2 צפייה בגלריה
נעה פיין והמטבע
נעה פיין והמטבע
המטבע שמצאה נעה במצדה
(צילום: צבי פיין)
כשנעה פיין בת ה-10 התעוררה בארבע לפנות בוקר כדי לעלות עם משפחתה למצדה לפני שבועיים, היא לא ציפתה לגלות ממצא ארכיאולוגי חדש. יותר ממיליון איש מבקרים מדי שנה במצדה, האתר הפופולרי ביותר בישראל, כך שהסיכויים לראות משהו שמיליוני מבקרים אחרים לא ראו הוא אפסי, אך במהלך הביקור המשפחתי מצאה נעה מטבע מלפני אלפיים שנה, ככל הנראה מתקופת המרד הגדול.
"רצינו לעשות טיול זריחה, אז ישנו בערד, התעוררנו מוקדם בבוקר ועלינו בשביל הסוללה עד להר", מספר אביה של נעה, צבי פיין. "התפללנו, אכלנו ארוחת בוקר והסתובבנו באתר". במהלך הביקור נחתך אחיה הקטן של נעה, ובזמן שהאב חבש אותו היא ואחותה שיחקו עם ערימת חרסים כשלפתע היא הבחינה באבן עגולה, ומיד זיהתה שמדובר במטבע עתיק.
"השתתפנו בעבר בפרויקט סינון העפר בעמק צורים ומצאנו שם מטבעות", מסביר פיין, "זיהינו את הכתב האשורי על המטבע ואת הדמיון למטבעות אחרות והזעקנו את מנהל התפעול של מצדה ומסרנו לו את המטבע". המטבע הועבר לניקיון ובדיקה של ארכיאולוגים וטרם הושלמו הבדיקות שיקבעו באיזו שנה בדיוק הוא הוטבע, אך כבר כעת ניתן לומר שמדובר במטבע מתקופת המרד הגדול.
"נעה מאד התרגשה, זה היה מיוחד ומפתיע, שמחנו מאד", אצבי. "זה מדהים שאלפיים שנה המטבע חיכה שמישהו ימצא אותו - וזו הייתה נעה".
2 צפייה בגלריה
נעה פיין והמטבע
נעה פיין והמטבע
נעה פיין והמטבע
(צילום: צבי פיין)
המרד הגדול הוא המרד הראשון של היהודים ברומאים, שהחל בשנת 66 לספירה והסתיים בשנים 74-73 לספירה. במשך חמש השנים הראשונות למרד, עד שנת 70 אז נחרב בית המקדש השני, הוטבעו מטבעות החירות בכתב עברי קדום. המטבעות היו סמל למרד ברומאים. בירושלים התגלו עד כה קרוב לאלף מטבעות כאלו, ובמצדה יותר מאלפיים. ככל שמדובר במטבע משנים יותר מאוחרות של המרד, מדובר בממצא יותר נדיר. כך למשל, רק 19 מבין כל המטבעות שהתגלו במצדה, היו מהשנה הרביעית למרד. החוקרים בודקים בימים אלו מאיזו שנה המטבע שמצאה נעה.
"עצם ההטבעה של מטבעות בשנה האחרונה של המרד היא כדי להשאיר חותמת לדורות הבאים, כי ברור שלא ישתמשו בכסף", סיפרה אורית בורטניק, ממונת תחום מורשת מחוז דרום ברשות הטבע והגנים. "זה מדהים שחתיכת מתכת שמכילה מספר נתונים יכולה לספר עולם ומלואו על נקודה בזמן שקשורה למרד הגדול וכשמצטמצמים למצדה הגדולה שנכנעה שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 73 לספירה, יש פה סיפור עוד יותר שווה ומעניין".
בורטניק שיבחה את בני משפחת פיין, שנהגו באחריות ומיד קראו לצוות האתר ומסרו את המטבע. אחרי תקופה ארוכה בה האתר היה סגור בגלל הקורונה, היא מקווה שמציאת המטבע תעורר את יצר הסקרנות של המטיילים.
"זו תקופה מוזרה, זה שקט שמחריש את האוזניים", מודה בורטניק. "מצדה רגילה לשאת כ-7,000 מבקרים ביום, זה כמו לעבור מ-100 ל-0 ביום אחד. זה משמח שאחרי הסגר הארוך משפחה הגיעה לביקור, וקיבלה פרס למצוא כזה מטבע".