שבוע לאחר התקלה במערכות משרד הבריאות – ותוצאות רבות של בדיקות קורונה עדיין מתעכבות באופן ניכר. בעקבות כך, מבודדים רבים שהיו אמורים לצאת מהבידוד ממשיכים לשהות שלא לצורך בביתם, וזאת למרות שברשותם שתי בדיקות שליליות.
3 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
"בגלל עומס הבדיקות ותקלות יש בעיה בקליטת תוצאות". מעבדת בדיקת קורונה
(צילום: AFP)
במסמכים פנימיים של מוקד משרד הבריאות שהופצו השבוע והגיעו לידי ynet נכתב: "קיימת תקלה בממשק בין המערכות השונות. בעקבות התקלה יש כמה משמעויות מרכזיות ובהן עיכוב בתוצאות הבדיקות, ולכן ניתן להעביר פנייה חריגה לקופת החולים רק לאחר שחלפו ארבעה ימים והלקוח טרם קיבל את התוצאה".
עוד הודגש במסמכים כי "יש עיכוב משמעותי בשליחת קיצורי הבידוד ולכן אין להעביר בקשות לזירוזים וגם אין טעם שהלקוחות ימלאו טופס מקוון. יש להסביר שבגלל עומס הבדיקות ותקלות המחשוב יש בעיה בקליטת תוצאות למשרד. ברגע שיגיעו תוצאות למשרד יישלח קיצור בידוד".
החודש: עשרות בתור לבדיקת קורונה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

בינתיים, מתרבות התלונות גם על עיכובים משמעותיים בקבלת תוצאות לבדיקות קורונה. משרד הבריאות טרם הגיב לפניית ynet בנושא. קיצור בידוד לעשרה ימים נעשה רק לאחר קבלת שתי תוצאות שליליות לבדיקות קורונה. אם אין אישור מהמשרד, כפי שאכן לא התקבל בימים האחרונים – על המבודדים להישאר בביתם עוד ארבעה ימים ולהשלים 14 ימי בידוד.
"בגלל התקלה הרבה אנשים נמצאים בבידוד שלא לצורך", סיפר גורם במוקד הפניות של המשרד. "אנשים מתאמצים ויוצאים מהבית וכשמגיע הזמן לקצר, לא מקצרים להם. כל המוקדנים מתמודדים עם פניות בעניין הזה".
הוא הוסיף כי "אנחנו מתנצלים, עונים בנימוס, אומרים שקיימת תקלה ומקווים שהיא תעבור מהר עד שיקבלו את הקיצור. כבר שבוע אומרים לנו במשרד הבריאות שיש תקלה ומקווים שהיא תתוקן מהר. עד שהתקלה לא תתוקן – אנשים לא יקבלו את ההודעה על קיצור הבידוד".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בקופת חולים לאומית בנתניה
בדיקות קורונה בקופת חולים לאומית בנתניה
"מי שעשה בדיקה בקופ"ח קיבל תוצאה, ומי שבדרייב אין - לא". בדיקות קורונה בנתניה
(צילום: עידו ארז)
תושבת שדרות בת 26 שהייתה אמורה לסיים את הבידוד שלה כבר שלשום סיפרה: "עשיתי שתי בדיקות ועברו יותר מעשרה ימים. משרד הבריאות מבין שאני יכולה לצאת אבל בגלל שיש בעיה במערכת לא יכולים לשחרר אותי. לכן, אומרים לי להמשיך לחכות בבית. את הבדיקה הראשונה עשיתי ב-20 בחודש ואת השנייה ב-25, בדיוק לפי ההנחיות".
לדבריה, "הייתי אמורה לצאת מבידוד ביום ראשון והיום יום שלישי. עד מחר בערב אסור לי לצאת. בעצם אני אהיה ארבעה ימים בבית סתם, ואם אצא אני יכולה לקבל קנס. קיבלתי שתי תוצאות שליליות אך במחשב שלהם כתוב שאני לא יכולה לצאת. אני מרגישה שאין עם מי לדבר וזה ממש מעצבן. דיברתי עם ארבעה נציגים לפחות ואמרו לי שאי אפשר לעזור לי. ביקשתי לדבר עם בכירים יותר ואמרו לי שאי אפשר. אמרו לי לחכות. אני נעולה בבית כשאני בריאה לחלוטין".
3 צפייה בגלריה
היבדק וסע חיפה
היבדק וסע חיפה
"אנשים מחכים לתוצאות שלהם מיום חמישי". מתחם היבדק וסע
(צילום: שמיר אלבז)
גם אנשים שעשו את הבדיקה בתחילת הבידוד מספרים על עיכוב בקבלת התוצאה. "הודיעו לנו מהגן של הבן שלי שאנחנו צריכים להיכנס לבידוד מניעתי ביום חמישי האחרון", סיפרה הילה יוסף ממודיעין. "בשבת ניגשנו כולנו לדרייב אין של פיקוד העורף להיבדק ומאז אנחנו מחכים לתוצאות. זו קבוצה מאוד גדולה של הורים שממתינה לתוצאות כרגע, אך מי שעשה את הבדיקה בקופת החולים קיבל תוצאה ומי שעשה את הבדיקה בדרייב אין לא קיבל".
יוסף אמרה כי "בקופת החולים אמרו לנו שהם מודעים לכך ושיש הרבה בדיקות מעבדה שעדיין לא הגיעו ושיש אנשים שמחכים לתוצאות שלהם מיום חמישי. עכשיו כשהבידוד מקוצר אנחנו חוששים שעד שנקבל את התוצאה השנייה נהיה אחרי 14 הימים המקוריים גם כך. יש לי שלושה ילדים מתחת לגיל 5 בבית, בלי יכולת ללכת לשום מסגרת. אנחנו במתח ולחץ, ואני רוצה לדעת שהכול בסדר".
ממשרד הבריאות נמסר: "בשבוע שעבר אכן הייתה תקלה, עם עיכובים בזרימת המידע בין מעבדות וקופות חולים למשרד הבריאות, ונוכח עלייה בעומסי בדיקות. אין השבוע עוד בעיות מסיביות בזרימת המידע. התקלה נמצאת בטיפול, נותרו להבנתנו מקרים נקודתיים לטיפול. יחד עם זאת, אנו מנטרים את המערכת למציאת תקלות נוספות במידה שיש".