סוף מציצים: מוחקים את ציור הקיר האייקוני
(צילום: עיריית תל אביב)

היום (ראשון) בשעה 12:00 עזבו עובדים רבים ברחבי הארץ את מקום עבודתם ולהצטרף לשביתה בעקבות החשד לאונס של הנערה בת ה-16 באילת ובמחאה על האלימות המופעלת כלפי נשים בתקופה האחרונה. היום עוכבו לחקירה שבעה נערים נוספים בחשד למעורבות באונס, ובמשטרה אמרו כי צפויים עוד מעצרים.
6 צפייה בגלריה
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
מחיקת ציור הקיר בחוף מציצים
(צילום: גיא יחיאלי)
עוד לפני השביתה, בעיריית תל אביב החליטו למחוק את ציור הקיר בחוף מציצים, המתאר נערים המציצים למלתחות הנשים. בשנים האחרונות ציור הקיר הושחת כמה פעמים על ידי פעילות פמיניסטיות, כאשר באחד המקרים הפעילות רססו על הציור שמות של גברים הקשורים בפרשות אלימות מגדרית שונות, כגון אלון קסטיאל, אייל גולן ואופק בוכריס. לאחר אותם מקרים הוא תוקן ושוקם, אבל הפעם העירייה הייתה זו שמחקה את הציור משנת 2002.
6 צפייה בגלריה
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
(הפעילות נגד הציור בעבר)
6 צפייה בגלריה
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
מחיקת ציור קיר מחוף מציצים
הושחת מספר פעמים
"חופש הביטוי והאמנות הם ערכים חשובים בעירנו, ולמרות זאת - מאחר והציור נתפס כקבלה של מעשה פסול ופלילי החלטנו להיפרד ממנו", כתב ראש העיר רון חולדאי בטוויטר. "מחיקת הציור אינה מוחקת את העבר או את היצירה הקולנועית שתיארה אותו, אלא מבטאת אמירה לגבי סוג המסר שאנחנו מעניקים לדורות הבאים".
ציפי ברנד, סגנית ראש העירייה ויו"ר הוועדה לשוויון מגדרי הוסיפה: "היום יוצא מסר חד וברור מתל אביב יפו - לא ניתן מקום לשיח פוגעני נגד נשים במרחב הציבורי".
הצייר רמי מאירי אמר ל-ynet: "אמרו לי לפני כמה ימים שמתכוונים להוריד את הציור ומאז ניסיתי להגיע להבנה עם מי שצריך כדי להשאיר אותו. חשבתי שהציור דווקא יכול לשנות את הרוח ולתת במה לנשים שחוו אונס או פגיעה מינית. אני חושב שהאמנות יכולה לעשות את זה באמצעות הצגת מה לא לעשות, כי הפירוש היום שונה מהפירוש של פעם והמסר כבר השתנה. חשבתי שארגוני הנשים יקבלו את זה. לצערי נלקחה ממני במה חשובה וציור חשוב. בשביל אנשים בגילי, הציור מראה תקופה אחרת, תרבות נאיבית שהיתה ונעלמה. היום לא הייתי מצייר אותו".
ראיון עם רמי מאירי באולפן ynet אחרי שהציור הושחת בעבר
(צילום: אורי דוידוביץ)

"אם הם לא יעצרו, אנחנו נעצור"

עשרות חברות וארגונים במשק הצטרפו לאירוע "שביתת הנשים - נשים ונערות אינן הפקר", בהם עיריית תל אביב-יפו עצמה, חברת תקשוב, מיקרוסופט ישראל, התעשייה האווירית, קבוצת כלל, בית ההשקעות פסגות, קבוצת פז, שטראוס, חברת כצט, חברת הקוסמטיקה חוה זינגבוים, קבוצת מקאן, קרסו מוטורס, AIG, סופר פארם, פלאפון, yes, בזק בינלאומי, סלקום ועוד.
ההפגנות אתמול
(צילום: חגי דקל, רועי עידן, בראל אפרים, גלעד מורג )
6 צפייה בגלריה
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
מחאה עקב אונס הקטינה בת ה16 באילת
המחאה בשבוע שעבר
(צילום: גיל נחושתן)
מחאה בחדרה בשבוע שעבר עקב האונס
(צילום: שמיר אלבז)

בשעה 20:00 צפויה להתקיים הפגנה בכיכר רבין בתל אביב, ומספר הפגנות במוקדים נוספים בארץ ביניהם – כפר סבא, באר שבע, מודיעין, פתח תקווה, קרית אונו, חיפה, אשדוד ורחובות.
"הגיעה העת לומר די. ואם הם לא יעצרו, אנחנו נעצור", אמרה מורן זר קצנשטיין, יוזמת מחאת הנשים וחלק מארגון הנשים "בונות אלטרנטיבה". "האלימות כנגד נשים חוצה מגזרים, חוצה ימין ושמאל, זאת אלימות שלא ניתן להשלים עמה עוד. אני קוראת לכן, נשות ואנשי ישראל, תעצרו, תפגינו, תשמיעו את קולכם".
6 צפייה בגלריה
מלון הים האדום באילת
מלון הים האדום באילת
מלון הים האדום באילת, שבו אירעה הפרשה
(צילום: חיים דוד)
"האירוע המזעזע שהתרחש בשבוע שעבר באילת לא נותן לי מנוח", כתבה היום בעמוד הפייסבוק שלה מנכ״לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מיכל ברוורמן-בלומנשטיק. "חבורה של גברים מחליטים לבתר אחד אחרי השני את נפשה של נערה צעירה ולתלוש ממנה באלימות כל זכות על גופה. זהו יותר מאקט כוחני של תקיפה פיזית. זוהי מתקפה נגד כבוד האדם, נגד המוסר האנושי, ונגד הערכים הבסיסיים ביותר, שבלעדיהם אנחנו כלום. ממש כלום".
היא הוסיפה – "האחריות להשמיע קול זעקה ולפעול לתיקון המצב מוטלת לא רק על מערכות אכיפת החוק והחינוך ולבטח לא רק על נשים, אלא על כולנו. אני ועובדי מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח נפסיק את עבודתנו בשעה 12:00 לאות הזדהות עם המאבק באלימות נגד נשים. ברור לי כי שינוי אמיתי לא יתרחש ביום אחד, אבל אנחנו פשוט לא יכולים לעמוד מנגד ולקבל בהכנעה מציאות בה מעשים מחרידים שכאלה מתרחשים".
6 צפייה בגלריה
מיצג מחאה באשדוד עקב אונס הנערה באילת
מיצג מחאה באשדוד עקב אונס הנערה באילת
שלט מחאה באשדוד עקב אונס הנערה באילת
(צילום: טל אקוקה)
בנוסף, מיזם "המנהלות והמנהלים לאחריות חברתית", מצטרף למחאה, וגם הוא קרא עשרות אלפי עובדים ועובדות מרחבי הארץ להפסיק היום בשעה 12:00 את עבודתם, ולצפות בסדרת הרצאות מקוונות בדף הפייסבוק של שדולת הנשים תל אביב בנושא אלימות נגד נשים. בין החברות המשתתפות: yes, פלאפון, בזק בינלאומי, חברת הביטוח ליברה ורשת רנד לחינוך ורווחה.
ממארגני המחאה נמסר: "נשים הן 51% מהכוח האזרחי בישראל. אנחנו המנוע הכלכלי של המשק ואנחנו שובתות. אימהות, בנות, נשואות, יחידניות, רווקות, להט"ביות, חילוניות, דתיות. נשים מכל קצוות הארץ - באנו לבנות אלטרנטיבה אחרת. אנחנו דורשות מהממשלה לשים את נשות ישראל על סדר היום הלאומי – להעביר את התקציבים שהובטחו ומתעכבים כבר ארבע שנים, להורות לפרקליטות להספיק עם עסקאות טיעון בזיוניות, להעלות את הסף על עונשי המינימום הנתונים לשיקול דעת שיפוטי וחדרים אקוטיים בכל הארץ".
אמש הפגינו מאות מפגינים ברחבי הארץ במחאה על אלימות מגדרית בעקבות האונס הקבוצתי של בת ה-16 במלון באילת ורצח נורה אל-כעביה בטובא זנגריה על-ידי בעלה שלשום. בין מוקדי ההפגנות - כיכר הבימה בתל אביב, גשר קרית אונו, צומת ביג בכרמיאל, כיכר העצמאות בעפולה, גבעתיים ברחוב כצנלסון ובאר שבע מול בניין העירייה.