לפיד באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)

יו"ר יש עתיד ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד העריך היום (שלישי) כי הבחירות יתקיימו בנובמבר ויעסקו במשבר הבריאותי-כלכלי. "אנחנו באסון כלכלי ובדרך להתמוטטות בחורף. מתווה החל"ת נוראי, נתניהו נכשל והכלכלה לא מנוהלת", אמר לפיד באולפן ynet.
לפיד אמר כי השלום עם איחוד האמירויות הוא "צעד טוב וחשוב לעם ישראל" ובירך את ראש הממשלה על המהלך, כמו גם על ביטולו או לפחות דחייתו של הסיפוח ביהודה ושומרון. "אמרתי כל הזמן שהסיפוח וכל צעד חד צדדי הוא רע".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפידבאולפן ynet
(צילום: דולב ג'ולי)
לפיד העריך כי הבחירות יתקיימו כבר בחודש נובמבר ואמר כי "הן יהיו על דבר אחד - המחלה ובעיקר הכלכלה". הוא הוסיף כי "אנחנו באסון כלכלי ובחורף הקרוב נהיה בהתמוטטות גמורה. אני יושב על המספרים, כשאתה רואה ירידה של יותר מ-20% בייצוא, כשאתה רואה ירידה של 31.6% בהשקעות - זה משק בהתפרקות וזה לא מטופל".
שר האוצר לשעבר תקף בחריפות את מתווה החל"ת וכינה אותו "אסון נוראי". לדבריו, "זה אומר לאנשים 'לכו הביתה ואל תעבדו, ולכו תדעו אם מקום העבודה הזה יחכה לכם כשתחזרו'. מדינת ישראל משלמת לאנשים כדי שלא יעבדו ולא יהיה להם מקום עבודה בחזרה, ובנוסף לזה מוציאים החוצה כוח אדם מיומן וצריך במקום זה לשכור כוח אדם לא מיומן. למרות שאנחנו ב21.4% אבטלה אנשים לא מוציאים עובדים מיומנים למקומות העבודה שלהם. אין כישלון כמו הכישלון של נתניהו בניהול הכלכלה".
(צילום: ערוץ הכנסת)
לפיד טען כי יש בעולם מודלים כלכליים טובים בהרבה, למשל בגרמניה. "מודל שעובד בכל מקום היום זה המודל הגרמני, שנותן למעסיקים לתת לאנשים לעבוד שעה, שעתיים או חמש ביום, ונותן להם את ההפרש כדי שישמרו כוח אדם מיומן במקום העבודה במקום לשלוח אותו הביתה. יש סיבה שהאבטלה בגרמניה היא פחות מ-4%, הרי הקורונה היא אותה קורונה פה ובגרמניה וחוקי הכלכלה עובדים אותו דבר. האבטלה באיחוד האירופי הוא 6.7% ופה 21.4%. למה? כי מתווה החל"ת הוא אסון והם ניהלו את זה לא נכון".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
"אין כישלון כמו הכישלון שלו בכלכלה". נתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אתה מבקר את ההתנהלות הכלכלית אבל יבואו מבקרייך ויגידו שאתה לא מבין כלום בכלכלה. נתניהו הוציא אותנו ממשבר בתחילת שנות האלפיים ומנהל את הכלכלה לא רע בשנים האחרונות. "הבלוף נחשף עכשיו. קודם כל אני שר האוצר האחרון שניהל משבר. כשנכנסתי לממשלה כשר אוצר היה בור תקציבי של 40 מיליארד שקל ואחר כך היה צוק איתן, מבצע צבאי של 50 יום. בתוך זה הורדתי את הגירעון ואת האבטלה והחזרתי את הצמיחה כי צריך לדעת לנהל משבר".
יו"ר יש עתיד תקף בחריפות את נתניהו, ואמר כי "הוא לא מנהל את המשבר והוא עסוק בפוליטיקה שלו ובמשפט שלו. הכלכלה לא מנוהלת, אתה רואה את התוצאות. עוד מעט יש מיליון מובטלים, אין שיפור בזה. יותר מ-30 אלף עסקים נסגרו השנה ועד סוף השנה ייסגרו 70 אלף עסקים".
עושה רושם, כאילו אתה בקמפיין. "לא, אני מודאג מהכלכלה".
(צילום: שחר גולדשטיין)

אתה מתמודד מול אדם שלפניי יומיים הביא שלום עם האמירויות, הסיר את הסיפוח מהשולחן. יותר מ-14 שנות ניסיון. על מה אתה רץ? איך אתה מנצח אותו? "על הכלכלה, הוא נכשל כישלון גמור בניהול הכלכלה בשעת משבר. אתה יודע מה, זה כישלון שנתניהו לפני שלוש או ארבע שנים לא היה נכשל בו. הוא איבד את יכולתו לנהל את המדינה כי הוא עסוק מדי במשפט שלו ובפוליטיקה שלו".
בן אדם שנכשל בניהול היה עושה שלום עם מדינה ערבית? "לא אמרתי שאין לו הצלחות, רק אמרתי שאין ביכולתו לנהל משבר כלכלי ובריאותי וזה מה שחשוב לישראל כרגע. אתה לא יכול לעמוד במסיבת עיתונאים ולשכנע אנשים שיש להם כסף, או לשכנע אנשים חולים שהם בריאים".
לפיד התייחס לאפשרות שישוב לשתף פעולה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ועם גורמים אחרים ואמר: "אני אשמח לשתף פעולה עם כל גורם שיכול לשנות את השלטון במדינת ישראל. הם רק צריכים לדעת דבר אחד - אני אוביל ויש עתיד-תלם היא המפלגה שתנהל את מערכת הבחירות".
בנט ימליץ על נתניהו? "אני מאוד מקווה שהם לא שוב ברגע האחרון יסתובבו וימליצו על נתניהו. הם מבינים שאסור להמליץ עליו ואני חושב שהם מבינים שהוא לא האיש הנכון להוביל את ישראל בעת הזו, אני מקווה שהם ימליצו עליי".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
"מקווה שימליץ עליי". בנט במליאת הכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
לפיד התייחס לפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות" על הסעיף הסמוי בהסכם השלום עם איחוד האמירויות, שאומר שהאמירויות תקבל נשק מתקדם כולל מטוסי F-35 ומל"טים מארה"ב. "זה מסוכן, זה מזכיר לכל אחד את פרשת הצוללות והעובדה שנתניהו אישר מכירה של צוללות למצרים בלי ששר הביטחון ידע", אמר לפיד.
לדבריו, "יש עקרון שתמיד הוביל את מערכת הביטחון הישראלית, שאנחנו צריכים לעשות הכול למנוע כניסת נשק מתקדם למזרח התיכון, כי הוא תמיד ייפול לידיים הלא נכונות. הסיבה שנתניהו לא עדכן את מערכת הבטחון היא כי הוא ידע שהיא תתנגד לעסקה וכי על פניו זה מסכן את ביטחון ישראל.
(צילום: שחר גולדשטיין)
אולי התפיסה הזו שמערכת הביטחון צריכה להחליט לא נכונה. הדרג המדיני, רה"מ, הם שמקבלים את ההחלטות, משלום ועד מלחמה. "לא דיברתי על להחליט, דיברתי על לשמוע. יש הליך מסודר שבו מקבלים חוות דעת. זה מסכן את ביטחון ישראל, אז למשרד הביטחון ולצה"ל אין מה להגיד? צה"ל אמר שהיתרון היחסי שלנו היא העובדה שלנו יש מטוסי F-35 ולאף אחד אחר במזרח התיכון אין. העיקרון הזה הופר וצה"ל לא הוזמן להביע את דעתו? איזה מין מנהל זה?".
יו"ר האופוזיציה אף עקץ את שר הביטחון גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, חבריו לשעבר למפלגה. "אתמול פורסם שעומר אדם הולך להופיע באיחוד האמירויות. לסגור הופעה של עומר אדם לוקח יומיים-שלושה כי הוא בחור מבוקש. יש אפשרות שעומר אדם ידע על ההסכם עם האמירויות לפני שר הביטחון ושר החוץ. תקלוט איפה אנחנו חיים. אני מניח שהם מצטערים שהם בממשלה עם אדם שלא אומר את האמת מהיום הראשון".