2 צפייה בגלריה
משה איבגי
משה איבגי
איבגי בבית המשפט, לפני חודש
(צילום: שרון צור)
השחקן משה איבגי, שהורשע בעבירות מין ונדון לחצי שנת עבודות שירות, מערער על הרשעתו ועל גזר הדין. סנגורו הגיש הבוקר (ראשון) את הערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה. בשבוע שעבר אישרה הפרקליטות כי גם היא מתכוונת לערער הן על זיכויו של איבגי מכמה סעיפים בכתב האישום, והן על גזר הדין המקל. מלכתחילה דרשה המדינה מאסר בפועל של יותר משנה.
כתב האישום שהוגש נגד איבגי לבית המשפט השלום בחיפה בשנת 2018 כלל חמישה סעיפים של מעשים מגונים והטרדות מיניות כלפי ארבע נשים, שעם חלקן עבד איבגי בשנים שקדמו לחקירה. הדיונים בתיק התקיימו בדלתיים סגורות. בחודש ינואר השנה זוכה איבגי משלושה מהמקרים אך הורשע בשני סעיפים של מעשה מגונה כלפי אחת המתלוננות. המדינה דרשה מאסר של 15 חודשים, אולם לפני חודש קבע השופט כי איבגי ירצה רק שישה חודשי מאסר, שיומרו לעבודות שירות.
עצומת נשים נגד משה איבגי
(צילום: שחר גולדשטיין)

בהודעת הערעור היום מבקש הסנגור, עו"ד מיכאל כרמל, להציג ראיות חדשות שלדבריו נאספו מאז מתן גזר הדין. לדבריו, ייתכן ויבקש שבית המשפט המחוזי יורה לבית משפט השלום לשמוע מחדש חלק מהעדויות בתיק, ובהן את עדותה של המתלוננת שבמעשים כלפיה הורשע איבגי.
כמו כן הוא מבקש לשמוע שוב את עדותו של התסריטאי רשף לוי, שהיה עד מטעם התביעה. לדברי עו"ד כרמל, בראיונות לכלי התקשורת אחרי מתן גזר הדין אמר לוי דברים שונים מאלה שאמר בבית המשפט. הסנגור פנה למשטרה, ובעקבות זאת זומן לוי לחקירה. בהודעת הערעור מציין הסנגור כי טרם קיבל את ממצאי החקירה הזו.
בגזר הדין כתב השופט זיו אריאלי כי "מעשי הנאשם פגעו בביטחונה של המתלוננת א' ובאוטונומיה שלה על גופה. הם פגעו בזכותה של א' להסתובב במקום עבודתה כשהיא חופשיה מידיים שנשלחות לעבר גופה, ממגע שאינו ברצונה או בהסכמתה ומהערות מיניות מבזות".
עוד הוא כתב כי "זכותו של כל אדם להתהלך במרחב הציבורי ובמקום העבודה ולהתלבש כרצונו. לבוש הנראה בעיני אחרים כ'חושפני' או 'פרובוקטיבי' אינו בגדר הזמנה למגע". הוא הוסיף כי לבוש כזה אינו מצדיק גם הערות פוגעניות, וציין כי "אין בו כדי 'לסמן' את המתלבש כ'אובייקט מיני'". עוד כתב: "זכותו של כל אדם - גבר או אישה - לסמן לעצמו את גבולות מיניותו, מבלי שגבולות אלו יביאו עליו 'התבדחויות' ו'הצעות' מצדם של אחרים, שיש בהן כדי לבזות אותו, להציגו באופן נלעג, או להחפיץ אותו".
איבגי בן ה-66 נחשב לפני הפרשה לאחד מהשחקנים הגדולים בישראל. הוא שיחק בשלל סרטי קולנוע, כמו "חולה אהבה בשיכון ג'", "מתחת לאף", "אדון ליאון", "לצוד פילים", "מטאליק בלוז", "המוסד", בסדרות טלוויזיה רבות כמו "הבורר", "השוטר הטוב", "זגורי אימפריה", וגם כיכב בתיאטראות, בין היתר בחיפה ובגשר. עם התפוצצות הפרשה בתחילת 2016 הודיע איבגי על פרישה זמנית ממשחק.