2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
חשש מהווריאנט הדרום אפריקני. פייזר
(צילום: רויטרס)
מספר הנוגדנים המנטרלים נמוך משמעותית, אבל כנראה בכל זאת תהיה הגנה מפני הקורונה: מחקר חדש העלה חשש שהמוטציה הדרום-אפריקנית תפחית משמעותית את רמת הנוגדנים המנטרלים אצל המתחסנים בחיסון פייזר, החיסון שניתן בישראל. ראש צוות החוקרים העריך כי החיסון של פייזר עדיין מגן מפני הווריאנט הדרום-אפריקני, אבל בינתיים אין ודאות אם הוא אכן יעיל נגד מוטציה זו.
במחקר, שפורסם אמש (ד') ונערך בשיתוף פעולה של פייזר ושל אוניברסיטת טקסס, יצרו במעבדה נגיף המכיל את המוטציה הדרום-אפריקנית וחשפו אותו לדגימות דם מ-15 אנשים מחוסנים בשתי מנות. במקרה של המוטציה הדרום-אפריקנית מספר הנוגדנים המנטרלים פחת בשני שליש, אבל ככל הנראה עדיין מספיק כדי לנטרל את הנגיף.
"אנחנו אמנם לא יודעים מה הרמה שנדרשת להגנה מפני הדבקה בקורונה או על מנת לא לחלות בנגיף, אבל הניסיון שלנו עם חיסונים אחרים הראה שככל הנראה החיסון של פייזר מעניק מספיק הגנה אל מול המוטציה החדשה", אמר ל-CNN סקוט ויבר, מחבר המחקר. הוא ציין כי הירידה של שני שליש אינה נחשבת לגדולה בהשוואה לחיסונים מול מוטציות של נגיפים אחרים.
2 צפייה בגלריה
הזרקה זריקה חיסון נגד קורונה של פייזר ב וושינגטון די.סי ב ארה"ב
הזרקה זריקה חיסון נגד קורונה של פייזר ב וושינגטון די.סי ב ארה"ב
חוסר בהירות באשר ליעילות החיסונים נגד המוטציות
(צילום: AFP)
בפייזר אמרו כי אין עדות בחיים האמיתיים שהחיסון לא מגן מפני המוטציה. "עם זאת, אנחנו לוקחים את הצעדים הנדרשים במטרה לפתח ולקבל אישור לחיסון משודרג", הודיעו.
משרד הבריאות הודיע בתחילת השבוע כי אותרו 14 מקרים נוספים של מאומתים בווראינט הדרום אפריקני, כשאחד מהם חלה בעבר בקורונה ונדבק שוב. עד כה אותרו בישראל 44 מאומתים לזן זה של הנגיף. כמו כן, נמצאו 124 מגעים מאומתים שלהם ב-36 שרשראות הדבקה.
בתחילת חודש ינואר פייזר פרסמה מחקר ולפיו החיסונים מעניקים הגנה הן מהמוטציה הבריטית והן מהמוטציה הדרום-אפריקנית. למוטציות אלו שינוי קטן במיקום חלבון ה"ספייק" שעוטף את הנגיף, ולפי ההערכה שינוי זה הוא שגורם לכך שהן יכולות להתפשט בקלות רבה יותר מאשר הזן המקורי שלו. עם זאת, בפייזר הדגישו כי מדובר במחקר ראשוני בלבד.