ישראל כץ: יירו טיל במכוון? הראש של סינוואר יהיה על השולחן
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

שר האוצר ישראל כץ הכריז שחמאס הובס במבצע "שומר החומות" שהסתיים בהפסקת אש עם תנאים שלא פורסמו עד כה, אך הבהיר בריאיון שערך היום (שני) עם אולפן ynet כי מבחינתו ומבחינת רוב השרים - כל רקטה שתשוגר על-ידי חמאס, ארגונים סוררים או "מכת ברק" לילית, תוביל לכך ש"ראשו של יחיא סינוואר יהיה מונח על השולחן", כלשונו.
מבחינת כץ, שיקום נרחב וסיוע אזרחי לרצועת עזה יותנה בהחזרת שבויי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול והנעדרים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. השר אמר כי אמנם ישראל מאפשרת הכנסה של סיוע דחוף, אך מהלך נרחב יותר יתבצע אך ורק בתנאי שהשבויים והנעדרים יוחזרו.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר מסתובב חופשי בעזה. כץ: "אדם חיוור בחולצה מקומטת"
( צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
"אם חמאס היה יודע מה יקרה, הוא לא היה יורה על ירושלים"
(צילום: AFP)
למרות שסינוואר כבר נראה בפומבי ברחובות עזה, כץ טוען כי לא הובטחה לו שום חסינות מחיסול. "אם יורים ופוגעים בדרום - יהיה סיכול ממוקד של ראשי חמאס", איים. "הייתה הפסקת ירי מוסכמת וישראל עומדת בה, אבל הבהרתי שאם היא תופר - פגיעה בדרום מבחינתנו היא כמו פגיעה בירושלים ובתל אביב. אנחנו לא נקבל את החלוקה שחמאס רוצה לעשות", אמר השר.
כץ, חבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אומר כי חמאס הוכה קשות במערכה. "אם הוא היה יודע מה יקרה - הוא לא היה פותח בירי על ירושלים", טען כץ. "חמאס הופתע, צה"ל הכין תוכנית במשך שנים ועקבתי אחריה כבר בכמה ממשלות. הכל בוצע בצורה דקדקנית ומעבר לזה".
כשנשאל מדוע סינוואר לא חשש לצאת מהבונקר תיאר כץ את מנהיג חמאס ברצועה כ"אדם חיוור בחולצה מקומטת", אך הדגיש: "הוא יוצא, אבל צריך להבין שהוא לא סלאח א-דין שניצח את האימפריה הנוצרית ושחרר את ירושלים. הוא הוביל לדעתי לתבוסה הקשה ביותר מבחינת עוצמת המכה. בגלל שהמכות היו מדויקות - אז יש פחות נזק בקרב אזרחים", אמר כץ למרות שעשרות נשים וילדים נהרגו בהפצצות. "חמאס נפגע ביכולת הייצור של הטילים, במנהרות התת-קרקעיות, בפיתוחים הימיים והאוויריים שלו, בהרס רבי-קומות ומפקדי הארגון. אלה מכות שלא נתנו מעולם. קבענו כללים חדשים, וחמאס ייאלץ לפעול תחתם".
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"יירו על שדרות? ראשו של סינוואר יהיה מונח על השולחן". ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
שר האוצר הדף את הביקורת של כמה משרי הקבינט שלא התרצו מתוצאות המבצע, ואמר כי בדיונים הפגינו הערכה רבה מאוד לרמטכ"ל כוכבי, לקציני הצבא ולראש השב"כ נדב ארגמן. כץ שיבח גם את המשטרה שהתמודדה עם ההתפרעויות ברחבי הארץ ואמר שיש להמשיך במאמצים יחד עם שב"כ ורשויות המס כדי לבער את הפשיעה בחברה הערבית ולנתק אותה מההקצנה הדתית והלאומנות. "המטרות הושגו", אמר השר, "אבל הפסקת האש הזאת היא מותנית בשקט בדרום, ואנחנו לא נהסס". כץ ציין כי העורף הישראלי שילם מחיר כבד ו"עמד בגבורה גם בתל אביב וגם בכל הארץ והדגיש: "אם יהיה ירי על שדרות - זה לא ימנע את עריפת ראשי מפקדי חמאס".

"להקים ממשלת חירום לשנה-שנה וחצי"

כץ נשאל גם על המגעים להקמת ממשלה בניסיון להימנע ממערכת בחירות חמישית, והודה שהוא לא מעורב במשא ומתן. "אני מניח שבחנו אפשרות של שיתוף פעולה עם בנט, ובחנו גם גיבוש של גוש של 59 חברי כנסת. אם לא יצליחו - תהיה רשת ביטחון לימינה במסגרת רשימת הליכוד במינון כזה או אחר", אמר שר האוצר. למרות סירובו של סער להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, כץ אמר כי "אם האלטרנטיבה תהיה ממשלת ימין או בחירות, אני מניח שיבואו עוד חברי כנסת או עוד מפלגות כדי לאשר את הקמת הממשלה".
כץ קרא לפוליטיקאים להתעלות על הקשיים ולהתלכד לממשלת חירום של שנה-שנה וחצי. "נטפל בדברים, אם ירצו אחרי זה נלך לבחירות", אמר. "יש כאן רגע קריטי מבחינה כלכלית שעלול לסכן את ההישגים הגבוהים, ויש כאן רגע קריטי מבחינה ביטחונית שהחמאס בעזה זה רק המבוא לאיומים האיראניים".
5 צפייה בגלריה
הצהרה מפלגת ימינה
הצהרה מפלגת ימינה
כץ: תומך בשריון בנט ושקד בליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על ההצעה לאנשי ימינה בעניין שריונים ברשימת הליכוד אמר כץ שהיה שותף למהלך שבו פנו למרכז הליכוד כדי להסמיך את מזכירות המפלגה לשלב אותם ברשימה כדי לשמור על השלטון. "אני מתחייב שאם ההסכם יהיה ברוח הדברים שהובאו - אפעל לשכנע את החברים ואני בטוח שגם הם ישתכנעו לתמוך. זה כמו שעשינו עם משה כחלון ובמקרים אחרים בעבר", אמר כץ. "אם הם יבואו איתנו ורוצים ודאות ורשת ביטחון - זה דבר סביר והליכוד יוכל לעמוד בדבר הזה".
כץ תקף את מתנגדי נתניהו שפועלים להקים ממשלה חלופית, ואמר כי תומכי המפלגות הערביות תומכים גם בחמאס. "אי אפשר להפריד בין הדברים. הודלק זרקור חד מאוד לעבר המציאות, ומי שעוד היה לו ספק שאסור להישען עליהם בהקמת ממשלה קיבל את התשובה". עם זאת, על המגעים עם רע"מ של מנסור עבאס טען שהוא התנגד להם ולא יודע מה הייתה התכלית שלהם.
למרות הקשיים בהקמת ממשלת ימין, כץ העריך שיבואו מפלגות נוספות ש"יקבלו מקום מכובד כדי להקים ממשלת חירום שדרושה בעת הזאת. הצעת הרוטציה לבנט כבר פחות רלוונטית לדבריו, אך הוא מדגיש שהפריטטיות והרוטציה שהוסכמו בממשלה הקודמת לא היו טובות. "זה לא אפשר לתפקד, אני אומר את זה כשר אוצר. זה לא אפשר לי להעביר את התקציב".
- זה לא מה שלא אפשר לך להעביר תקציב, לא רציתם להעביר תקציב. "כשרצינו חד-צדדי אז גנץ לא הסכים, ונתניהו לא הסכים לדו-צדדי", אמר כץ. "גם שמיר ופרס עשו ממשלת אחדות שהייתה מבוססת על הבנות ולא על חקיקה מהסוג הזה", אמר. "אני אגב בעד ממשלת חירום רחבה, לשבור מחיצות ולטפל באתגרים הביטחוניים שיילכו ויחריפו מול איראן והגרורות שלה באזור. גם באתגרים הכלכליים, הגיע הזמן להעביר תקציב". כץ טען שהתנהל בצורה "יוצאת דופן" והצליח לתמרן עם תקציבים המשכיים. "עכשיו נידרש להרחיב פתרונות למיגון מעבר לטווח שבעת הקילומטרים מעזה: לאשקלון, אשדוד, נתיבות ולעוד מקומות, גם נצטרך למלא את המאגרים של צה"ל מחדש. זה עולה הרבה כסף ואני עובד בלמצוא את הפתרונות".
5 צפייה בגלריה
מיגונית באשקלון
מיגונית באשקלון
"מבטיח לגבש החלטה על מיגון אשקלון". מקלט ציבורי באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)
- אתה מבטיח שבסבב הבא אשקלון תהיה ממוגנת? "במשך 20-15 שנים הדברים לא נעשו. אני מבטיח להתחיל אותם ולגבש החלטה", השיב כץ.
- מי היה בשלטון במשך 12 מתוך 15 השנים האחרונות? "אני נמצא שנה ומבטיח לגבש החלטה שבמסגרתה יינתנו פתרונות ויקבע מתווה. אגב, לא רק בדרום, גם באזור הצפון. אני חושב שהוכח שהמיגון מציל חיים בטווח מסוים", אמר כץ. "אין מצב שאנשים יהיו חשופים וללא מיגון בטווחים האלה. צריך הרבה כסף ואחריות מצד הנבחרים".
קודם לכן התייחס כץ לפסיקה של בג"ץ על קידום פשרת האוזר, ואמר שאין לו ספק שהתשובה לכך צריכה להיות פסקת התגברות ש"תחזיר את האיזון בין הדברים", כלשונו. "ברור לי שאם שופטי בג"ץ היו בכובע של חברי כנסת ושרים, הם היו מבינים את הנחיצות. הפסיקה שלהם שגויה". כץ סירב להשתמש במינוחים של יו"ר הכנסת שטען להפיכה שלטונית ואמר: "אני משתמש במינוחים שלי. אני אומר שמה שנעשה זה לא בסדר, וחייבים להחזיר את האיזון. אגב, היועץ המשפטי לממשלה, המשנים שלו והייעוץ המשפטי של הכנסת אישרו את החקיקה"