קצת יותר משבוע לפתיחת משפטו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בסנאט מדווחים היום (א') כלי תקשורת בארצות הברית כי חמישה עורכי דין שהיו אמורים לייצג את טראמפ פרשו מצוות ההגנה שלו. לפי הדיווחים, בין העוזבים גם באץ' באוורס ודברה ברבייר, שהובילו את צוות ההגנה. מקורות אומרים כי הם עזבו ב"החלטה משותפת" עם טראמפ, משום שסירבו להשתמש לצורך ההגנה עליו בטענותיו חסרות הבסיס שלו שהבחירות נגנבו ממנו בהונאה וזיופים.
טראמפ נפרד מהנשיאות: "נחזור בצורה כלשהי"
(צילום: רויטרס )

7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
עורכי הדין מהעבר לא רוצים לייצג אותו הפעם. טראמפ
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ג'ייק צ'נסלי בזמן מהומות הקפיטול, בתחילת החודש
(צילום: gettyimages)
לפי הדיווחים, שני עורכי דין נוספים, גרג האריס וג'וני גאסר, עזבו מאותה סיבה, ועורך הדין החמישי שעזב הוא ג'וש הווארד, שהצטרף לצוות רק לאחרונה. כעת לא ברור מי ייצג את טראמפ במשפט.
טראמפ, נזכיר, יהפוך בשבוע הבא לנשיא הראשון בהיסטוריה שעומד למשפט בסנאט בפעם השנייה, וגם לראשון שעומד למשפט אחרי שכהונתו כבר הסתיימה. הוא מואשם בסעיף של "הסתה למרידה" בגין חלקו במהומות הקפיטול: בית הנבחרים אישר את הסעיף בטענה שטראמפ, בדברים בוטים ושקרים שפיזר בנוגע לזיוף הבחירות, הסית את המוני המפגינים שבאו לעצרת שלו ליד הבית הלבן ב-6 בינואר לפרוץ לבניין הקונגרס בשעה שהמחוקקים התכנסו שם לאשר את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. במהומות מתו שישה בני אדם, והפורעים זרעו הרס בבניין, לב לבה של הדמוקרטיה האמריקנית.
7 צפייה בגלריה
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
טראמפ ורעייתו מלניה נוחתים בפלורידה ביום עזיבתם את הבית הלבן
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ההמונים פורצים לקפיטול ב-6 בינואר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
אחד הפורעים אחרי שפרץ ללשכתה של יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי
כדי להרשיע את טראמפ יצטרכו מתנגדיו לגייס רוב של שני שלישים מהסנאטורים, כלומר 67 מתוך 100 החברים. בסנאט יש כעת 50 רפובליקנים ו-50 דמוקרטים, ובהצבעה על עצם קיום המשפט בשבוע שעבר התברר שרק חמישה מהרפובליקנים עשויים להצטרף ל-50 הדמוקרטים, ולפיכך לא צפוי להימצא רוב להרשעה. אי-מציאת רוב כזה פירושה גם שהדמוקרטים לא יוכלו לקדם אחרי המשפט החלטה שתאסור על טראמפ לרוץ לנשיאות ב-2024, צעד שהוא שוקל בחיוב.
עיזבתם של חמשת עורכי הדין מעוררת אי-ודאות גדולה לקראת המשפט, משום שטראמפ התקשה מלכתחילה למצוא עורכי דין שיסכימו לייצג אותו במשפט הזה. שלל עורכי דין שייצגו אותו בעבר סירבו לייצג אותו הפעם, ואל באוורס הגיע טראמפ בתיווכו של הסנאטור לינדזי גרהאם מדרום קרוליינה, בעל ברית נאמן שלו בסנאט. באוורס הוא דמות מוכרת בחוגים משפטיים רפובליקניים, ובעבר ייצג פוליטיקאים רבים, בהם המושל לשעבר של דרום קרוליינה מארק סנפורד בהליך הדחה שקודם נגדו.

המתפרעים: עשינו מה שטראמפ אמר

בשבועיים האחרונים הסתמן כי עוד ועוד מתפרעים שפרצו לבניין הקפיטול ב-6 בינואר נוקטים קו הגנה שלפיו בפריצה לקונגרס בסך הכול נענו לקריאתו של טראמפ אליהם. זו טענה שיכולה מאוד לסייע לדמוקרטים לבסס את עמדתם שלפיה לטראמפ יש אחריות ישירה לאירועי האלימות בקפיטול.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
"השמאן של QAnon". צ'נסלי בתוך הקפיטול
(צילום: gettyimages)
בסוף השבוע התברר כי יש מי שמרחיק לכת אף יותר: עורך דינו של ג'ייק צ'נסלי, המפגין שהתפרסם בכל העולם אחרי שפרץ לגבעת הקפיטול כשלראשו קרניים וכובע פרווה וגופו מאופר בכבדות, הודיע כי הלקוח שלו מוכן להעיד במשפטו של טראמפ בסנאט. עורך הדין, אלברט ווטקינס, אמר שחשוב שהסנאטורים יוכלו לשמוע ישירות אדם שהוסת על-ידי טראמפ. לדבריו צ'נסלי "הוּלך שולל באופן נוראי" על-ידי טראמפ, וכעת חש נבגד אחרי שטראמפ לא העניק לו ולפורצים האחרים חנינה לפני שעזב את כס הנשיאות.
צ'נסלי זכה בעולם לכינוי "המפגין הוויקינג" בשל הקרניים שענד לראשו. הוא עצמו מעדיף את הכינוי "השמאן של QAnon", על שם תיאוריית הקונספירציה המופרעת שלפיה טראמפ נאבק ברשת של קניבלים בראשות הדמוקרטים, בהם ברק אובמה והילרי קלינטון. בשבוע וחצי האחרון, אחרי שבניגוד להבטחות הקונספירטורים טראמפ עזב את תפקידו מבלי לחולל "הפיכה מבפנים" ומבלי להוציא לפועל שורה של הוצאות להורג, מדווחים בארה"ב על התפכחות ושברון לב בקרב רבים ממאמיני QAnon, המבינים כי שיטו בהם.
תומך לשעבר של QAnon למנחה CNN: "חשבתי שאכלת ילדים"

בסוף השבוע עורר תדהמה סרטון שבו תומך לשעבר של QAnon הודה בפני מנחה CNN אנדרסון קופר כי בימים שבהם היה תומך התנועה האמין באמת ובתמים שקופר אוכל ילדים. לצורך תחקיר על התנועה שאל קופר את האיש, ג'יטרט ג'דג'ה: "האם באותה העת האמנת שדמוקרטים בכירים וסלבריטאים עובדים את השטן ושותים דם של ילדים?". ג'דג'ה, שעזב את התנועה ב-2019, השיב: "אנדרסון, חשבתי שאתה בעצמך עשית את זה. ואני רוצה להתנצל על כך בפניך עכשיו. אז אני מתנצל שחשבתי שאכלת תינוקות".