העיתון "אל-קודס" דיווח הבוקר (ד') כי על פי בדיקה שערך, במהלך מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה נהרגו 61 מאנשי הזרוע הצבאית של חמאס - מתוכם שמונה בכירים. בישראל טענו לאחר הפסקת האש כי חיסלו יותר מ-200 פעילי טרור בנוסף לעוד 25 בכירים, אם כי חלקם משתייכים לג'יהאד האיסלאמי.
חמאס נמנע לאורך המבצע מלדווח את מספר הלוחמים בארגון הטרור שנהרגו, וייתכן כי הוא עצמו לא ידע מה מספרם המדויק בתום 11 ימי הלחימה: רק לאחר הפסקת האש החל הארגון לחפור במנהרות הרבות שצה"ל הפציץ ברחבי רצועת עזה, על מנת לחלץ משם גופות.
6 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
לוחמי חמאס רעולי פנים ברצועת עזה, אחרי הפסקת האש. מחלצים את הגופות מהמנהרות
(צילום: AP )
6 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
(צילום: AFP )
צה"ל, נזכיר, מיקד במהלך ימי המבצע חלק ניכר מההפצצות שלו נגד מה שהוא כינה "המטרו של חמאס", רשת המנהרות הענפה שבנה הארגון ברצועה, בהשקעה כספית גדולה מאוד, למטרות הגנתיות והתקפיות. דובר צה"ל אמר בתום המבצע כי בסך הכל הותקפו יותר מ-100 ק"מ של תוואי מנהרות במהלך המבצע. באחת המתקפות הראשונות נגד "המטרו" ניסה צה"ל לבצע פעולת הונאה שתביא לכך שהמוני פעילי טרור ייכנסו למנהרות לפני הפצצתן, אך כנראה שההונאה הזו נכשלה ברובה.
ישראל פעלה גם לחסל בכירים בארגוני הטרור, כמו מפקד חטיבת עזה בחמאס באסם עיסא וחוסאם אבו הרביד, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי. אבו הרביד החליף בתפקיד את בהא אבו אל-עטא, שחיסולו בנובמבר 2019 הוביל למבצע "חגורה שחורה".
במהלך המבצע האחרון נחשף כי ישראל ניסתה גם לחסל את מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, אולם הוא ניצל פעם נוספת. למרות הפסקת האש, שר הביטחון בני גנץ הבטיח בריאיון ל-ynet כי גם עתה שלומם של ראשי חמאס אינו בטוח, וכי "דמם בראשם". למרות האיום הזה מנהיגי חמאס בעזה ובראשם יחיא סינוואר יצאו מהמסתור והשתתפו בצעדות ובטקסי "ניצחון".
חילוץ הגופות בעזה מאחת המנהרות ההתקפיות שצה"ל השמיד
(ללא קרדיט מיואב זיתון)
גנץ: "יכול להיות עוד סבב"
(צילום: שמוליק דודפור, הדר יואביאן)

בצה"ל התגאו גם בחיסול מהנדסים שונים בחמאס, באופן שיפגע לדברי הצבא ביכולות עתידיות של הארגון. בנוסף אמרו בצה"ל כי הביאו לפגיעה אנושה במערך הסייבר של חמאס, בין היתר בעזרת חיסול ראש המערך ג'ומעה טחלה ורוב פעילי המערך הזה.
בתוך כך, נמשכים המאמצים לייצב את הפסקת האש בין ישראל לחמאס, ואולי אף להגיע להבנות כלשהן בין הצדדים. חמאס הודיע הלילה כי מנהיג הארגון איסמעיל הנייה קיבל הזמנה לבקר במצרים כדי לדון בהבנות הרגיעה מול ישראל כמו גם בתוכנית לשיקום רצועת עזה. מצרים נמנעה מלהזמין את הנייה לשטחה מאז שעזב את רצועת עזה לקטאר בעקבות יחסים מתוחים עמו.
גורם מצרי אמר הבוקר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ההנהגה האמריקנית דרשה ממצרים לצמצמם את ההשפעה של חמאס ברצועת עזה, תוך הרחבת תפקידיה של הרשות הפלסטינית ונוכחותה ברצועה. גורמים במנגנוני המודיעין המצריים המליצו לפי הדיווח לאזן בין קבלת הדרישות של ארה"ב ושל ישראל להפחית את השפעת חמאס בעזה, לבין שמירה על כוחו של הארגון כקלף חשוב ביחס למצרים. בתקופה הקרובה, מצרים צפויה לשמור על קשר יציב עם ערוצים שונים בארגון ולהקל עליו: לאפשר תנועה של מנהיגיו ואת שהותם במצרים וכן לאפשר כניסה של דלק ושל סיוע רפואי והומניטרי.
6 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. יגיע לקהיר במסגרת שיחות הרגיעה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
משאיות סחורה לרצועת עזה במעבר כרם שלום
משאיות סחורה לרצועת עזה במעבר כרם שלום
משאיות עם סחורה הומניטרית בדרך לעזה, במעבר כרם שלום
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
ההרס בעזה. השיקום בדרך?
(צילום: AP)
סא"ל במיל' אלון אביתר בריאיון ל-ynet, היום
(צילום: משי בן עמי)

גם בישראל פתחו אתמול את מעבר כרם שלום לרצועה, ומאפשרים כעת הכנסת ציוד הומניטרי שיכלול דלקים, ציוד רפואי ומזון. לפי שעה, לא יתאפשר ייצוא סחורות מרצועת עזה. במקביל הוחלט לפתוח מחדש את מרחב הדיג ברצועה. צעדים אלו ננקטו לקראת ביקורו אתמול באזור של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שדן עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית גם בשיקום הרצועה.
במפגש ברמאללה עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בלינקן הודיע כי ארה"ב צפויה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים (ששימשה השגרירות בפועל ברשות הפלסטינית) שנסגרה על-ידי ממשל טראמפ, והכריז על סיוע לרצועת עזה, לארגוני הסיוע הבינלאומיים ועל כוונה לבקש מהקונגרס 75 מיליון דולר לסיוע לרשות.
במסיבת עיתונאים אמש בירושלים התייחס בלינקן לרצונה של ארה"ב לשקם את עזה אך תוך כדי גם לפעול להחלשת חמאס ברצועה: "אם נעשה את זה נכון, לעזה יש פוטנציאל. חמאס משגשג לצערי הרב על צער ועל ייאוש, על חוסר הזדמנויות. זה ארגון שמשגשג על 'ואקום של הזדמנויות'. שיקום לא רק יענה על הצרכים המיידיים, אלא ייתן לפלסטינים, כולל בעזה, אפשרות אמיתית. אם נצליח, חמאס ייחלש בעזה".

לשקם את עזה בלי מזוודות כסף לחמאס - אפשרי?

סא"ל במיל' אלון אביתר טען בריאיון לאולפן ynet: "אני לא מכיר שוב מצב, לא ברמה הפוליטית, הטכנית או המעשית, שבו סחורה מכל סוג וכסף נכנסים לתוך רצועת עזה - ולא זולגים לחמאס".
לדבריו, "כבר ניסינו זאת בעבר. אני מכיר אותם מקרוב. חמאס שם ידו על הסחורות, לא הייתה אפשרות למנוע זאת. אולי אפשר לשפר את המנגנון, אבל אי אפשר להעלים את הבעיה לגמרי. גם ארגונים בינלאומיים בעזה מאוימים תחת חמאס".
אביתר הסביר: "גם ארגונים ומוסדות ששייכים למשק בעזה - התאחדות הקבלנים התאחדות התעשיינים - כולם ממונים על ידי אנשי חמאס, מערבבים איתם חלק מהסחורות חלק מהעסקאות. מדי שנה מיליארד דולר עוברים מהרשות הפלסטינית לרצועת עזה, הכסף הקטארי הוא 'פינאטס' - חלק ממנו הולך להתעצמות חמאס, קל וחומר כשיגיעו סחורות נוספות".