יומיים אחרי ההפסד בבחירות הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על שינוי בממשל שלו: טראמפ אמר שהוא פיטר את מזכיר ההגנה שלו, מרק אספר, כמה ימים אחרי שפורסם שאספר הכין מכתב התפטרות.
טראמפ מינה את אספר לתפקיד בשנה שעברה. השניים היו מסוכסכים במשך תקופה ארוכה. רשת NBC דיווחה בשבוע שעבר שעל פי בכירים במערכת הביטחון אספר החליט להתפטר לאחר שכבר זמן רב הציפייה היא שהוא יהיה אחד הבכירים שיפוטרו לאחר הבחירות. לאור ההפסד של טראמפ לג'ו ביידן אספר אמור היה לסיים את תפקידו בקרוב אך טראמפ, שטוען שהוא ניצח בבחירות ושבכוונתו לנהל מאבק משפטי, החליט להדיח אותו כבר עכשיו.
"אם סופרים רק קולות חוקיים - אני מנצח"
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מרק אספר
דונלד טראמפ מרק אספר
דונלד טראמפ ומרק אספר
(צילום: רויטרס , AP)
בתחילת חודש יוני, בזמן המהומות ברחבי ארה"ב אחרי רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, הביע אספר התנגדות לעמדתו של טראמפ - שרצה לשלוח חיילים לרחובות. אספר אמר שמבחינתו לשלוח חיילים שידכאו את ההפגנות צריך להיות מוצא אחרון.
"שימוש בחיילים בשירות סדיר כדי לאכוף את החוק צריך להיות מוצא אחרון, ורק במצבים דחופים וקשים ביותר. אנחנו לא נמצאים באחד המצבים האלה כרגע", הדגיש מזכיר ההגנה בתדריך בפנטגון. גורמים אמריקנים אמרו לרויטרס שבין טראמפ למזכיר ההגנה המודח שלו הייתה גם מחלוקת על היחס לחברות בברית נאט"ו.
טראמפ ומזכיר ההגנה שלו התעמתו כשאספר אמר שהוא לא פוסל את האפשרות להחליף שמות של בסיסים שקרויים על שמם של גנרלים מצבא הקונפדרציה. טראמפ התעקש שהשמות לא יוחלפו.

חמישה שרי הגנה בארבע שנים

בציוץ בטוויטר הודיע טראמפ שמי שיחליף את אספר בתפקיד יהיה כריסטופר מילר, ראש המרכז הלאומי ללוחמה בטרור. הוא ייכנס לתפקידו מיד. טראמפ, שמסרב לקבל את תוצאות הבחירות, אמור לפנות את הבית הלבן עד 20 בינואר - יום ההשבעה של ג'ו ביידן.
"מרק אספר פוטר", כתב טראמפ בטוויטר. "אני שמח להודיע שכריסטופר מילר המוערך, ראש המרכז הלאומי ללוחמה בטרור (שאושר פה אחד על ידי הסנאט) יהיה מרגע זה מזכיר ההגנה בפועל".
אחרי שג'יימס מאטיס עזב את התפקיד בינואר 2019 פטריק שנהאן, ריצ'רד ספנסר ואספר כיהנו כמזכירי ההגנה בפועל עד שמינויו של אספר אושר בסנאט. מילר יהיה שר ההגנה החמישי של טראמפ. לשם השוואה, לברק אובמה היו ארבעה שרי הגנה ולג'ורג' בוש הבן שניים בלבד. אובמה ובוש כיהנו בתפקיד שמונה שנים.