ההדים מישיבת הממשלה הסוערת ומהעימות חסר התקדים סביב הארכת הסגר לא שוככים. ל-ynet נודע כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי ענה אמש (יום ה') בתקיפות לשרים שהאשימו את המשפטנים בכך שהם מעמידים בסכנה את תושבי ישראל. נזרי תפקד למעשה כגנן בגן ילדים שניסה לפשר כדי להביא להחלטת ביניים, והאשים: "אתם גורמים לכאוס".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ. ישיבת ממשלה גורלית והתנגחות פוליטית לפני הבחירות
(צילום: שרון צור, דוברות המשטרה, קובי קואנקס)
בחצות, שבע שעות לפני פקיעת הסגר, הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשרים שעקרון השוויוניות (פריטטיות), שנקבע בהסכם הקואליציוני בין בנימין נתניהו לבני גנץ ובחוק היסוד, לא מאפשר הצבעה בלי הסכמת כחול לבן, שהתנגדה להארכת הסגר ללא הגדרות מתווה הפתיחה. אז החלו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לתקוף בחריפות את מנדלבליט.
אוחנה סבר שמכיוון שהממשלה לא קבעה מנגנון לתיאום החלטות הסעיף לא תקף. הוא הוסיף: "אתה טועה. אתה לא קורא את החוק. היועץ יצר בדיה יש מאין. אם הממשלה לא יצרה מנגנון - הוא יקבע אותו. אני לא רואה בעיה בקיום ההצבעה". בטוויטר הוא צייץ באותה שעה: "היועץ פועל בניגוד לחוק. לא ניתן להעמיד כך בסכנה את אזרחי ישראל".
מנדלבליט השיב לו בישיבת הממשלה: "לא מסמכותך לקבוע ולפרש את החוק. אתה עדיין לא אחראי על הייעוץ המשפטי לממשלה", ואוחנה ענה: "אתה צריך לחזור למקום הטבעי שלך. אתה יועץ". נתניהו התערב ואמר למנדלבליט: "אתה לא נבחרת".
3 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
רז נזרי. "החוק היה יצור חריג מלכתחילה. והכל כדי ליצור ממשלה עם ראש ממשלה חלופי"
(צילום: יואב דודקביץ)
וכך, כשראשי הליכוד טוענים ש"היועץ המשפטי לממשלה הוא רק יועץ", שחוות דעתו שנחשפה השבוע ב-ynet - על פיה ניתן לקיים הצבעה רק בהסכמת שני הגושים הפוליטיים - אינה מחייבת, נטל נזרי את רשות הדיבור כדי לנסות לעשות סדר.
"אתם גורמים לכאוס", אמר המשנה ליועמ"ש. "בעוד אתם מתקוטטים האם היועץ המשפטי לממשלה קובע, או לא קובע אם יהיה סגר, בעוד מספר שעות יתעורר עם ישראל. האם ייתקל במחסומי משטרה בדרכים? האם יהיה צפוי לקנסות? האם יפתחו חנויות? אל תפילו את זה עלינו המשפטנים".
נזרי הזכיר לשרים משתי המפלגות שהם היו אלה שחוקקו בחודש מאי שעבר את התיקונים לחוק יסוד: הממשלה אשר הוליד את החלטות הפריטטיות. הוא קרא את חוק היסוד לשרים שוב והוסיף: "אתם אלה שהחלטתם שהרוב לא קובע, אלא עקרון ההסכמה. החוק היה יצור חריג מלכתחילה. והכל כדי ליצור ממשלה עם ראש ממשלה חלופי. הסברתי שזה הרצון שלכם כדי ליצור מציאות שתוקם ממשלה.
"אתם יצרתם נוסחה שתשמר וטו הדדי בהחלטות חשובות. עכשיו לבוא ולהתלונן נגד הייעוץ המשפטי, שעושה לילות כימים על מנת לאפשר להגשים מאות החלטות חוקים לתקנות שלכם? המערכת המשפטית התגייסה להגן על החלטות שנויות במחלוקת שלכם בפני הכנסת ובכל העתירות לבג"ץ. לבוא עכשיו לייעוץ המשפטי בטענות זה לא נכון. אתם מתלוננים על העדר משילות? המשפטנים אשמים שאין סגר? אז קדימה, קבלו החלטה ואנחנו נכין אותה משפטית".
נזרי גם הזכיר לשרים שחוות דעתו של מנדלבליט בנושא הפריטטיות, הועברה למזכיר הממשלה לפני מספר חודשים ולא "נשלפה" לפתע. בסופו של דבר, אחרי כשעה וחצי הוסכם על הארכת הסגר עד יום ראשון ב-7:00, אז יוסרו כמה מההגבלות, לקראת המשך דיונים.
3 צפייה בגלריה
מנדלבליט ואוחנה. "תחזור למקום הטבעי שלך, יועץ", תקף השר לביטחון פנים
מנדלבליט ואוחנה. "תחזור למקום הטבעי שלך, יועץ", תקף השר לביטחון פנים
מנדלבליט ואוחנה. "תחזור למקום הטבעי שלך, יועץ", תקף השר לביטחון פנים
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
על רקע העימות, שמתרחש כחודש וחצי לפני הבחירות וארבעה ימים לפני דיון במשפטו של ראש הממשלה, גורמים פוליטיים בכירים טענו כי "מסתמנת מגמה שבכל פעם לפני שנתניהו מגיע לבית המשפט יש מהלך של דה לגיטימציה ליועץ. זה בולט בעיקר לנוכח העובדה שחוות דעת היועץ לגבי הפריטטיות הייתה מוכרת לנתניהו כבר כמה חודשים".
יו"ר כחול לבן גנץ, ששלשום רשם את מפלגתו לבחירות חרף גל העזיבות וסקרים לא מחמיאים, כתב היום: "אתמול בלילה מנענו ניסיון התנקשות מתוזמן ומתוכנן בדמוקרטיה הישראלית. זו הייתה תוכנית סדורה שכל מטרתה - ניסיון של נתניהו לנהל את המדינה לבד, בניגוד לחוק, תוך ניסיון לפגוע ביועץ המשפטי לממשלה ובסמכותו. בלמנו את זה".
בליכוד האשימו אתמול את גנץ במניעים פוליטיים שמסכנים את בריאות התושבים. ח"כ שלמה קרעי כתב בטוויטר: "מפלגה ז"ל ויועץ נסחט בגרון רוצים לקחת איתם לאבדון את אזרחי ישראל. למי עוד יש אינטרס שלא נצא מהמגפה הזו לפני הבחירות? גנץ ומנדלבליט, לא תוכלו לרחוץ בניקיון כפיים. התחלואה הקשה והשלכותיה יהיו על צווארכם".