הונג קונג עצרה 53 פעילים פרו-דמוקרטים, ומאשימה אותם בניסיון "להדיח" את הממשלה בעיר. הפעילים – בהם מחוקקים לשעבר ועו"ד אמריקני לזכויות אדם – נעצרו במבצע בהשתתפות אלף שוטרים שהיה לפנות בוקר. מדובר בגל המעצרים הגדול ביותר בעיר מאז שסין אישרה את חוק הביטחון הלאומי – שמגביר את שליטתה בהונג קונג, ולטענת רבים מחסל למעשה את ההתנגדות למעורבות הסינית בעיר ואת המאבק למען הדמוקרטיה.
3 צפייה בגלריה
מחוקק לשעבר ב הונג קונג נעצר עשרות פעילי פרו-דמוקרטים עצורים
מחוקק לשעבר ב הונג קונג נעצר עשרות פעילי פרו-דמוקרטים עצורים
שוטרים מלווים מחוקק לשעבר בהונג קונג. אחד מ-53 עצורים
(צילום: AP)
העילה למעצרים הייתה הצבעה חסרת תקדים, עצמאית ולא-מחייבת שנערכה בשנה שעברה - כשנה אחרי הפגנות ענק למען הדמוקרטיה בהונג קונג.
מפלגות פרו-דמוקרטיות ארגנו בקיץ של 2020 פריימריז לא רשמיים, כדי לראות למי מהמועמדים שלהן יש את הסיכויים הטובים ביותר להיבחר לפרלמנט של הונג קונג (המועצה המחוקקת). רק מחצית מ-70 חברי המועצה נבחרים על ידי העם. האופוזיציה שאפה לזכות בכל 35 המושבים הנותרים - וכך לסכל מדיניות של השלטון הפרו-סיני.
יותר מ-600,000 תושבים הגיעו להצבעה הלא רשמית שהרתיחה את בייג'ינג. הבחירות היו אמורות להתקיים בספטמבר 2020, אך נדחו בשנה. השלטון בהונג קונג טען שהסיבה לדחייה היא התפשטות מגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אמריקני לזכויות אדם נעצר ב הונג קונג
עו"ד אמריקני לזכויות אדם נעצר ב הונג קונג
ג'ון קלנסי, עו"ד לזכויות אדם. גם הוא בין העצורים
(צילום: AP)
מזכיר הביטחון של הונג קונג, ג'ון לי, אמר שהעצורים הפרו-דמוקרטים תכננו לגרום "נזק קשה" לחברה ולהדיח את הממשלה המקומית. הוא הדגיש שהרשויות לא מוכנות לסבול "מעשים חתרניים" שכאלה. סין הגנה על מבצע המעצרים ואמרה שמדובר בניסיון "לשתק" את הממשלה.
הונג קונג, נזכיר, היא עיר אוטונומית-למחצה שבמסגרת העברת השליטה בה מבריטניה לסין ב-1997 נקבע כי האוטונומיה הנרחבת שלה תישמר; אלא שבשנים האחרונות מזהירים פעילים בה כי בייג'ינג מהדקת את אחיזתה בעיר. במערב אומרים כי הצעדים של ממשלת בייג'ינג – בראשם חוק הביטחון הלאומי – מחסלים למעשה את האוטונומיה של הונג קונג.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מפלגת אופוזיציה ב הונג קונג אחרי גל המעצרים
מסיבת עיתונאים של מפלגת אופוזיציה ב הונג קונג אחרי גל המעצרים
מסיבת עיתונאים של מפלגת אופוזיציה אחרי המעצרים בהונג קונג
(צילום: רויטרס)
הבית הלבן טרם הגיב למעצרים בהונג קונג. אנתוני בלינקן, שיהיה מזכיר המדינה בממשל של ג'ו ביידן, כתב בטוויטר שהמעצרים הם "מתקפה על מי שפועלים באומץ למען זכויות אוניברסליות". הוא הוסיף: "ממשל ביידן-האריס יעמוד לצד אנשי הונג קונג ויתנגד לדיכוי הדמוקרטיה על ידי בייג'ינג".
כריס פאטן, המושל הבריטי האחרון של הונג קונג, הזהיר שהמפלגה הקומוניסטית בסין מגבירה את הלחץ על העיר - וקרא למערב להתערב. "ליברל-דמוקרטים ברחבי העולם חייבים להמשיך לדבר על ההרס האכזרי הזה של החברה החופשית", אמר המושל לשעבר. פאטן הדגיש שהמערב צריך לנקוט גישה תקיפה יותר נגד סין, ונזף בנציבות האירופית שמנסה להגיע להסכם סחר עם בייג'ינג. "אנחנו לא צריכים לנסות להכיל את סין אלא להגביל את המפלגה הקומוניסטית הסינית", הוא הבהיר. לאחר מכן קרא האיחוד האירופי להונג קונג לשחרר את העצורים.