הריאיון עם ח"כ ברקת
(צילום: אורי דוידוביץ')

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) טען הבוקר (יום ג') כי במסגרת חידוד כיפופי הידיים בתוך הקואליציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אין מנוס מהליכה קרובה לבחירות. "כשהמערכת מסורבלת וכחול לבן מתעסקים בדברים אחרים, אי אפשר להעביר החלטות והכנסת משותקת, עדיף לפרק את החבילה", אמר ח"כ ברקת בריאיון באולפן ynet.
המתיחות בין נתניהו לגנץ זינקה בתחילת השבוע לשיא לאחר ששר הביטחון הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט. מהעבר השני, נתניהו ביקר בחשאי בסעודיה ונפגש שם עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן מבלי לעדכן את גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי.
נתניהו אמר בתגובה להקמת ועדת הבדיקה בנושא הצוללות "בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי" ואף טען כי "מדובר בוועדה תפורה בראשות השופט שאמר לפני שנה שראש הממשלה צריך להתפטר". גנץ מתח ביקורת על פומביות פגישתו של נתניהו עם יורש העצר הסעודי, ואמר: "הדלפת הטיסה החשאית לסעודיה היא צעד חסר אחריות. אני חושב שאזרחי ישראל צריכים להיות מודאגים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. המתיחות בשיאה
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
ביממה האחרונה גברו ההערכות במערכת הפוליטית כי ההליכה לבחירות בחודשים הקרובים היא בלתי נמנעת. "זה אבסורד", אמר הבוקר ח"כ ברקת. "במקום שנתעסק באיך מקטינים את התחלואה ובכלכלה בשביל לתת מענים אמיתיים למאות אלפי אנשים שמחפשים פרנסה, יוצאים לנו עם ועדת בדיקה. זה הזמן?"
- אף אחד לא מבין למה זה מפריע לכם. אם נתניהו נקי, כמו שאמר היועמ"ש, זכותו של שר הביטחון לבדוק את המערכת שעליה הוא אמון. "גנץ בעצמו אמר באולפן שלכם שאין צורך בכך, זה מיותר לחלוטין. אני יודע מה זה ועדה, יש הדלפות, אין צורך לגעת בנושא. זה בסוף סיכון ביטחוני, מיותר לחלוטין. אני מציע לבני גנץ להתעסק בקורונה, באיך אנחנו מחלצים את הפלונטר הזה של הממשלה שלא מצליחה לתפקד, לשחרר את העבודה בכנסת".
- האם ההחלטה שלו מדרדרת אותנו למערכת בחירות? "התשובה היא כן, ואני אגיד שאולי עדיף ככה. בסוף מדינת ישראל, תושבי המדינה, רוצים לראות ממשלה מתפקדת. ממשלה שנותנת מענים ענייניים, נותנת מניסיון ומשפרת ומטייבת את ההחלטות שלה. כשכחול לבן מתעסקים בדברים אחרים, עדיף לפרק את החבילה".
- לפרק את זה עכשיו? "חד משמעית. אין שום טעם להמשיך בצורה כזאת. זה לא מתפקד, זה לא טוב, זה לא הולך לכיוון הנכון".
- אז אולי תצביעו בשבוע הבא בעד ההצעה לפיזור הכנסת? "יכול להיות שזה מה שיקרה, נראה מה יחליט ראש הממשלה ומה תחליט הסיעה. אני רואה את ראש הממשלה, הוא דיבר אתמול בישיבת הסיעה. יש לו סבלנות שהולכת ומתפוגגת, אבל עדיין הדבר החשוב ביותר בשביל כולנו לעשות זה להתעסק בקורונה".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
"אין שום טעם בצורה הזאת". ח"כ ברקת
(צילום: עידן ארבל )
- איפה האחריות שלכם בליכוד לפיצוץ עם כחול לבן בכל מה שקשור לתקציב? "יש הרבה אתגרים בישיבה הפריטטית הזו שזה פשוט לא עובד. אני ניהלתי את עיריית ירושלים, הייתי בהייטק, זה לא עובד ככה. קודם כל, יש תקציב ויש מסגרות תקציב. זו תקופה לא קונבנציונלית. ברגע שיש משבר אתה צריך לחשוב בחשיבה משברית ומה קרה במהלך השנה עם מסגרות התקציב של 2020, הוא השתנה לפחות ארבע פעמים".
- אבל אנחנו בלי תקציב כבר שנתיים ואתם גוררים רגליים. "התשובה היא שצריך להסתכל על זה בתקופת המשבר וביציאה מהמשבר. אין שום דמיון בין התקציב שתוכנן ל-2020 לבין מה שקרה בפועל. ל-2021, ביציאה מהקורונה, בקרוב יונח תקציב. זה לוקח לפחות שלושה-ארבעה חודשים להיכנס אליו, ללמוד אותו, להעביר אותו בכנסת וזה בסדר.
"יש פה משבר פוליטי עמוק, ולטובת העניין אתה יכול להאשים את מי שאתה רוצה אבל זה לא מעניין. להערכתי, אי אפשר לשבור את החשיבה הזאת שמשתקת אחד את השני. עדיף לכולם ללכת לבחירות וכל אחד יאשים את השני. זה לא מעניין, אני רוצה להבין איך אנחנו מביאים שינוי חשיבתי בכל הנושא הכלכלי, אני רוצה לראות איך משנים את מודל החל"ת".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר כץ. "ההחלטה להקים מנהלת במשרד האוצר היא שגויה"
(צילום: אבי מועלם)
- המצב שבו משלמים דמי אבטלה ומוציאים לחל"ת עד יוני 2021 זה מצב בריא ותקין? "ממש לא, ואני הצעתי לשנות את המודל. במקום לשלם את החל"ת למי שבחופשה, תעביר את זה דרך המעסיק, ולחייב אותו לחזור לעבודה".
- אז אתה חולק על המדיניות הזאת של ראש הממשלה? "מה שאנחנו צריכים לעשות זה לשנות ולהגדיל את חבילת הסיוע לעסקים. רק השבוע פורסם אצלכם על למעלה מ-40% גידול בפשיטות רגל וזה עוד כלום למה שיהיה בסוף השנה".
- שר האוצר כץ לא מבין את זה? "זה עוד לא קורה. אני לא נותן ציונים, מה שחסר והוא מאוד מהותי זה חבילת סיוע ושינוי מודל החל"ת. אנחנו חייבים ללכת בענק על הסבת עובדים. ההחלטה להקים מנהלת במשרד האוצר היא שגויה. צריך במקום מנהלת באוצר, להעביר יותר אחריות למגזר העסקי. הוא יודע הכי טוב להכשיר עובדים ולדעת להביא אותם למקום עבודה קיים.
"בנושא של המלחמה בקורונה יש מהלך אחד שלא התבצע. אני קורא לו 'תוספת ליציאה מהקורונה', וזה לקחת את השלטון המקומי ולתת להם אחריות לוודא שאנשים בסיכון, כ-15% מהמדינה, להוריד את הסיכון שיידבקו בנגיף. אם אנחנו נעשה את זה, אז יש לך מרחב תמרון הרבה יותר גדול לפתוח את העסקים ולפתוח את מערכת החינוך יותר מהר ולא לחשוש".

"לראות את התמהיל מתעדכן מדי פעם"

בסוגיית הפריימריז לבחירת רשימת הליכוד לכנסת הבאה, אמר ח"כ ברקת: "חד משמעית צריך פריימריז. הציבור הליכודי, המצביעים שמשלמים דמי חבר, רוצים להשפיע, לראות את התמהיל של הנבחרים מתעדכן מדי פעם. זה בדיוק היופי של מפלגה דמוקרטית כמו הליכוד. אני מצפה שזה יקרה בלי שום משחק".
- חבריך למפלגה הגישו הצעת חוק שנועדה להגביל תקציבים שאפשר להביא מההון האישי. "כנראה למישהו קשה עם מצליחנים בליכוד. בשורה התחתונה החוק הזה לא הגיוני ולא ליברלי".
- הם אומרים "זה לא שוויוני, ניר ברקת יכול לשפוך מיליונים". "שר נורמלי מקבל שישה מיליון שקל מהמדינה לנהל את הלשכה שלו. אני לא לוקח תקציבים כאלה, ואם אני לוקח - אני לוקח מכספי האישי ולא חייב לאף אחד שום דבר. זה יתרון ולא חיסרון שאתה יכול לעשות פעולות ולא חייב לאף אחד שום דבר".
- אתה תומך בהגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות. "כן. הייתי שתי קדנציות ראש עיריית ירושלים, התלבטתי אם לעשות שלישית אבל חשוב ללמוד קצת מהאמריקנים - יש להם מודל יפה שעובד שנים. מה שלא הספקת בשתי קדנציות, תן ליורשים שלך. אבל אני מתנגד לעשות את זה רטרואקטיבית כי אני לא בעד לשנות את חוקי המשחק תוך כדי".