(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

שלושה ימים חלפו מאז נורה למוות מוניר ענבתאווי (33) על ידי שוטר בחיפה. מותו של ענבתאווי – שלדברי משפחתו לקה בנפשו – התווסף לשורת מקרים קודמים שבהם נפגעו ואף מצאו את מותם אנשים עם מוגבלויות שונות, לרבות מוגבלויות נפשיות, בעת מפגש עם גורמי ביטחון ואכיפה.
לאחר שבחודש מאי 2020 איאד אלחלאק, צעיר עם אוטיזם ומוגבלות שכלית נורה למוות על ידי שוטר מג"ב, החליט נשיא המדינה ראובן ריבלין להקים ועדה ייעודית לטיפול בהתמודדות כוחות האכיפה והביטחון עם אנשים עם מוגבלות. בראש הוועדה מונה לעמוד ד"ר אביגדור קפלן, מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
תיעוד: הקטטה בין השוטר למוניר ענבתאווי

הדו"ח המלא, שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, מצביע על הכשלים בהתנהלות גורמי אכיפה במפגשים עם אנשים עם מוגבלות, והמלצותיו מבקשות לשנות מציאות זו. "מפגשים רבים בין אנשים עם מוגבלות לגורמי אכיפה, גם אם אינם בעלי תוצאה טרגית כמו אירועי קצה אלו, הם בעלי משמעות קשה והרסנית עבור האדם עם המוגבלות", נכתב בדוח. "מקרים אלו, הנובעים פעמים רבות מהיעדר הכשרה מתאימה של גורמי האכיפה, מובילים לתוצאות לא רצויות בהתמודדות בשטח עם אוכלוסיות מורכבות. הוועדה בהמלצותיה מבקשת לקדם מענים שיסייעו בשמירה על כבודם, גופם וחייהם של אנשים עם מוגבלות, ויצמצמו את היקף המקרים שבהם היעדר טיפול נכון מביא להיתקלות קשה, ובמקרי קיצון אף לאובדן כואב".
בין המלצות הוועדה: בניית תוכנית הכשרה שתוביל לשינוי עומק בעמדות ובתפיסות כלפי אנשים עם מוגבלות ותעניק לגורמי האכיפה כלים לתקשורת מותאמת לפי סוג המוגבלות; הקמת צוותי התערבות במשבר – צוותים רב-מקצועיים שיתערבו בכל קריאה או תלונה שנוגעת לאנשים עם מוגבלות, ויציעו סיוע מיידי נקודתי להם ולבני משפחותיהם והכנת כרטיס תקשורת ופק"ל לניידות משטרה שיעניק לשוטר כלים מעשיים לזהות, להבין ולעזור במפגש עם אנשים עם מוגבלות.
אם לחולה במאניה-דיפרסיה: "הפעילו טייזר חשמלי על הבן שלי שנאנק מכאב כמו אחרון הפושעים. הוא לא פושע, הוא רק חולה"
העדויות שעלו בוועדה הבהירו שאחד הקשיים המרכזיים הוא הקושי בזיהוי של המוגבלות על ידי גורם האכיפה, והקושי בזיהוי של אנשים עם מוגבלות את גורם האכיפה. בנוסף עלה הנושא של היעדר תקשורת מותאמת אשר גורם לכך שאנשים עם מוגבלות לעיתים אינם מבינים את כוונותיו או את הוראותיו של גורם האכיפה, וכן עדויות על חוסר הכרות מהן זכויות אנשים עם מוגבלות מצד גורמי האכיפה.
מי שהעידה בפני הוועדה הייתה אימו של שיראל חבורה, שנורה למוות על ידי שוטר סמוך לביתו בראש העין. "כשמגיעה משטרה, אנשים שנמצאים במצב נפשי קשה מגיעים למצבים שהם מקבלים מכות ונעצרים בגלל הפחד שלהם, בשל התנגדותם", אמרה. "שיראל הוציא סכין, והשוטר שפשוט לא ידע מה לעשות ירה בו".
2 צפייה בגלריה
רגע הדקירה והירי של השוטר בראש העין
רגע הדקירה והירי של השוטר בראש העין
שיראל חבורה, שנורה בידי שוטר בראש העין לפני כשנה
"השכנים הזמינו משטרה, והגיעו אלינו שלושה שוטרים עם ניידת", סיפרה אם אחרת, שבנה חולה במאניה-דיפרסיה. "סירנות, מכשירי קשר קולניים. הם דפקו בחוזקה ואיימו שאם לא אפתח להם הם יפרצו. לאחר שדיברו עם בני בטון גבוה ומאיים הפעילו טייזר חשמלי בכתף ובמותן שלו כשהוא נאנק בכאב כמו אחרון הפושעים. ביקשתי מהם שיניחו לו. הוא לא פושע, הוא רק חולה".
"השוטרים צריכים לקבל כלים להתמודדות עם אנשים עם מוגבלות. רק כך יימנע המקרה הבא", אמרה סיגל פרץ-יהלומי, מנכ"לית אקי"ם ישראל, שעמדה בראש ועדת המשנה והדגישה את הדחיפות באימוץ המלצותיה עבור למעלה ממיליון אנשים עם מוגבלות החיים בישראל.