דונלד טראמפ וג'ו ביידן נאבקים על קולות המתלבטים במדינות המתנדנדות בארה"ב, ביממה האחרונה של קמפיין הבחירות לנשיאות. הנשיא הרפובליקני חורש את השטח ועורך היום עצרות בצפון קרוליינה, פנסילבניה, ויסקונסין ומישיגן. ביידן מרכז את המאמצים של הקמפיין הדמוקרטי בשתי מדינות - פנסילבניה ואוהיו.
טראמפ אמנם מפגר אחרי ביידן בסקרים הארציים, אך לאור המצב הצמוד בסקרים בחלק מהמדינות המתנדנדות הוא עדיין יכול להשיג את 270 האלקטורים שדרושים לו כדי לזכות בכהונה נוספת. בארבע המדינות האחרונות שבהן מבקר טראמפ הוא ניצח את הילרי קלינטון ב-2016. הסקרים כרגע מעניקים יתרון לביידן באותן מדינות. העצרת האחרונה של טראמפ תהיה בגרנד רפידס במישיגן – שם סיים את קמפיין הבחירות שלו ב-2016.
(צילום: עידן ארבל, שחר גולדשטיין)

7 צפייה בגלריה
ג'ון ביידן , דונלד טרמפ
ג'ון ביידן , דונלד טרמפ
סוף הקמפיין: טראמפ בפלורידה, ביידן בפנסילבניה
(צילום: gettyimages ,AFP)
על רקע החשש ממגפת הקורונה מספר שיא של יותר מ-93 מיליון מצביעים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת – כ-40% מבעלי זכות הבחירה בארה"ב. לפי המומחים שיעור ההצבעה בבחירות 2020 עשוי להגיע ל-65% - הגבוה ביותר מאז 1908. רוב המשתתפים בהצבעה המוקדמת - קרוב ל-60 מיליון - הצביעו בדואר.
בחודשים האחרונים מביע טראמפ התנגדות עזה להצבעה מרחוק ומזהיר שהדבר עלול לגרום להונאת בחירות של הדמוקרטים. על רקע הדיווח שטראמפ עשוי להכריז על ניצחון במקרה שיפתח פער בליל הבחירות - גם אם לא יוכרז רשמית כמנצח - אמר הלילה הנשיא שספירת קולות שתימשך מעבר ליום הבחירות עצמו תהיה "דבר נורא", ורמז שעורכי הדין שלו יתערבו.
בחלק ממדינות ארה"ב ספירת הקולות עלולה להימשך ימים – ואפילו שבועות – מה שאומר שלא מן הנמנע שגם שעות ארוכות אחרי סגירת הקלפיות עדיין לא יהיה ברור מי ניצח בבחירות. "אני לא חושב שזה הוגן שאנחנו נצטרך לחכות תקופה ארוכה אחרי הבחירות", אמר טראמפ לכתבים כשהגיע לצפון קרוליינה.
בחלק מהמדינות ספירת הקולות בדואר לא מתחילה עד יום הבחירות, מה שגורם לתהליך להיות איטי יותר. בית המשפט העליון אישר לפנסילבניה ולצפון קרוליינה, שתי מדינות שחשובות לניצחון, לספור את קולות המצביעים בהצבעה המוקדמת גם אם הגיעו אחרי הבחירות - כל עוד יש הוכחה שהפתקים נשלחו עד ה-3 בנובמבר. טראמפ מחה על כך.
(צילום: עידן ארבל)

7 צפייה בגלריה
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
עצרת של הנשיא בפלורידה
(צילום: gettyimages)
"אני חושב שזאת החלטה איומה למדינה שלנו, ואני חושב שזאת החלטה מאוד מסוכנת", אמר טראמפ. "יהיו מדינה אחת או שתיים או שלוש, תלוי איך זה יסתיים, שיספרו את הקולות כששאר העולם מחכה. אני חושב שזה עלול לגרום סכנה גדולה". הנשיא הזהיר שההליך יגרום ל"הונאה" בהיקף רחב. "זאת החלטה איומה של בית המשפט העליון. החלטה איומה".
המפלגה הדמוקרטית מעודדת הצבעה מרחוק במערכת הבחירות הנוכחית, ומקדמת אותה כדרך בטוחה להצביע בימים של מגפה. לפי הערכות בחלק מהמדינות, בהצבעה המוקדמת - באמצעות הדואר או הגעה לקלפיות - יש יתרון לדמוקרטים. הרפובליקנים בונים על "גל אדום" של מצביעים שינהרו לקלפיות מחר.
7 צפייה בגלריה
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
טראמפ נגד ספירת קולות ממושכת: "לא הוגן"
(צילום: EPA)
הקמפיין שמנהל טראמפ בחודשים האחרונים נגד ההצבעה מרחוק, שאותה כינה "הונאה דמוקרטית", מגביר את החשש בארה"ב מכאוס בבחירות - שייתכן שיוכרעו בבית המשפט העליון. לפני שטראמפ השלים את מינויה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט הוא העריך שהקרב על הבית הלבן יוכרע בעליון, ולכן חשוב למנות את בארט לפני 3 בנובמבר. הלילה אמר לכתבים בצפון קרוליינה שברגע שהבחירות יסתיימו הוא יצרף את עורכי הדין שלו - ולא הסביר את דבריו.
הנשיא הכחיש את הדיווח שהופיע באתר Axios, שם נכתב שטראמפ אמר למקורביו שהוא יכריז על ניצחון בשלישי בלילה – אם יראה שהוא מוביל – גם אם טרם הושגה הכרעה. "הנשיא לא הולך לגנוב את הבחירות", אמר ביידן לכתבים כשנשאל על הדיווח של Axios.
7 צפייה בגלריה
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
תומכי הנשיא בפלורידה
(צילום: EPA)
אחד הנושאים שעומדים במרכז הקמפיין של שני המועמדים הוא הטיפול של ממשל טראמפ במשבר הקורונה. ביידן מקפיד לתקוף את ההתמודדות של טראמפ מול המגפה. הנשיא הרפובליקני, שנדבק בנגיף והחלים, הבטיח הלילה לאמריקנים שחיסונים יעילים ראשונים נגד הקורונה יהיו זמינים לאמריקנים שנמצאים בקבוצת סיכון בסוף דצמבר או בתחילת ינואר.
בעצרות הבחירות האחרונות שלו אומר טראמפ לתומכיו שארה"ב נמצאת "בישורת האחרונה" של המגפה, למרות שמדי יום מדווחים בארה"ב על עשרות אלפי נדבקים חדשים. הגישה של טראמפ גרמה למתיחות קשה בין הבית הלבן למומחים בכירים, בראשם ד"ר אנתוני פאוצ'י - המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
קהל בעצרת של טראמפ בצפון קרוליינה
(צילום: gettyimages)
פאוצ'י כעס על ההצהרות של טראמפ לפיהן ארה"ב נמצאת "בישורת האחרונה" של הקורונה. בסוף השבוע אמר לוושינגטון פוסט שארה"ב "לא נמצאת במצב טוב" לקראת החורף. בבית הלבן זעמו כשפאוצ'י אמר שביידן מתייחס למגפה ברצינות ואילו טראמפ נוקט גישה שונה ומעדיף להתמקד בכלכלה ובפתיחתה. דובר הבית הלבן ג'אד דיר אמר בתגובה שדברי פאוצ'י "אינם מתקבלים על הדעת", והאשים אותו כי הוא "משחק בפוליטיקה".
על רקע המחלוקת רמז הלילה טראמפ שהוא עשוי לפטר את פאוצ'י. בעצרת בשדה תעופה באזור מיאמי הגן טראמפ על הטיפול של הממשל בקורונה, כשברקע נשמעו קריאות "לפטר את פאוצ'י". בתגובה לקריאות אמר טראמפ: "אל תספרו לאף אחד, אבל תנו לי לחכות קצת עד אחרי הבחירות". טראמפ הודה לקהל על "העצה" שלו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב עצרת של דונלד טראמפ צפון קרוליינה
תור לעצרת של טראמפ בצפון קרוליינה
(צילום: gettyimages)
הלילה הודיע ה-FBI שהוא חוקר תקרית שהייתה בסוף השבוע בכביש מהיר בטקסס, שבה שיירה של תומכי טראמפ הקיפו אוטובוס של עובדי הקמפיין הדמוקרטי. בעקבות התקרית החליט קמפיין ביידן לבטל לפחות שני אירועי בחירות בטקסס. טראמפ העלה לטוויטר תיעוד של האירוע בכביש המהיר וכתב: "אני אוהב את טקסס". הדמוקרטים גינו ואמרו שהנשיא מעודד אלימות.
בהתייחסות לתקרית מסר קמפיין ביידן ששיירת התומכים של טראמפ ניסתה לגרום לאוטובוס להאט ולסטות לשוליים. טראמפ מחה על ההחלטה של ה-FBI לחקור את האירוע. "לדעתי הפטריוטים האלה לא עשו שום דבר שאינו כשורה", אמר הנשיא. בעצרת שקיים בסוף השבוע הוסיף: "ראיתם את האנשים שלנו אתמול? הם שמרו על האוטובוס שלו". בעצרת בפילדלפיה בפנסילבניה אמר ביידן: "לא היה לנו אף פעם דבר כזה. אף פעם נשיא שחושב שזה דבר טוב".

אלן ווסט, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בטקסס, אמר שהדיווחים על האירוע בתקשורת הם ניסיון להפיץ "עוד פייק ניוז ותעמולה" והוסיף: "תתכוננו להפסיד, תפסיקו להטריד אותי". ביידן לא היה על האוטובוס וגם לא האריס. לפי הדיווחים בטקסס בין הנוסעים הייתה וונדי דיוויס, מועמדת דמוקרטית לבית הנבחרים ולשעבר סנאטורית מטעם טקסס.
לפי הסקרים בטקסס הקרב על "מדינת הכוכב הבודד" צפוי להיות צמוד. טראמפ לא יוכל לזכות בכהונה נוספת אם לא ינצח בטקסס, שנחשבת למעוז רפובליקני ומעניקה 38 אלקטורים. המועמד הדמוקרטי האחרון שניצח במדינה היה ג'ימי קרטר, שנבחר לנשיא ב-1976.
7 צפייה בגלריה
 תומכים של ג'ו ביידן
 תומכים של ג'ו ביידן
תומכים של ג'ו ביידן בטקסס. מהפך אחרי 44 שנה?
(צילום: AP)
בימים האחרונים מתנהלת בטקסס דרמה משפטית: שופט פדרלי במדינה יכריע היום בעתירה שהגישו לו פעילים רפובליקנים בדרישה לפסול יותר מ-127 אלף קולות של מצביעים במדינה. מדובר במצביעים שנתנו את קולם בקלפיות שהופעלו במתכונת "הצבע וסע" – כזו שבה הם יכולים להגיע אל הקלפי בנסיעה, לתת את קולם דרך המכונית, ולהמשיך בדרכם – במקום להגיע רגלית.
מדובר ביוזמה שנקטו הרשויות במחוז האריס, שבו שוכנת העיר יוסטון, כדי למנוע הצטופפות בימי הקורונה. במחוז האריס גרים כ-4.7 מיליון תושבים, והוא המחוז השלישי בגודלו בארה"ב מבחינת גודל האוכלוסייה. כמו במרכזים אורבניים אחרים, יש בו שיעור גבוה במיוחד של מצביעים דמוקרטים.