
ישנם שני מסלולים אפשריים בדרך להובלת אזרחי המדינה בפעם הרביעית בתוך שנתיים לקלפיות. המסלול הראשון נגזר מיציאה של הכנסת לפגרת בחירות במקרה שלא הצליחה לאשר את התקציב. מכיוון שאת תקציב המדינה לשנת 2020 יש להעביר עד 23 בדצמבר - תאריך הבחירות יעמוד על 23 במרץ.
ואולם ישנה אפשרות נוספת: סיום כהונת הכנסת באמצעות החוק לפיזורה שיעלה היום להצבעה בקריאה טרומית. גנץ הכריז אתמול כי מפלגתו תתמוך בחוק - ואם הוא יאושר בקריאה טרומית תובא בהמשך ההצעה להצבעה בשאר הקריאות.
נתניהו: "זה לא הזמן לבחירות"

במקביל לאישור החוק לפיזור הכנסת יצטרכו סיעות הבית להסכים על תאריך לבחירות, ולהביאו להצבעה במסגרת הנוסח הסופי של החוק. בליכוד מסמנים את החודשים מאי ויוני 2021, מכיוון שבמועד זה חיסוני הקורונה כבר יהיו בהישג יד ובמצב כזה יהיה ניתן לאפשר לפתוח את המשק, ובתרגום פוליטי - מצבו הציבורי של נתניהו ישתפר.
בכחול לבן, לעומת זאת, ירצו בחירות מהירות על מנת שלא לאפשר לנתניהו להתארגן. במקרה כזה, משני צדי המתרס ינסו לגייס רוב שיאפשר לאחד מהם להוביל את הקו שישרת אותו בקרב הפוליטי הבא. אם הצעת החוק לפיזור הכנסת תאושר היום בקריאה טרומית - היא תועבר להכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכנסת שנמצאת בשליטת כחול לבן.
"לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו", אמר אמש גנץ, "הכרתי את הרקורד שלו כמפר הבטחות סדרתי. חשבתי שאזרחי ישראל חשובים יותר מכל מנהיג, ושנתניהו יתעלה לגודלה ולצורכה של השעה. זה לא קרה. נתניהו הבטיח אחדות - הבטיח. נתניהו התחייב שלא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים - התחייב. נתניהו הבטיח ניהול אחראי של משבר הקורונה - הבטיח. נתניהו לא מקיים והציבור משלם".

גנץ הותיר סיכוי, נתניהו הזכיר את לפיד ובנט

גנץ הותיר לנתניהו פתח לשינוי כיוון: "נטל ההוכחה עליך. הבא מיד את התקציב לממשלה, דאג להעביר אותו ולהבטיח את האחדות". אחר כך המשיך לתקוף: "תראו לי עוד מדינה שבה ראש ממשלה מונע תקציב מממשלתו ומעכב מינויים. איפה עוד זה קורה? מישהו פה מאמין להבטחה נוספת שלו? מיליוני אזרחים עומדים שבורי לב, עסקים נסגרים ויותר ויותר אזרחים נקלעים למצוקה ולעוני - ובעת הזו מדינת ישראל לא מתוקצבת ולכן כחול לבן תצביע מחר בעד ההצבעה לפיזור הכנסת".
טרם נאומו של גנץ פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון שבו אמר: "אנחנו נצביע מחר נגד פיזור הכנסת ובעד אחדות. אני קורא לבני גנץ ללכת לאחדות ולהימנע מפיזור הכנסת. אנחנו לא צריכים בחירות עכשיו. יש לנו הישגים ביד".
ראש הממשלה הוסיף: "לצערי, כחול לבן נגררים אחרי לפיד ובנט. ללפיד ובנט לא אכפת שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכול בצד".
פורסם לראשונה: 23:00, 01.12.20