חבר האלקטורים יתכנס היום (יום ב') כדי לבחור רשמית בנשיא הבא של ארה"ב. בתום הספירה צפוי ג'ו ביידן לזכות ב-306 אלקטורים – יותר מ-270 הנדרשים בכדי לנצח – וטראמפ ב-232. ההצבעה בחבר האלקטורים היא הליך סמלי בעיקרו, אך הפעם הוא מעורר עניין רב יותר בשל טענותיו של טראמפ לזיופים וסירובו להכיר בתוצאות.
2 צפייה בגלריה
תמונות השנה בעולם של AFP ג'ו ביידן נאום ניצחון דלאוור
תמונות השנה בעולם של AFP ג'ו ביידן נאום ניצחון דלאוור
צפוי לזכות ב-306 אלקטורים. ביידן
(צילום: AFP)
חבר האלקטורים הוא הגוף שבידיו מופקדת באופן רשמי הסמכות לבחור את נשיא ארה"ב, כפי שהורו לו האזרחים האמריקנים בהצבעתם בקלפי. בגוף הזה חברים 538 "אלקטורים" (נציגי העם). לצורך ההצבעה הרשמית, האלקטורים בכל אחת מ-50 המדינות וממחוז קולומביה יקיימו כינוס משלהם. הם יצביעו באמצעות דף נייר ואחרי הספירה יחתמו על התוצאות וישלחו אותן לנשיא הסנאט.
אחרי שתושלם ההצבעה בחבר האלקטורים, השלב הבא בהליך הארוך של מינוי הנשיא הוא שליחת התוצאות לקונגרס. שני בתי הקונגרס יתכנסו ב-6 בינואר, ושם ייספרו הקולות ויאושרו. שבועיים בדיוק אחר כך אמורה להתקיים השבעתו של ביידן.
עורך דינו של טראמפ טוען לזיופים
(צילום: רויטרס)

ביידן מתכנן לשאת הלילה נאום לאומה, לאחר שהאלקטורים יצביעו. טראמפ, בינתיים, נאחז בטענותיו הכוזבות ולפיהן ניצח בבחירות, אך גם חותר תחת ממשלו של ביידן עוד לפני שהחל את כהונתו. "אני מודאג מכך שלאמריקה יהיה נשיא לא לגיטימי. נשיא שהובס", אמר טראמפ בריאיון לרשת "פוקס ניוז" שהוקלט בשבת.
לאחר שבועות של אתגרים משפטיים מצד הרפובליקנים, שנדחו על ידי שופטים, בשבוע שעבר ניסו טראמפ ובני בריתו לשכנע את בית המשפט העליון לפסול קולות שקיבל ביידן בארבע מדינות מפתח, בניסיון להטיל ספק בתוצאות הבחירות. גם שופטי העליון, המורכב מרוב שמרני, לא הסכימו לצדד בעתירה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ועידה על חיסוני קורונה בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
עדיין מסרב להודות בהפסד. טראמפ
(צילום: MCT)
ב-32 מדינות ובמחוז קולומביה, החוק מחייב את האלקטורים להצביע למועמד שבו בחרו תושבי מדינתם. בית המשפט העליון אישר פה אחד את ההסדר הזה ביולי. בכל מקרה, מעולם לא קרה שמספר "האלקטורים הבוגדניים" שהצביעו בניגוד לרצון תושבי מדינתם היה גדול מספיק בכדי להפוך את תוצאות הבחירות.
חבר האלקטורים הוא תוצר של פשרה במהלך ניסוח החוקה בין אלה שהעדיפו את בחירת הנשיא ישירות על ידי העם לבין אלה שתמכו בבחירתו על ידי הקונגרס. לכל מדינה מ-50 מדינות ארה"ב מוקצה מספר אלקטורים לפי גודל אוכלוסייתה, וכך מדינות שתושביהן רבים יותר מקבלות אלקטורים רבים יותר.
השיטה בארה"ב הובילה לחמש מערכות בחירות שבהן הנשיא הנבחר הוא לא המועמד שקיבל את רוב קולות הבוחרים. טראמפ היה הדוגמה האחרונה לכך בבחירות הקודמות ב-2016. ביידן זכה ב-3 בנובמבר ב-7 מיליון קולות יותר מאשר טראמפ.