גמזו בביקור בכפר קרע, היום
(צילום: שמיר אלבז)

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, קרא פעם נוספת לחברה הערבית להימנע מחתונות לאור העלייה בתחלואה - והודיע כי יפעל לעצירת האירועים שמתקיימים בשטחי הרשות הפלסטינית כדי להתחמק מאכיפה. "נשקול לסגור את המעברים אם לא יהיה פתרון אחר", אמר גמזו בביקור שערך היום (שבת) בכפר קרע.
גמזו, שהגיע לביקור מלווה במחליפו נחמן אש, בירך את אנשי הרשות המקומית על הפיכת היישוב לירוק, אך הדגיש כי בעקבות נתונים בעייתיים בתחום מחלות הרקע והטיפול הרפואי במגזר, שיעור החולים הקשים בחברה הערבית גבוה יותר מבאוכלוסייה היהודית. "החברה הערבית חייבת לשמור על עצמה יותר", אמר גמזו. "כדאי לחכות עם החתונות כי אין דרך לקיים אותן בלי שיהיו יותר הלוויות".
3 צפייה בגלריה
פרופ' גמזו בביקור בכפר קרע
פרופ' גמזו בביקור בכפר קרע
גמזו ואש בכפר קרע
(צילום: דוברות משרד הבריאות)
ממונה הקורונה העריך שתוך חצי שנה כבר יהיה חיסון יעיל נגד הקורונה, וציין כי הרשויות המקומיות חייבות לפעול בינתיים להעלאת מספר הבדיקות בשטחן. "אנחנו נכנסים לחורף ויש חשש שמספר הנדבקים יגדל", ציין גמזו והוסיף: "אנחנו עדיין במגפה, חייבים להיזהר". ראש המועצה, פארס בדחי, דיבר על הצורך בחידוש מערכת החינוך וגמזו השיב לו כי "חייבים למצוא את הפתרון לכך. זה לא פשוט, אין פתרון ברור, אבל אנחנו מסים להוביל דברים".
אף שהתחלואה בקורונה ביישובים הערביים גבוהה, רבים ממשיכים לעבור על תקנות משרד הבריאות ולקיים אירועים המוניים. ממונה הקורונה בחברה הערבית, איימן סיף, אמר בביקור כי "יש עוד רשימה ארוכה של יישובים ערביים שהצטרפו לערים האדומות. רק אתמול התקיימה הלוויה של אלפי משתתפים בבאקה אל-גרבייה, וזה רק יגדיל את התחלואה. נכון שהמנוח היה איש מכובד ומוכר, אבל זה לא אומר שצריך לקיים הלוויה כל כך גדולה".
שלשום התקיימה חתונה בכפר ברטעה, שמחציתו בשטחי הרשות הפלסטינית ומחציתו בארץ. האולם בברטעה, שבו מתקיימת חתונה כמעט מדי יום, נמצא בפאתי הכפר והוא מהווה מוקד משיכה לתושבי היישובים הערביים מהצפון, מהמשולש ומוואדי ערה.
"המקום היחיד שמצאתי לקיים בו את החתונה היה ברטעה", אמר אחד מתושבי המשולש שארגן אירוע בכפר לפני כמה ימים. "אין מקום אחר לקיים בו אירועים. בברטעה אפשר לשמוח בלי שהמשטרה תתנפל עלינו". לדבריו, "אני יודע מה ההוראות אבל נמאס לנו שהכול סגור. מגיע לנו לפחות לחגוג ביום הזה. לא יכולתי לקיים חתונה עם 20 אורחים. גם ככה אנשים שלא מגיעים לחתונה יגיעו הביתה".
3 צפייה בגלריה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
החתונה בברטעה
סייף אמר בשבוע שעבר כי "לצערי, אין מי שיאכוף את המעבר בברטעה, לכן אנשים באים לכפר ועושים מה שבא להם. אני התרעתי וממשיך בדרכי כדי להגביר את המודעות, והכול למען הבריאות של כולנו. בשטחים כמעט ולא מדברים על הקורונה. כאילו שאין כלום. אם האנשים ימשיכו להתעלם מהסכנה יהיו לה תוצאות לא פשוטות. בתקופה הזו חייבים שכולם ישתפו פעולה כדי שנציל את עצמנו מהנגיף ונחזור לשגרת החיים".