הפשיטה המשטרתית על עיריית אילת
(צילום: שי בלן)

שישה ימים לאחר שחוקרי היחידה הכלכלית בלהב 433 פשטו על בתיהם של החשודים הרבים בפרשיית השחיתות באילת ועצרו אותם, הותרו אתמול לפרסום שמות החשודים שבראשם סמי נופי, קבלן התשתיות הגדול באילת, ואמיר קליבנוב, סמנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט.
במשך שנתיים פעלה בצורה סמויה היחידה הכלכלית מלהב 433 בעיר הדרומית. חוקרי המשטרה ניטרו כל שיחה יוצאת או נכנסת מהטלפון של הקבלן נופי, וכדי להתגבר על המרחק הרב ממטה להב 433 נשכרו בשנתיים האחרונות חדרי מלון ודירות ברחבי העיר, כדי לאפשר לחוקרים לעקוב מקרוב אחר הקשר החשוד בין הקבלנים בעיר ובראשם נופי, לבין בכירי עיריית אילת.
6 צפייה בגלריה
סמנכ"ל בנק מרכנתיל
סמנכ"ל בנק מרכנתיל
אמיר קליבנוב. חשוד במתן אשראי של מיליונים לנופי, ללא ביטחונות
(צילום: מוטי קמחי)
הדיון בהארכת מעצר החשודים
(צילום: נדב אבס)

בנוסף, רגע לפני פיצוץ הפרשה, פתחה להב 433 מתקן משטרתי ממש מתחת לאפה של העירייה, על מנת לחקור ולגבות עדויות ממאות אנשים בעיר.
גם לצורך המבצע הלוגיסטי של מעצר החשודים בשעת בוקר מוקדמת, בטרם ייצאו מבתיהם, החליט מפקד היחידה הכלכלית בלהב 433, תת-ניצב אלי אסייג, לשכור חדרים לכ-150 שוטרים בקיבוץ יהל הסמוך לאילת.
העבודה הקשה, אומרים במשטרה, הניבה פירות רבים: האזנות סתר, מעקבים צמודים לחשודים ואיסוף ראיות שכלל הקלטות ותמונות ממפגשים פורמליים ובלתי פורמליים במסעדות, בבתי קפה ובתי מלון הם רק חלק מהחומרים שהשיגו החוקרים – חומרים שאל חלקם ייחשפו החשודים בשלבים המאוחרים יותר של החקירה.
6 צפייה בגלריה
סמי נופי
סמי נופי
הקבלן סמי נופי. החשד: יאכטות, שדרוג חדרים ומכוניות יוקרה
(צילום: מוטי קמחי )
"הקשר הזה מאוד מאוד בלט", אמרו גורמים שמעורים בפרשייה באילת. "כללי המשחק בין עובדי הציבור הבכירים והקבלנים התבלבלו. משהו שם השתבש והם הרשו לעצמם לעשות דברים שלא עושים".
הדמות המרכזית בפרשה הוא ללא ספק קבלן התשתיות הגדול באילת, סמי נופי. יש שיגידו שתחילת הפרשה נעוצה בסכסוך מר שלו עם מי שהיה בעבר שותפו, אחיו מרוואן, שלאחר פירוק השותפות הפך לאיש שהציף את החשדות בעשרות מכתבים ששיגר לבכירים בעיר וגם לרשויות החוק.
6 צפייה בגלריה
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
מתחת לאפם של העובדים. המתחם של להב 433 באילת
(צילום: שי בלן)
על פי החשד ניהל נופי קשר פסול עם בכירים בעיריית אילת – בהם אבי כהן מנכ"ל החברה לפיתוח אילת (חפ"א) ומנהלת מחלקת התשתיות בעירייה, אושרת חקון – במטרה לקדם את ענייניו בעירייה בתמורה להטבות עבורם. אבל החשד המשמעותי ביותר הוא הקשר הפלילי לכאורה בין נופי לבין סמנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט, אמיר קליבנוב.
על פי החשד, קליבנוב היה זה שדאג לאשראי של מיליוני שקלים לנופי, וזאת מבלי שזה ינפק את הביטחונות הכספיים הראויים לבנק. בתמורה, כך חושדים במשטרה, העניק נופי "פינוקים" שונים לקליבנוב. חוקרי היחידה הכלכלית צפו בין השאר כיצד, על פי החשד, ערך נופי לקליבנוב הפלגות ללא תשלום ביאכטה המפוארת שלו באילת.

גם עובדי הבנק קיבלו "פינוקים"

בנוסף לכך, חושדים החוקרים, הוא נתן לו טובות הנאה בארוחות יוקרה במסעדות, ובעיקר בשדרוג חדרי המלון שאליהם הגיע קליבנוב באילת. נופי, שם מוכר באילת, דאג להרים טלפונים לחבריו בבתי המלון ולשדרג את הסמנכ"ל לסוויטות ולפינוקים נוספים. במסגרת תפקידו היה קליבנוב יורד לעתים קרובות לאילת, ונופי אף היה דואג שנהג במכונית יוקרה ייקח אותו ויסיע אותו למחוז חפצו.
על פי החשד, היחסים בין השניים היו קרובים עד כדי כך שגם כאשר עובדים אחרים של הבנק הגיעו לאילת, דאג קליבנוב, בעזרת נופי, "לפנק" גם אותם בשדרוג חדריהם ובהטבות נוספות בבית המלון. לאור הממצאים צפויים בימים הקרובים עובדים נוספים בבנק למסור עדות במשטרה.
6 צפייה בגלריה
אבי כהן
אבי כהן
אבי כהן
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
משטרה בפשיטה על עיריית אילת
משטרה בפשיטה על עיריית אילת
עיריית אילת. כל החשודים מכחישים
(צילום: שי בלן)
אבי כהן, מנכ"ל החברה לפיתוח אילת, ומי שעד שנת 2010 כיהן כמנכ"ל עיריית אילת, עזב אז את תפקידו כדי לשמש מנכ"ל החברה של נופי. על פי הדוחות המודיעיניים של המשטרה הוא עשה זאת כדי לקדם את אחד הפרויקטים הגדולים בעיר – מתחם המאפייה – שנועד בתחילה לשימור אך ייעודו שונה לטובת בניית מאות יחידות דיור. לאחר מכן שב כהן – המקורב לראש העירייה מאיר יצחק-הלוי – לתפקיד הבכיר של מנהל החברה העירונית לפיתוח. במשטרה חושדים כי התמורה הייתה מאות אלפי שקלים שקיבל כהן מנופי כשכר, במהלך שנותיו כמנכ"ל החברה שלו.
מנהלת מחלקת התשתיות בעירייה אושרת חקון ובעלה – שעובד אף הוא בעירייה – נעצרו בחשד שבתמורה לקידום ענייניו של נופי, הוא סייע להם במימון רכישת יאכטה בירדן. חקון טענה בחקירת שהכסף הגיע ממקורות משפחתיים ושנופי רק היה נוכח במעמד העסקה.
עו"ד ששי גז המייצג את אבי כהן מסר: "מרשי כופר בכל החשדות. הוא נפל לסכסוך עסקי בין שני אחים ולכן כל התיק הזה נולד בחטא ואני בטוח שהכל ייגמר והצדק ייצא לאור".
6 צפייה בגלריה
ששי גז, נתי שמחוני, עופר ברטל
ששי גז, נתי שמחוני, עופר ברטל
סנגורי החשודים
( צילום: עידו ארז , יריב כץ)
עו"ד עופר ברטל, סנגורו של הקבלן נופי אמר: "סמי נופי עונה לכל השאלות בפירוט רב, לא מסתיר דבר ומסביר כל אחד מהחשדות נגדו. לדעתנו המשטרה והפרקליטות יגלו בסופו של יום שמדובר בבלון של אוויר חם שניפח אחיו של סמי מסיבותיו שלו. נמשיך לסייע למשטרה בחקירתה".
עו"ד נתי שמחוני המייצג את סמנכ"ל מרכנתיל דיסקונט קליבנוב, מסר: "מרשי כופר בחשדות המיוחסים לו. כמי שסמוך ובטוח ביושרתו הוא חדור אמונה שבתום החקירה תוברר חפותו המלאה".