מאות נהגי משאית ממתינים בדרום מזרח אנגליה לאישור לחצות את הגבול לצרפת, שנסגר בגלל המוטציה של נגיף הקורונה שהתפשטה בלונדון וסביבותיה. הנהגים המתוסכלים ישנו גם הלילה במשאיות שלהם, ומעריכים שבחג המולד הקרוב הם יהיו רחוקים מהמשפחות.
יותר מ-1,500 נהגי משאית ממדינות רבות באירופה תקועים בקרבת תעלת למאנש. שרת הפנים של בריטניה, פריטי פאטל, אמרה ש-650 משאיות נמצאות באזור הכביש המהיר שמוביל לנמל דובר, ועוד 873 נהגים התבקשו לחנות בשדה התעופה מנסטון במחוז קנט, שנסגר ב-2014.
דן ז'ינקה, נהג רומני בן 47, זועם. הוא לא יספיק להגיע הביתה לחג המולד, ולא מאמין ל"תירוץ הרשמי" שאוסר על כניסת נוסעים מבריטניה. "אנחנו עצבניים ולא יודעים למה אנחנו צריכים להיות במצב הזה", אומר ז'ינקה. "הם אומרים שזה קשור לקורונה. אנחנו לא יודעים. אנחנו חושבים שזה קשקוש. ממש קשקוש".
ז'ינקה ושאר הנהגים ממתינים בחוסר ודאות, ואוכלים את שאריות האוכל שלהם. לא ברור מתי צרפת ומדינות אחרות באירופה יענו ללחץ של בריטניה - ולהמלצת האיחוד האירופי - ויאשרו כניסת נוסעים מהממלכה. מה שבטוח זה שז'ינקה לא יספיק לפגוש את משפחתו בחג המולד בסוף השבוע.
נהג המשאית הרומני גר בבומבשטי-ג'יו, עיירה שנמצאת 300 ק"מ ממערב לבוקרשט. "זהו, זה נגמר. מכאן ועד הבית אני צריך לנסוע יותר מ-3,200 ק"מ. 45 שעות נהיגה, בלי הפסקה – בלי שינה, רק נהיגה. לא אספיק".
גם סרג'יו רובלס, נהג משאית ספרדי בן 41, תקוע מראשון בערב בכביש שמוביל לתעלת למאנש. הוא רוצה לקבל מבריטניה תשובות ופתרון למצבו - ומהר. "הם לא נותנים לנו אוכל, לא מספקים לנו תנאים סניטריים ולא מציעים לנו כלום. בעיקרון המצב הזה לא אנושי. אנחנו מבקשים פתרון".
"אני מאמין שמה שקורה עכשיו לא קשור לקורונה או למשהו אחר. זה קשור לברקזיט, בגלל הפוליטיקה הפנימית או משהו כזה", אומר הנהג הספרדי. גם רובלס, שחי במדריד, לא יספיק לפגוש את משפחתו בחג המולד.
"אומרים שאנחנו ה'תחבורה שמניעה את העולם' - ומתייחסים אלינו רע. מתייחסים אלינו כמו לזבל. אנחנו לא נהיה בבית בחג המולד. לא עם המשפחה שלנו ולא עם הילדים. שום דבר כאן לא בסדר", אומר רובלס המתוסכל.
הנציבות האירופית המליצה היום למדינות האיחוד לחדש את מעבר הסחורות – ואת הנסיעות החיוניות – מבריטניה. ההמלצה תועבר לשגרירים באיחוד. הנציבות ממליצה לאפשר לנהגי המשאית להמשיך בעבודתם ולא להידרש לבידוד כשיחצו את הגבול.
בימים כתיקונם חוצות את הגבול כ-10,000 משאיות ביום, שאחראיות לכ-20% ממעבר הסחורות לבריטניה. משאיות רבות שיוצאות עם סחורה מבריטניה חוזרות לממלכה עם סחורות ממדינות אחרות באירופה. כשנהגי המשאית לא יכולים לנסוע לצרפת, עורק התחבורה הראשי, החשש הוא שירידה במספר המשאיות שיחצו את הגבול יוביל למחסור במוצרי מזון לקראת חג המולד.