חברת הכנסת ברביבאי בראיון לאולפן ynet
(צילום: אביהו שפירא, שמוליק דודפור, משי בן עמי)

חברת הכנסת אורנה ברביבאי (יש עתיד) מתחה הבוקר (שני) ביקורת על התנהלותה של ממשלת האחדות בראשות בנימין נתניהו, כינתה את ישיבות קבינט הקורונה "מופעי אימה" והאשימה את רה"מ בניהול פוליטי של המשבר.
"אנחנו רואים שראש הממשלה עסוק בענייניו", אמרה ברביבאי בראיון לאולפן ynet. "אני שואלת את הציבור – האם יכול להיות שרה"מ שעסוק בהישרדות הפוליטית שלו, ואנחנו רואים את זה עכשיו פיזית בבית המשפט, יכול לנהל מדינה? יכול לנהל אתגרי ביטחון? אתגרי בריאות? אתגרי כלכלה כל כך קשים? איך הוא מנהל? בישיבת צרחות? כולנו יכולנו להבין למה הפרוטוקולים של קבינט הקורונה גנוזים ל-30 שנה, משום שאם נדע באיזו דרך כושלת הניהול הזה - ולקרוא לזה ניהול זה מגוחך, אבסורדי. היעדר הניהול הוא על חשבון החיים שלנו, כשחיינו הופקרו בכל היבט: ילדים שלא ראו בית ספר, בבריאות שהוזנחה לאורך הרבה שנים ובוודאי שבכלכלה עם ההחלטות שגויות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט, היום
(צילום: ראובן קסטרו)
- המגפה לא התפרצה בגלל המשפט של נתניהו
"לא, פרופורציות. המגפה קרתה כי היא קרתה. השאלה היא לא הקורונה, אלא איך מנהלים אותה ויוצרים מציאות שבה אפשר לחיות לצד הקורונה, כי מה שחשוב זה אזרחי המדינה. אבל לביבי זה לא חשוב עכשיו, כולנו שבויים, כולנו לצורך אחד של הישרדותו הפוליטית, ולצערי הציבור צריך לשפוט ולקבל החלטה".
ברביבאי נשאלה אם פתיחה נרחבת של המשק היא לא עמדה פופוליסטית לאור הבחירות, ואמרה כי נתניהו הוא לא האחראי היחיד - אלא גם כחול לבן. "מי יודע להגיד שתהליך קבלת ההחלטות, אחרי מופעי האימה שאנו רואים, תהליך קבלת ההחלטות הוא נכון? הייתי עשרות שנים בצבא. צריך בסיס נתונים, שקיפות, הבנה של סדרי עדיפויות. מה מכל הדבר הזה, של ניהול בסיסי, רה"מ שלנו מקבל? כלום. גם כחול לבן במובן הזה שותפים לעניין, כי זה שהם מתווכחים ובפועל האזרחים סובלים".
4 צפייה בגלריה
צילום: הדר יואביאן
צילום: הדר יואביאן
ח"כ אורנה ברביבאי
(צילום: הדר יואביאן )
- יושבים מומחים שאינם פוליטיקאים ונותנים תרחישי אימה במקרה שיפתחו הכל
"תפקידם של המומחים הוא לתת את התרחישים שלהם, תפקידו של רה"מ זה לקבל החלטות של ניהול סיכונים. מדברים על שכל ישר – איפה הוא נמצא? חייבים להחזיר את השפיות למערכות החיים שלנו, אי אפשר אחרת".
-לו את היום בכירה בממשלה הזו, או אחרי הבחירות, את משנה את כל הפרדיגמה ואומרת בואו נפתח ויהיה מה שיהיה?
"לו אנחנו היינו בשלטון היום, לא היינו מגיעים למצב הכל כך קיצוני הזה של שיאים בתחלואה, שיאים בעסקים שסגורים כל כך הרבה ימים, שיאים בחינוך הסגור, שיאים בילדים שמאבדים את השפיות בבתים. ואם כבר הגענו, בואו נגדיר שהקורונה כאן כדי להישאר ולצידה יש תוכניות. איך יכול להיות שבחלוף שנה כמעט אין תוכניות מובנות ליום שנצא מהסגר?"
4 צפייה בגלריה
ברביבאי: "לא יכולנו לנהל מערכת חינוך בדרך אחרת?"
ברביבאי: "לא יכולנו לנהל מערכת חינוך בדרך אחרת?"
ברביבאי: "לא יכולנו לנהל מערכת חינוך בדרך אחרת?"
- המומחים אומרים שזו לא המגפה שהכרנו, היא השתנתה
"מאה אחוז. אני יודעת שיש מוטציות ויש לכך משמעויות. איפה מיטב המומחים גם בהיבטי חינוך? מה יודע ראש ממשלה ושר חינוך יותר ממנהלת בית ספר איך לנהל באזור שלה, בהתייחס לכך שהיא מכירה את צורכי התלמידים שלה? מה יודע ראש ממשלה יותר ממנהל בית חולים שהרעיב והזניח? מה יודע רה"מ יותר מאשר איש עסקים שאומר שיקיים את ההנחיות ורק שיתנו לו להתקיים?", שאלה ברביבאי. "הפגיעה הזאת בכל תחומי חיינו לא יכולה להימשך. כממשלה שפויה היינו מצמצמים את היקף השרים שיוכלו לעבוד. הייתי במטה הכללי, אני יודעת איך הדברים עובדים, יוצרים בסיס נתונים שאפשר להסיק ממנו מסקנות, לומדים מלקחים ומייצרים תוכנית הבראה שפויה למדינה הזאת. אי אפשר אחרת, אי אפשר".
- צריך לתעדף את החינוך והכלכלה על חשבון בריאות הציבור?
"יש לי שלוש נכדות. ראיתי את הנכדה שלי, כמעט בת 9, ושאלתי אותה מה שלומה, ואיך היא מתמודדת אחרי חודש וחצי שלא ראיתי אותה. הסתכלתי לה בעיניים ושאלתי את עצמי: האם במדינה מתוקנת לא יכולנו לנהל מערכת חינוך בדרך אחרת שבה יש קפסולות? מה נעשה ברמה המקומית כדי לקבל סמכויות ואחריות? הכל נעשה אצלנו בדיליי. אין תהליך הפקת לקחים בשום פרמטר, והאזרחים הם אלה שמשלמים את המחיר".
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"עושים ככל שניתן, וכנראה שזה לא מספיק". פרופ' לוי
(צילום: שמוליק דודפור )
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שנכח בראיון, ציין כי "אני חושב שהדברים מנוהלים, אי אפשר להילחם במגפה הזו בלי ניהול. היא מתעתעת בנו, ולפתע פתאום הגיחה המוטציה הבריטית, המוטציה הדרום אפריקנית ומוטציות אחרות שאנחנו יודעים שהם חלק מהמחלה הנגיפית במגפה עולמית. אבל אנחנו כן מנהלים את ההתמודדות ואת הדרך שאיתה מטפלים בחולים. אנחנו לא יכולים לקרוא למצב של עומס קשה, טיפול קשה".
לוי התעקש כי "ההלוויות שאנו רואים וההתקהלויות האלה, זה חוסר אחריות. צריך להוקיע זאת מכל וכל, למנוע את זה. עושים ככל שניתן, וכנראה שזה לא מספיק. ככל שמנסים לאכוף כנראה קשה לאכוף, המשטרה עושה מאמצים רבים, אבל האכיפה הזו צריכה להתחיל באחריות של כל אחד מאיתנו ושל מנהיגי העדה. לצערי זה לא קורה כשאנו רואים את הדברים הללו, זו לא עדות לאי-ניהול".
ברביבאי השיבה לו כי הקורונה מנוהלת בצורה פוליטית ואמרה: "במקום שבו האכיפה היא כל כך סלקטיבית משום שיש מי שנתון ללחץ פוליטי כל כך גדול להישרדות שלו, ועובדה שהוא היום בבית משפט, שלא ידברו איתי על ניהול מוצלח. באמת, מדובר בחיי אדם".