אב לילד אלרגי על משמעות היעדר תקצוב הסייעות

עקב היעדר תקצוב ייעודי לסייעות צמודות, גם השנה כ-640 פעוטות אלרגנים עלולים לא לפתוח את שנת הלימודים במסגרות חינוך לגיל הרך.
בשנים האחרונות מימן משרד העבודה והרווחה סייעות ליווי לילדים שעל פי הגדרות משרד הבריאות סובלים מאלרגיה מסכנת חיים, ללא קשר למצב הכלכלי של הוריהם. על פי גורמים במשרד היה מדובר בהסדר זמני שהוארך פעמיים כדי לא לפגוע במשפחות. התקציב עבור הסייעות נגרע משירותי רווחה אחרים המיועדים לילדי רווחה, אבל ברקע משבר הקורונה מבקשים במשרד הרווחה לשים לזה סוף ולקבל מהאוצר תקציב ייעודי עבור הסייעות.
בשנה האחרונה דנו משרד העבודה והרווחה ומשרד האוצר על מנת לפתור אחת ולתמיד את הסוגייה התקציבית ולהשוות בין הילדים עם אלרגיות מסכנות חיים שמטופלים על ידי משרד העבודה והרווחה (עד גיל 3), לאלו שמטופלים על ידי משרד החינוך (מגיל 3 ומעלה) שמתוקצבים באופן נפרד.
גורמים במשרד הרווחה מסרו כי לקראת החזרה ללימודים הם התריעו בדיונים פנימיים על כך שעקב היעדר תקציב - שירות הסייעות יסופק רק לילדים שמשפחותיהם מוכרות במחלקות לשירותים חברתיים. גם מרכז השלטון המקומי הודיע שאין בכוונת הרשויות המקומיות להמשיך ולממן את חלקן בתקצוב הסייעות.
1 צפייה בגלריה
פגיעה בילדים האלרגניים
פגיעה בילדים האלרגניים
לירן ועידן כהן. "בנס הזרקתי לו בזמן"
(צילום: יובל חן)
לירן כהן מראש העין, אבא של עידו בן השנתיים הסובל מאלרגיה לחלב, אמר: "זאת שנה שנייה שאנחנו נמצאים במאבק הזה. שנת הלימודים נפתחת עוד שבועיים ואנחנו לא יודעים אם יש לנו מסגרת לילד. אם אין סייעת - המעונות לא מוכנים לקבל את הילדים. בכל שנה אנחנו נלחמים שתהיה לנו סייעת שנמצאת על תקן של שעתיים בלבד בגן, שזה אבסורד כי הילד שלי לא אלרגי לשעתיים ביום. ההיגיון הבריא אומר שסייעת צריכה להיות שם כל עוד הילד שם, בטח בגילאים האלה שבו שמים כל דבר בפה. כרגע אנחנו מבקשים לכל הפחות שימשיכו את מה שהיה כל השנים - שעתיים ביום שמוגדרות לזמני ארוחות כדי לוודא שהילד לא נחשף למזון שאליו הוא אלרגי.
"אם הוא נשאר בבית גם אחד מאיתנו יצטרך לוותר על עבודתו ולהישאר איתו בבית. אם הוא לא ילך למעון לא נוכל לעבוד. זה לא מותרות. זה חיים. בשנה שעברה ב-9:00 בבוקר התקשרו אליי מהגן והודיעו שלילד יש פריחה מכיוון שהכניס לפה גבינה שנפלה על הרצפה. במקרה הייתי באזור, ובנס הזרקתי לו בזמן תרופה נגד אלרגיה. אם לא הייתי שם הוא יכול היה להיכנס לשוק אנפילקטי, חנק".
מעמותת יה"ל לאלרגיות מזון נמסר: "הסיוט הזה חייב להיפסק. אי אפשר להעמיד אותנו כל שנה, רגע לפני שנת הלימודים, במציאות שבה אנחנו צריכים במקרה הטוב להישאר בבית עם הילדים ולא לצאת לעבודה ובמקרה הרע, לשים אותם במסגרת, ללא השגחה, תוך סיכון החיים שלהם. המדינה מתנערת, באופן שיטתי, מהילדים האלרגים".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "לא ייתכן שילדים עם אלרגיות מסכנות חיים יפלו כבני ערובה בתוך מאבקים תקציביים ופוליטיים. עם או ללא תקציב מדינה - אנו דורשים את התקציב הנדרש עבורם מהאוצר לאלתר".
משרד האוצר: "בשל היעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2020, פועלת הממשלה בהתאם לחוק יסודות התקציב. עד כה הנושא תוקצב עבור ילדים שמשפחותיהם מוכרות במחלקות הרווחה, וזאת בהתאם להחלטת משרד העבודה והרווחה ומתוך תקציבו. מאחר שסוגיה זו אינה מתוקצבת בתקציב המדינה, וככל שיש צורך בהרחבת התוכנית, הנושא יידון במסגרת סדר העדיפויות של משרד הרווחה והממשלה במסגרת דיונים התקציב הקרובים".