איש האופוזיציה אלכסיי נבלני, שכלוא במושבת עונשין ברוסיה ושובת רעב כבר ימים ארוכים, פונה לבית חולים לאסירים במדינה - על רקע הדיווחים שלפיהם חלה הידרדרות במצבו. כך הודיע הבוקר (ב') שירות בתי הסוהר הפדרלי ברוסיה, אף שטען כי בניגוד לאזהרות של מקורביו, מצבו של נבלני "משביע רצון". עוד נמסר כי נבלני הסכים לקבל כעת ויטמינים, וכי הוא נבדק באופן יום-יומי על ידי רופא. שירות בתי הסוהר ציין כי בית החולים שאליו הועבר נבלני נמצא במושבת עונשין אחרת, בעיר ולדימיר, כ-180 ק"מ מזרחית למוסקבה.
2 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
נבלני בתמונה מהכלא, ומושבת העונשין שבה היה כלוא עד עתה
(צילום: רויטרס)

הודעת השלטונות ברוסיה מגיעה על רקע התרעומת הבינלאומית סביב היחס שניתן בכלא ליריבו הגדול של הנשיא ולדימיר פוטין. נבלני בן ה-44 שובת רעב מאז 31 במרץ, במחאה על סירובם לטענתו של השלטונות בכלא לספק לו טיפול רפואי נאות בעקבות כאבים עזים בגב ואבדן התחושה ברגליים.
שלשום הודיע רופאו האישי של נבלני כי מנתוני בדיקותיו שהגיעו לידיו עולה שהוא "עלול למות בכל רגע". הרופא, ירוסלב אשיקמין, הזהיר כי נבלני סובל מרמות גבוהות של אשלגן בגופו, כאלו שעלולות לגרום לדום לב. עוד אמר כי נבלני סובל מרמות גבוהות של קריאטינין, המעידות על בעיות בתפקוד הכליות.
מושבת העונשין שבה כלוא נבלני
(צילום: רויטרס)

שעה קלה לפני הודעת הרשויות על פינויו של נבלני לבית החולים, אחת מבעלות בריתו באופוזיציה הרוסית אמרה כי היא צופה "חדשות רעות" בנוגע למצבו בהמשך היום, אחרי שעורכי דינו יורשו לראות אותו. "אנחנו לא יודעים מה קרה לו במהלך סוף השבוע בגלל שעורכי הדין לא הורשו לבקר אותו אז. אני מקווה שנקבל חדשות כלשהן, אבל חוששת מאוד שנקבל חדשות רעות", אמרה ליובוב סובול לתחנת רדיו מקומית. "אני לא חושבת שיש תקווה שנקבל חדשות טובות על מצב בריאותו היום. אני חושבת שהמצב שלו מאוד קרוב לקריטי, שהוא מאוד חמור. 20 ימים של שביתת רעב - זה המון".
אתמול הכריזו תומכי נבלני על יום הפגנות ביום רביעי הקרוב במוסקבה ובסנט פטרסבורג, באותו היום שבו צפוי פוטין לשאת את נאומו השנתי לאומה. הם הבטיחו כי המחאה שבה הם מתכוונים לפתוח תהיה אחת הארוכות בתולדות רוסיה המודרנית. בהפגנות דומות למען נבלני שנערכו בינואר השנה עצרה משטרת רוסיה יותר מ-10,000 בני אדם.
2 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני רוסיה
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני רוסיה
נבלני ורעייתו יוליה. שרד התנקשות וחזר בכל זאת לארצו - למרות עונש המאסר נגדו
(צילום: AP)
נבלני, נזכיר, הוא עורך דין שהקדיש בשנים האחרונות את כל מרצו לחשיפת שחיתויות-לכאורה של האליטה הרוסית, בכלל זה של פוטין ובכירי ממשל המקורבים אליו. הוא עמד לדין פעמים רבות, ובינואר השנה, אחרי שהתאושש בגרמניה מניסיון ההתנקשות המיוחס לקרמלין, החליט לשוב לרוסיה אף שידע שעונש מאסר תלוי ועומד נגדו שם.
הדיווחים על הידרדרות במצבו של איש האופוזיציה הכלוא עוררו כאמור תגובות נזעמות בעולם, ואזהרות מצד המערב שרוסיה תישא בהשלכות במקרה שבו נבלני ימות. היום צפויים שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי לדון במצבו בפגישתם, שתוכננה מראש.
לקראת הדיון שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר כי המצב של נבלני "מדאיג מאוד", והוסיף שרוסיה חייבת לספק לו טיפול ראוי. "האחריות על בריאותו של נבלני נתונה בידי הרשויות הרוסיות", הדגיש. אתמול נשמעה אזהרה חריפה אף יותר מהבית הלבן. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן אמר לרשת CNN כי הממשל האמריקני הבהיר לרוסיה שאם נבלני ימות בכלא "יהיו לכך השלכות".