2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן
(צילום: עמית שאבי)
בני גנץ, שמונה בשבוע שעבר לשר המשפטים לאחר העימות בממשלה, פנה הערב (א') ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל חוות דעת משפטית שתאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון בזמן ממשלת מעבר ו"לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב". בימים האחרונים העריכו גורמים שונים שהיועץ יאשר את הצעד בגלל דחיפותו, אם יתבקש לכך.
בפנייתו כתב גנץ: "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון, שכן יש לה את הסמכויות הרחבות ביותר ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות. בנסיבותיו המיוחדות והחריגות של האירוע, ובפרט לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב בפני הוועדה, רק ועדת חקירה ממלכתית המתמנה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, בראשות שופט, תבטיח את עצמאות החקירה ואת אמון הציבור".
גנץ הוסיף: "הקמת הוועדה לא תחזיר למשפחות את יקיריהן או תביא מזור לכאבן, אך ביכולתה למנוע אסון מעין זה בעתיד. ישנה דחיפות בהקמת הוועדה במהירות בכדי שתוכל לבצע בדיקה ראשונית כשהמידע זמין, ומבלי שהתקיימו פעולות חקירה רבות של גורמים אחרים".
חוקרי מח"ש מגיעים לאתר שבו התרחש אסון הר מירון
(צילום: שמיר אלבז)

דבריו של גנץ באים ברקע הביקורת על כך שחקירת מח"ש שנפתחה בנושא מסמנת את המשטרה כאחראית לאסון ומתעמלת מהדרג הפוליטי. בינתיים נמשכת חקירה זו והבוקר ביקרו אנשי מח"ש בזירת האסון בהר מירון לאחר שקיבלו את "תיק האירוע" מידי המשטרה. הערב עדכנו במח"ש כי עד כה נאספו מסמכים, מצלמות אבטחה וצילומים.
במח"ש מסרו: "נבדוק מי אחראי על מה, מה מידת האחריות של כל אחד. אם יעלה חשד לפלילים אנחנו נתקדם. בשלב הזה אנחנו לא גובים עדויות". מח"ש לא רשאית לבדוק גורמים אזרחיים המעורבים בניהול מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אלא רק את הגורמים המשטרתיים.
באיגרת שפרסם לשוטרים המפכ"ל, רב-ניצב קובי שבתאי, לא לקח אחריות למחדלים באסון שבו נהרגו 45 איש. "אובדן חיי אדם בהתכנסות שמהותה שמחה ותפילה, הוא אירוע קשה לכולם, ובוודאי לנו כאנשי משטרה, אשר אמונים על שלומו וביטחונו של האזרח בשגרה ובחירום", כתב. "אנו חותרים לחקר האמת, ולהפקת לקחים מושכלת ומאוזנת של כלל הגורמים המעורבים באירוע מורכב זה".
2 צפייה בגלריה
חוקרי מח"ש מגיעים להר מירון
חוקרי מח"ש מגיעים להר מירון
חוקרי מח"ש מגיעים להר מירון, הבוקר
בכירים במשטרה לשעבר קראו להקמתה ב"הקדם האפשרי" של ועדת חקירה ממלכתית. פורום רבי ניצבים וניצבים בדימוס כתבו לראש הממשלה בנימין נתניהו: "כמי שניהלו ופיקדו על ההילולה ועל אירועים דומים בעבר וכמי שנחשפו לתוצאותיו הטראגיות של האירוע שהתקיים השנה, אנו פונים אליך בבקשה להוביל את הקמתה של וועדת חקירה ממלכתית אשר תברר את העובדות, תסיק מסקנות ותמליץ המלצות לקראת הערכות לאירוע הבא".
הם כתבו כי "אירוע מירון אינו נחלתה של משטרת ישראל בלבד. מעורבים בו גורמי ביטחון נוספים, משרדי ממשלה ורשויות שונות, גם בתהליכי עבודת מטה וגם בתהליך קבלת ההחלטות, כאשר חלוקת תחומי האחריות בין הגופים לתכנון, לניהול ולביצוע פועלים בעיוורון מוחלט. לצורך בירור מעמיק ויסודי של כלל הגופים העוסקים באירוע זה ודומיו ובעיקר כדי למנוע אסון דומה בעתיד, אין מנוס מהקמתה של וועדת חקירה ממלכתית".