2 צפייה בגלריה
יום אל קודס יום ירושלים העולמי טהרן איראן
יום אל קודס יום ירושלים העולמי טהרן איראן
יום ירושלים באיראן ב-2019
(צילום: AP)
איראן החליטה לבטל את שורת ההפגנות והאירועים המסורתיים לרגל "יום ירושלים" עקב מגבלות הקורונה והזינוק במספרי החולים. זו השנה השנייה שהאירוע מבוטל בגלל המגפה.
"למרות שהנושא של פלסטין חיוני הכרזנו שלא נקיים את העצרות בהתחשב בגל הגדול של הנדבקים", אמר נוסראתוללה לוטפי, סגן ראש המועצה המתאמת של ארגון הפיתוח האיסלאמי שאחראי על האירוע. הוא הוסיף שהוחלט לבטל גם את העצרות הרכובות כפי שקרה ביום ניצחון המהפכה בפברואר האחרון.
אירועי "יום ירושלים הבינלאומי" מתרחשים מדי שנה באיראן ובמדינות נוספות ונועדו להבעת סולידריות עם העם הפלסטיני והתנגדות ל"כיבוש אדמות פלסטין" על ידי מה שהם מכנים "המשטר הציוני". האירוע כולל בדרך כלל הפגנות ועצרות רחוב באיראן, וכך גם במדינות מוסלמיות אחרות ובקרב חלק מערביי ישראל. גם מחוץ למזרח התיכון התקיימו בעבר מחאות יום ירושלים בבריטניה, בגרמניה, באוסטריה, בצרפת, בארצות הברית ועוד.
2 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ביום ירושלים ב-2019 מנהיג איראן
(צילום: AFP)
זו היא חלק ממורשתו של רוחאללה חומייני, שעמד בראש המהפכה באיראן ב-1979. היום מצוין מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן, שבו אנו נמצאים. בגלל ביטול האירועים ההמוניים, באיראן קראו לציבור לציין את היום הפעם על ידי אירועים וירטואליים.
איראן, מדינה שבה חיים יותר מ-80 מיליון בני אדם, מדווחת לאחרונה על זינוק במספרי הנדבקים בנגיף הקורונה. משרד הבריאות האיראני דיווח שלשום על כ-25,500 נדבקים חדשים אך לפי הערכות במערב המספרים האמיתיים גבוהים יותר. על פי הנתונים הרשמיים מאיראן, מאז פרוץ המגפה נדבקו במדינה בנגיף כ-2.3 מיליון בני אדם וכ-68 אלף מתו ממנו. רק 480 אלף איראנים קיבלו חיסון ראשון.
במהלך הצהרתו, לופטי גם הפנה אצבע מאשימה לישראל בנוגע לפיצוץ האחרון במתקן הגרעין בנתנז וגם האשים אותה בחיסולם של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ומדען הגרעין מוחסן פחריזדה. בנוסף, תקף גם הסכמי הנורמליזציה שחתמו איחוד האמירויות ובחריין עם ישראל. "מדובר בצעדים זדוניים של הכרה במשטר הציוני", אמר.
ביטול אירועי יום ירושלים מגיע ברקע השיחות הלא ישירות בווינה בין איראן לארצות הברית בנוגע לחזרה להסכם הגרעין. בשבוע האחרון דווח על התקדמות במגעים בין שני הצדדים, שנמצאים כעת בהפסקה לצורך התייעצויות. המשא ומתן צפוי להתחדש בשבוע הבא.