בארצות הברית גוברת הביקורת על כך שהנשיא ג'ו ביידן ממשיך להימנע מלקרוא למושל ניו יורק אנדרו קואומו להתפטר, אף שכבר שבע נשים העלו נגדו טענות להטרדות מיניות, ואף שעוד ועוד עדויות על סביבת העבודה הרעילה שהתקיימה סביבו הולכות ונחשפות. ביום ראשון השבוע, כשנשאל על כך על-ידי כתבים, השיב ביידן כי הוא רוצה להמתין לתוצאות החקירה שנפתחה בעניין.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן אנדרו קואומו פרשת הטרדות מיניות
ארה"ב ג'ו ביידן אנדרו קואומו פרשת הטרדות מיניות
ביידן וקואומו. קשרי ידידות עם המושל והאבא
(צילום: AP, רויטרס, AFP)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
מפגינים נגד קואומו בניו יורק בעקבות הטענות
(צילום: רויטרס)
ביידן – שחרת על דגלו את שילובם של נשים ובני מיעוטים בתפקידים ציבוריים ובעצמו הואשם בעבר בנגיעות בלתי הולמות בנשים ואף באונס – נוקט בסוגיית קואומו גישה שונה מזו של עמיתיו הדמוקרטים. שורה של בכירים במפלגה כבר קראו למושל הדמוקרטי של ניו יורק להתפטר מתפקידו, בהם נציגיה של ניו יורק בקונגרס, בכללם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר וחברת בית הנבחרים הצעירה אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, מראשי המחנה הפרוגרסיבי במפלגה. בתחילת השבוע ניפקה גם יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, הצהרה שממנה השתמע כי היא קוראת לקואומו להתפטר, כשאמרה שעליו להתבונן היטב פנימה ולהשיב לעצמו אם הוא מסוגל להמשיך למשול ביעילות במדינת ניו יורק לנוכח ההתפתחויות.
את השאלה אם על קואומו להתפטר הפנו עיתונאים לביידן עם שובו לוושינגטון ממדינת האם שלו דלאוור ביום ראשון. "אני חושב שהחקירה החלה, ושאנחנו צריכים לחכות ולראות מה היא תעלה", השיב הנשיא. בצל הביקורת על ההצהרה המתחמקת-משהו מסר אתמול הבית הלבן כי ביידן סבור שההתפתחויות בפרשה מטרידות ושחקירתן צריכה להיות מהירה ויסודית. לדברי לשכתו הוא טרם שוחח ישירות עם קואומו, אולם מושל ניו יורק מכהן גם כיו"ר התאחדות המושלים הארצית, וממש היום הוא אמור להשתתף בישיבה שבועית שיקיים ביידן. "נראה שהתפתחויות חדשות צצות מדי יום, ואנחנו מוצאים אותן מטרידות", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "הנשיא מוצא אותן מטרידות וקשות לקריאה. כל אישה שבאה ומוסרת עדות צריכה לקבל יחס מכבד והוגן".

"האשמות שלא זרות לביידן עצמו"

בעיני גורמים בחוג הליברלי שתיקתו של ביידן רועמת, במיוחד בהתחשב בעובדה שהוא מנסה להציג עצמו כדוגמה ומופת ליצירה של סביבה נוחה ונעימה במקום העבודה. עם כניסתו לבית הלבן בינואר הודיע ביידן לעובדיו כי מי מהם שלא ינהג בכבוד בעמיתיו יפוטר בו במקום, ולפחות עובד אחד כבר פוטר שם מסיבה זו.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
ביידן. מנסה לשבת על הגדר
(AFP)
ב"ניו יורק טיימס" התפרסם הלילה מאמר תחת הכותרת "האם ביידן יכול להישאר על הקווים בפרשת אנדרו קואומו?", ומחבריו קובעים כי נראה שהנשיא מנסה שלא להיגרר לתוכה ומציינים כי הוא מקיים קשרי ידידות ארוכי שנים עם המושל הניו-יורקי. ביידן תחזק קשרים פוליטיים ואישיים הן עם אנדרו קואומו והן עם אביו מריו, שבעצמו היה מושל ניו יורק, וגורם בכיר בממשל האמריקני אמר לעיתון כי הניסיון שלו להתרחק מהפרשה קשור בחלקו לקשרים האלה.
"ביידן הוא אחד מאותם אנשים מעטים בארה"ב שיש להם פוטנציאל למנוע עימות ממושך בין קואומו, שנעשה יותר ויותר מבודד, לבין שאר המפלגה הדמוקרטית", כתבו ב"ניו יורק טיימס". "תקופה ממושכת של עימות פנים-מפלגתי על עתידו של קואומו עלולה להיות בעייתית עבור ביידן. היא מאיימת להסיח את הדעת מהיוזמות של ראשית כהונתו, בכלל זה תוכנית החיסונים ההמונית לקורונה".
5 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי דוברת הבית הלבן תדרוך ראשון לכתבים
ג'ן סאקי דוברת הבית הלבן תדרוך ראשון לכתבים
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "מוצאים את ההתפתחויות מטרידות"
(צילום: רויטרס)
ברשת השמרנית "פוקס ניוז" הביקורת על ביידן הייתה כצפוי חריפה יותר. אמש פרסמה הרשת באתר האינטרנט שלה כתבה המשווה בין הטענות נגד קואומו לבין הטענות שנשמעו לאורך השנים נגד ביידן, ונתנה לה את הכותרת "ביידן, שהאשמות בדבר נגיעות בלתי הולמות אינן זרות לו עצמו, נתן לקואומו פטור". הפרשן הפוליטי של אתר Axios, ג'ונתן סוואן, הצהיר ב"פוקס" כי שתיקתו של ביידן על השערוריות שבהן מעורב קואומו נעשית יותר ויותר בולטת, וכי הוא לא יוכל להמשיך לדבוק בה לאורך זמן. ביקורת נמתחת גם על שתיקתה של סגנית הנשיא קמלה האריס, האישה הראשונה בהיסטוריה המחזיקה בתפקיד מספר שתיים בפוליטיקה האמריקנית.

רמיזות מיניות: דיבורים על גודל הידיים

עם שבע הנשים שהתלוננו עד כה כי קואומו בן ה-63 הטריד אותן מינית נמנות עוזרות שלו לשעבר. קואומו ממשיך להכחיש בתוקף את הטענות נגדו: הוא אמנם התנצל על כך שהתנהל באופן שגרם לנשים בסביבתו להרגיש שלא בנוח ואמר כי הדבר מסב לו מבוכה עמוקה, אבל גם המשיך להתעקש כי לא עשה דבר בכוונה. הוא טוען כי פוליטיקאים הקוראים לו להתפטר נוהגים "באופן מסוכן ופזיז".
אמש מסרה עורכת דינה של שרלוט בנט בת ה-25, אחת הנשים שטענו כי קואומו הטריד אותן, כי בנט שוחחה עם חוקרים מטעם לשכת התובע הכללי של ניו יורק במשך יותר מארבע שעות. לדבריה במהלך השיחה, שנערכה בזום, חשפה בנט בפני החוקרים פרטים נוספים על התנהלותו של קואומו, וטענה כי בלשכתו התקיימה "סביבה עבודה עוינת מבחינה מינית". בין השאר טענה כי המושל השמיע לעתים קרובות הערות על גודל הידיים שלו שמהן השתמעו רמיזות מיניות. לדבריה בנט גם סיפקה לחוקרים 120 עמודי רישומים מהתקופה שבה הוטרדה לכאורה וראיות נוספות המחזקות את טענותיה.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו ארה"ב
נגיף קורונה מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו ארה"ב
קואומו. רוב הבוחרים בניו יורק לא תומכים בהתפטרות מיידית
(צילום: AFP)
בנט טענה בשבועות האחרונים כי בשיחה ביוני אשתקד שאל אותה המושל על חיי המין שלה, אמר לה שהוא חש בודד ורוצה בת זוג, ובדק את נכונותה לקיים מערכת יחסים מינית עם גבר מבוגר ממנה. בנט העידה כי אחרי שדיווחה לראש לשכתו של קואומו על ההטרדה היא הועברה לתפקיד אחר בקפיטול.
לפי סקר של מכון "סיינה" שפורסם הלילה, כמחצית מהבוחרים הרשומים בניו יורק סבורים שהמושל אינו צריך להתפטר מיד, ורק 35% סבורים שעליו לעשות זאת. 15% השיבו שהם אינם בטוחים.